In samenwerking met
Het succes van je bedrijf valt en staat met een goed debiteurenbeheer. En het goede nieuws is: of je nu van boekhouden houdt of er een hekel aan hebt… het moet én je kunt het organiseren, zodat de administratie en het facturenbeheer jou geen zorgen oplevert, maar voldoening.

Inhoudsopgave

Als ondernemer wil je ongetwijfeld je kosten laag houden. Daarom speciaal voor lezers van De Zaak 15 maanden gratis de boekhoudsoftware van e-Boekhouden.nl uitproberen.

Waarom is een goede administratie en debiteurenbeheer zo belangrijk?  

Debiteurenbeheer zorgt ervoor dat achterstallige facturen alsnog betaald worden, en het beschermt ook jouw cashflow. Met een goed debiteurenproces voorkom je dat er misstanden ontstaan rondom facturen en dat facturen te laat betaald worden.

Door een zorgvuldige administratie en debiteurenbeheer zie je financiële problemen eerder aankomen en kun je daar naar handelen. Bovendien kom je met een nette administratie ook bij de belasting over als een serieuze ondernemer.

Natuurlijk heeft een heel streng debiteurenbeheer ook zo zijn nadelen. Want als de betaalherinneringen te snel op de mat van de klant liggen, kan het ook gebeuren dat de klant zich opgejaagd voelt.

Dus: wat is nu een goed debiteurenproces?

Een debiteurenbeheerder is verantwoordelijk voor het gehele proces rondom het beheer van debiteuren, van het opstellen van facturen tot het sturen van aanmaningen of het overdragen van vorderingen aan een incassobureau. 

Een goed debiteurenproces begint dus met een goede administratie. Hiermee kan voorkomen worden dat klanten niet of niet op tijd hun facturen betalen.

Goed debiteurenbeheer komt dan ook op het volgende neer: ‘Ervoor zorgen dat klanten jouw facturen zo snel mogelijk en volledig betalen’.

Hoe kun je dat debiteurenbeheer goed organiseren?

Het is best lastig om als ondernemer bij je klant aan de bel te trekken, als er te laat wordt betaald. Je wilt toch nieuwe opdrachten van die klant. Veel ondernemers hebben de neiging om hun klanten volop ruimte te geven. Is de betalingstermijn verlopen en is het geld nog niet binnen? Dan wachten we nog wel een weekje of twee. Dat is onverstandig. Openstaande facturen kunnen tot een serieus liquiditeitsprobleem leiden. Geef het debiteurenbeheer daarom een belangrijke plek in jouw dagelijkse business.

In 7 stappen naar een strak debiteurenbeheer

Stap 1 

Organiseer je boekhouding: een online boekhoudprogramma inclusief debiteurenbeheer automatiseert alle administratieve stappen tot en met het versturen van facturen, herinneringen, en eventuele aanmaningen.

Stap 2 

Zorg voor goede en duidelijke algemene en leveringsvoorwaarden. En stuur deze altijd mee als je de opdracht bevestigt.

Stap 3 

Check voordat je zakendoet met een nieuwe klant de kredietwaardigheid, het betalingsgedrag en de financiële status van deze klant. En controleer ook of jouw contactpersoon tekenbevoegd is. Dit kun je bijvoorbeeld checken bij organisaties als Google, Betaalgedrag.nl, Insolventieregister, KvK.

Stap 4

Check je boekhoudprogramma regelmatig. Je ziet in een oogopslag van wie je nog geld krijgt, je kunt zelfs via je boekhoudprogramma de hulp inschakelen van een incassobureau.

Stap 5

Zet duidelijk in je factuur binnen hoeveel dagen die betaald moet worden, en beter: zet in je facturen een betaallink. Facturen met een betaallink worden eerder betaald.

Stap 6

Wees duidelijk over de vervolgprocedure wanneer facturen niet op tijd worden betaald.

Stap 7

Voer in je boekhoudprogramma in om wat voor klanten het gaat: B to B of B to C en pas de betalingstermijn en andere voorwaarden aan, dan gaan de facturen altijd correct de deur uit, want boekhoudsoftware houdt dat verder bij.

Als je je boekhouding en debiteurenbeheer op deze manier automatiseert, heb je er nauwelijks omkijken naar en kun je zelfs je aangiftes bijna helemaal automatiseren.

Hoe staat het met jouw boekhouding? Via De Zaak krijg je 15 maanden gratis boekhouden met e-Boekhouden.nl. Ook wanneer je al gebruikmaakt van een boekhoudpakket. Je zet de gegevens van je oude boekhouding in een handomdraai over en je hebt geen dubbele kosten.

Picture of Marlies Bonnike

Marlies Bonnike

Marlies Bonnike is uitgever, schrijver en redacteur. Zij startte haar loopbaan bij een internationale tijdschriftenuitgeverij, had haar eigen pr-bureau en was directeur van een tijdschriftenuitgeverij. Ze was de mede oprichter en eigenaar van Editio, een online schrijversacademie.
e-Boekhouden

e-Boekhouden.nl, partner van De Zaak

Al ruim 20 jaar biedt e-Boekhouden.nl eenvoudige en betaalbare boekhoudoplossingen aan ondernemend Nederland. Met ons haal je een professionele en betrouwbare partner in huis. Boekhoudkennis is niet nodig. Heb je toch een vraag? Onze razendsnelle en deskundige helpdesk staat graag voor je klaar. Het is daarom niet gek dat klanten ons beoordelen met een 9,4. Al 500.000 ondernemers gingen je voor.

Bekijk alle artikelen van e-Boekhouden.nl >

Lees ook…
Klaar om vaarwel te zeggen tegen administratieve chaos en je bedrijf naar een hoger niveau te tillen? Ontdek hoe een strak georganiseerde boekhouding…
Ieder kwartaal is het weer zover. Dan moet elke ondernemer de btw-aangifte (omzetbelasting) doen en betalen. Veel ondernemers zien er als een berg…
Je hebt een opdracht aangenomen voor een paar maanden. Hard gewerkt. En nu is het tijd om betaald te worden. Je stuurt de factuur. En dan wordt het…
Je bent ondernemer en de zaken gaan lekker, maar je zit soms met wat vragen. Vragen waar je graag een antwoord op hebt omdat die antwoorden…
Als zzp’er krijg je energie van nieuwe opdrachten. Je wil vooral geen klus missen. Je staat altijd ‘aan.’ Je zorgt ervoor dat je bereikbaar bent….
60% van de zzp’ers maakt al gebruik van online boekhoudprogramma’s. En dat is niet voor niets. Handmatige boekhouding kost niet alleen veel tijd, maar…