Categorieën

Het is vakantie en eindelijk heb je de tijd om te lezen. Wat is er niet heerlijker dan een boek waaraan je ook na de vakantie nog wat hebt. En dat ook nog eens leest als een jongens- of meisjesboek. Inspirerende boekentips voor de zomer van De Zaak. Heb een mooie zomer!

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

Inhoudsopgave

1. Turbowinst – Sander Klos

Veel van jullie kennen Sander Klos waarschijnlijk als de bedenker van de Business Accelerator, een groeimethode die de groei van je bedrijf een boost geeft als je je houdt aan hét systeem. Deze Sander Klos is ook de schrijver van het boek Turbowinst. Een boek waarin hij vertelt dat de groei van je bedrijf geen geluk is, maar een systeem.

Hij zegt daarin onder meer dat 90 procent van de ondernemers niet groeit, terwijl omzet, winst en groei voor het oprapen liggen. De oplossing volgens hem? ‘Vijf macro- en 45 microstrategieën zijn voldoende voor elke ondernemer om exponentieel te groeien.’ Een verhaal over simultaan en snelschaken, Messi versus totaalvoetbal, het bakken van appeltaart als metafoor voor systematisch groeien en de hefboom van marketing die groter is dan de hefboom van sales.  Kortom, een boek over succesvol ondernemen dat leest als een roman en dus heel geschikt voor op het strand.

2. HR met ballen – Bob Zeegers

In HR met Ballen geeft auteur Bob Zeegers negen succesformules voor een succesvolle HR-praktijk.

Zeegers vraagt zich onder andere af waarom we nog steeds zoeken naar onbetaalbaar personeel met een MBA of dubbele opleiding. ‘Waarom kiezen we niet voor medewerkers die beschikken over het juiste DNA? Waarom maken we HRM zo ingewikkeld?’ En: ‘hoe komt het dat veel HR-professionals zich gedragen als een ijscoman die de hele dag vooral mensen blij wil maken?

In zijn boek wil hij HR-professionals helpen door alle zure appels heen te bijten. Want het HR-vak is gewoon het mooiste vak ter wereld. Naast de negen succesformules waarmee het MT kan worden overtuigd te investeren in menselijk kapitaal, verschaft de auteurs de nodige praktische tips. Zoals: gedraag je als een wetenschapper, schenk aandacht aan de verpakking van je adviezen en denk als een investeerder. Kortom, wordt een HR-adviseur met ballen.

Een must read voor iedereen die in de HR werkzaam is of plannen heeft in die richting. Want in deze tijden waarin het moeilijk is om goede medewerkers binnen te halen en te houden, is er behoefte aan HR-professionals met ballen.

3. $100 million offer – Alex Hormozi

Dit boek kan je zelfs via Storytell lekker beluisteren, terwijl je nog even uitslaapt. Het is per slot van rekening vakantie! En waarom zou je hiernaar luisteren (of lezen)? Niet alleen omdat Homozi een bestseller heeft geschreven. Namelijk meer dan 300.000 exemplaren verkocht in een korte tijd. Nee Homozi is zelf de beste verkoper aller tijden, die in dit boek vertelt hoe hij zijn aanbiedingen zo presenteert dat de prospect-kopers zichzelf dom vinden als ze geen ja zeggen op zijn voorstellen. Zeker geen oplichter. Nee, een boek vol methodes.

Alex Homozi, een dertiger en briljante alleskunner deelt in dit boek al zijn kennis en lessen over het ondernemerschap, over marketing, over veel geld verdienen, én over fitness! Hij begon namelijk een fitness franchise en bouwde dat uit tot een groots miljoenenbedrijf. En van al zijn geleerde lessen kunnen wij nu een graantje van meepikken.

4. Groeien door overname – Peter Rikhof en Floyd Plettenberg

In Nederland worden per jaar zo’n 15.000 mkb-bedrijven overgenomen. Daaronder circa 4.000 mkb+bedrijven. En het aantal overnames groeit. ‘De tijd dat ondernemers dertig jaar ploegen en doormodderen, is voorbij’, schetsen auteurs van ‘Groeien door Overname’, Peter Rikhof en Floyd Plettenberg. ‘Groeien kan vaak veel sneller door overnames en acquisities dan autonoom groeien.’

En geloof maar dat deze mannen precies weten hoe het zit. Zij zijn namelijk respectievelijk de oprichters van Brookz (klein MKB) en Dealsuite (MKB+) platforms waarop vraag en aanbod van mkb-bedrijven bij elkaar komen.

Dus pak het deze vakantie eens anders aan. Sta niet te zwijmelen bij een etalage van een makelaar om te kijken hoe duur de huizen daar zijn. Maar zoek tijdens het borreluur op Brookz of Dealsuite of er niet een interessant bedrijf te koop staat en lees dit boek hoe je dat aan moet pakken!

5. Scale Ups & Downs – Wendy van Ierschot

Wendy van Ierschot, de hr-expert die zich met bureau VIE People specialiseert in start-ups en scale-ups, ontvouwt in haar boek haar geheimen voor succes voor scale-ups, namelijk: hoe stuur je als oprichter een snelgroeiend bedrijf? Een bedrijf dat voorbij de beginfase van rond de 10 medewerkers is, maar ook door de drempels van 10-25 mensen, 25-60 mensen en verder…

Terwijl Van Ierschot heel to the point alles op hr-gebied op een rij zet wat daarbij komt kijken – en vooral laat zien hoe verschillend je als oprichter in elke fase van je bedrijf dingen als cultuur, experimenteren, beloning en onboarding moet aanpakken – heeft Gerrit de Jager, een geweldige illustrator, het boek van strips voorzien. Kortom nog zo’n tip voor op vakantie waarin je ontspannen een stripverhaal leest en ondertussen ontdekt, wat jij na je vakantie als scale-upper nog beter kunt doen.

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Picture of Marlies Bonnike

Marlies Bonnike

Marlies Bonnike is uitgever, schrijver en redacteur. Zij startte haar loopbaan bij een internationale tijdschriftenuitgeverij, had haar eigen pr-bureau en was directeur van een tijdschriftenuitgeverij. Ze was de mede oprichter en eigenaar van Editio, een online schrijversacademie.
Lees ook…
Strategisch samenwerken kan een goed idee zijn. Samen met een zakelijk partner of meerdere partners heb je meer te bieden, en dat vinden klanten vaak…
Hybride werken is een ‘blijvertje’, dat is wel duidelijk. Wat zijn eigenlijk de voordelen van hybride werken en hoe krijg je dat goed georganiseerd…
Financiering vinden voor je bedrijf kan ingewikkeld en duur zijn. Je kunt een bank niet voldoende zekerheid bieden. Of de rente is erg hoog. Hoe kun je…
Hoe kijken stakeholders naar je bedrijf? Welk imago heeft jouw bedrijf? En hoe zorg je ervoor dat alle belangstellenden, zowel binnen als buiten de…
Al sinds de 19de eeuw kennen we in Nederland de zomervakantie: een periode van zes weken, waarin de scholen zes weken gesloten zijn. Gezinnen met…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…