De maximale onbelaste reiskostenvergoeding is sinds jaar en dag 19 cent per kilometer. Daar komt binnenkort verandering in: vanaf 2023 gaat de reiskostenvergoeding naar 21 cent per kilometer. En in 2024 stijgt de onbelaste kilometervergoeding zelfs door naar 23 cent. Wat moet jij als ondernemer en/of werkgever weten over de reiskostenvergoeding? Moet je werknemers bijvoorbeeld meer reiskostenvergoeding betalen? In dit artikel praten we je bij.

Inhoudsopgave

Voor wie geldt kilometervergoeding?

Als werkgever mag je de reiskosten van je personeel belastingvrij vergoeden tot een bepaald bedrag per kilometer: 19 cent. En als zzp’er mag je zakelijke kilometers ook onbelast declareren, voor hetzelfde bedrag. Wat zijn de regels?

Voor werkgevers geldt:

Je mag een onbelaste kilometervergoeding geven aan werknemers die met eigen vervoer naar hun werk komen (bijvoorbeeld een auto of fiets).

Mogen werkgevers meer betalen dan de onbelaste reiskostenvergoeding?

Hoe zit het als de kilometervergoeding op dit moment te weinig is om de kosten te dekken? Je mag als werkgever meer dan 19 cent per kilometer vergoeden, maar over het deel erboven moet je dan loonheffing betalen.

Dat deel is namelijk niet onbelast. Het komt er dan op neer dat een groot deel van die vergoeding niet naar je werknemer gaat, maar naar de fiscus. Vandaar de roep om een hogere onbelaste kilometervergoeding.

Openbaar vervoer

Als je werknemer met het openbaar vervoer reist, mag je kiezen: de werkelijke kosten vergoeden of een kilometervergoeding. Natuurlijk zijn er ook andere oplossingen voor woon-werkverkeer, zoals een mobiliteitsbudget.

Voor zzp’ers geldt:

Zzp’ers die met een privéauto zakelijke kilometers afleggen, mogen daarvoor ook maximaal 19 cent onbelast declareren. Hetzelfde geldt voor een eigen fiets. De vergoeding geldt niet als je bijvoorbeeld een auto op de zaak rijdt, omdat je dan het volledige gebruik van de auto zakelijk mag declareren.

Hier lees je meer over reiskosten aftrekken.

Onbelaste reiskostenvergoeding omhoog

De reiskostenvergoeding van 19 cent per kilometer stamt al uit het jaar 2006. Sindsdien is er geen verhoging doorgevoerd. Vanwege de stijgende brandstofprijzen en torenhoge energie-prijzen, gingen al langer stemmen op voor een hogere reiskostenvergoeding.

De onbelaste reiskostenvergoeding van 19 cent blijkt namelijk al een tijd niet meer voldoende om de reiskosten van werknemers en zzp’ers te dekken.

In eerste instantie zou de verhoging pas in 2024 doorgevoerd worden, maar vanwege de hoge brandstofprijzen is besloten eerder werk te maken van de verhoging.

De vraag was alleen: waar moet het geld vandaan komen? 1 cent verhoging betekent namelijk al snel een kostenpost van ruim 130 miljoen euro voor de overheid.

Voorjaarsnota

Uit de voorjaarsnota blijkt dat het kabinet geld gevonden heeft om werkgevers en werknemers te compenseren voor de hogere brandstofprijzen. Wat dat betekent voor de onbelaste reiskostenvergoeding volgend jaar? Het kabinet heeft deze aanpassingen aangekondigd.

Onbelaste kilometervergoeding volgend jaar en 2024

Jaar
Kilometervergoeding
2023
€ 0,21
2024
€ 0,23
Rekenvoorbeeld: Een verschil van € 0,02 en € 0,05 lijkt misschien niet veel. Maar als je het uitrekent, kan het al met al toch een flink verschil uitmaken. Bijvoorbeeld:

Je werknemer rijdt dagelijks 50 km naar het werk, 5 dagen per week. Dan mag je onbelast per week uitkeren, afhankelijk van het tarief:

t/m 2022
0,19 x 250 = € 47,50 > per jaar: € 2.470

2023
0,21 x 250 = € 52,50 > per jaar: € 2.730

Vanaf 2024
0,23 x 250 = € 57,50 > per jaar: € 2.990

De verhoging komt in dit geval neer op een verschil van € 520 per jaar (2022 t.o.v. 2024).

Nog meer verhogen?

De onbelaste reiskostenvergoeding zit dus voor het eerst in jaren in de lift. Goed nieuws voor werkgevers en zelfstandigen. De vraag is alleen of het verhogen daadwerkelijk voldoende is om alles te dekken of dat er op termijn een extra verhoging moet komen.

Job Jansen

Job Jansen

Als freelance tekstschrijver en SEO-adviseur heb ik bijna dagelijks contact met bedrijven. Over de jaren heen heb ik samengewerkt met talloze inspirerende ondernemers, waardoor ik veel affiniteit heb gekregen met mkb’ers. Vanuit die ervaring probeer ik als redacteur bij onder andere De Zaak elke keer artikelen te schrijven waar ondernemers echt iets aan hebben.
Zakelijke autoverzekering
Uitgebreide dekking, een uitstekende service en extra exclusieve collectieve korting via De Zaak. Benieuwd hoeveel jij kan besparen?
De Zaak Magazine is terug
Ter ere van ons 30 jarig jubileum brengen we het vertrouwde De Zaak Magazine weer tot leven, mits 2000 ondernemers zich aanmelden. Doe jij ook mee?
Lees ook…
Bedrijven en instellingen zijn verplicht energiebesparende maatregelen te nemen die een terugverdientijd hebben van 5 jaar of minder. Geldt die…
Wanneer je gaat starten met ondernemen is het verstandig om te beginnen bij het bepalen van de basis van je bedrijf: de rechtsvorm. Maar waar moet je…
Speciaal voor jou hebben we de belangrijkste vakantietips op een rijtje gezet, waardoor je als drukke ondernemer je werk kunt even loslaten en vol…