5 boekhoudblunders: zo voorkom je ze

Administratie
Heb jij ook zo'n hekel aan boekhouden? Het hoort nou eenmaal bij ondernemen. Gelukkig zijn er manieren om je administratie slim in te richten. Hiermee voorkom je onnodig verlies van tijd en geld. We zetten 5 veel gemaakte administratieve blunders voor je op een rij. Zorg dat jij deze fouten niet maakt.
5 boekhoudblunders: zo voorkom je ze

Blunder 1: Kosten privé en zakelijk niet direct scheiden

Je zakelijke uitgaven mixen met je privékosten is niet handig. Als je begint met ondernemen is het aan te raden om direct al een duidelijke scheiding te maken tussen zakelijke en privékosten. Naarmate je administratie uitgebreider wordt, is hier geen ontkomen meer aan. Door het bij aanvang te regelen, bespaar je later veel werk bij het uitsplitsen van je zakelijke en privérekeningen.

Blunder 2: Achterstallige en rommelige administratie

Hoe financieel gezond is jouw bedrijf op dit moment? Wat is de te verwachten winst? Welke kosten komen eraan? Als je die vragen direct kunt beantwoorden aan de hand van je administratie ben je op de goede weg. Door gebruik te maken van moderne technieken kun je jezelf veel moeite besparen. Met online boekhoudsoftware kun je de administratie eenvoudig bijhouden en heb je direct inzicht in je bedrijfsresultaten. Heb je geen tijd om zelf aan de slag te gaan met online boekhouden, laat het dan over aan een online boekhouder. Je complete administratie wordt dan online geregeld en je hebt direct inzicht in je bedrijfsresultaten.

Blunder 3: Geen geld opzij zetten voor belastingen

Het lijkt zo simpel. Je betaalt een deel belasting over je inkomsten. Dat bedrag moet je dan wel reserveren voor de belastingdienst. Het is verleidelijk om je inkomsten direct te investeren. Het is verstandig om bij iedere opdracht 20 tot 30 procent van de inkomsten te reserveren voor af te dragen belastingen. Op deze manier word je aan het einde van het jaar niet verrast door een onverwachte belastingaanslag.

Blunder 4: Fiscaal voordeel mislopen

Benut jij alle aftrekposten en slimme kortingen op je belasting? Wanneer je als ondernemer je belastingaangiften zelf regelt, is de kans groot dat je fiscaal voordeel misloopt. De bekendste aftrekposten worden vaak wel goed toegepast, maar specifieke mogelijkheden, uitzonderingen en kleinere regels worden vaak vergeten. De Belastingdienst komt ook continu met nieuwe wijzigingen en aftrekposten. Het is slim om in ieder geval advies te vragen aan een specialist of je boekhouding en aangiften uitbesteden. Dit hoeft tegenwoordig niet meer gepaard te gaan met hoge rekeningen. Door je belastingaangifte online uit te besteden, bespaar je veel geld én tijd.

Blunder 5: Foute facturen

Hoe maak jij facturen? Handmatig facturen maken met behulp van Word of Excel is risicovol. De kans op fouten is hierdoor vele malen groter dan wanneer je gebruikmaakt van handige online tools. Online tools bieden overzicht en geven je vaak handvatten om debiteurenbeheer beter op te pakken. Naast het feit dat het je veel tijd kan besparen, kunnen fouten in je administratie bij een controle van de Belastingdienst boetes opleveren. Zorg dus voor een sterke, foutloze facturatieprocedure.

Ga nu naar je mailbox

Je ontvangt een e-mailbericht met instructies om je registratie te bevestigen. Zonder de bevestiging wordt je registratie niet verwerkt.

Ook praktische tips in je mailbox?

Denk na over de toekomst van je bedrijf. Schrijf je in voor onze gratis nieuwsbrieven!

1
0

De Zaak website maakt gebruik van cookies.

We zijn verplicht om je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

/disclaimer
Meer informatie
Ja, ik geef toestemming