Je eigen bedrijf waar je met hart en ziel hebt gewerkt. Dat zie je het liefst voortbestaan. En je bent zeker niet de enige de ondernemer. Vanwege de vergrijzing zullen veel 60-plussers de komende jaren op zoek gaan naar een bedrijfsopvolger. Maar wat zijn je opties als het aankomt op bedrijfsopvolging?

Inhoudsopgave

Met de bedrijfswaardeScan ontdek je wat jouw bedrijf écht waard is. Gebruik dit inzicht om jouw koers scherp te stellen en kansen te benutten.

Een bedrijfsopvolger binnen je bedrijf

Je zou het eerst dicht bij huis kunnen zoeken. Familiebedrijven werden vroeger vaak voortgezet door een kind of ander familielid. Hoewel bedrijfsovername door familieleden steeds minder voorkomt, is het wel een serieuze optie – mocht die kans zich aandienen natuurlijk. Je kunt je bedrijf schenken of verkopen aan een familielid. Schenken biedt een aantal aantrekkelijke fiscale voordelen. Overdracht van je onderneming via schenking of vererving wordt namelijk niet of nauwelijks belast.

Bedrijf overdragen aan familielid is fiscaal voordelig voor beide partijen

De fiscale faciliteiten van bedrijfsopvolging zijn gunstig wanneer je je bedrijf schenkt aan een familielid (of trouwe werknemer, mag natuurlijk ook). Zowel jij (schenker) als de ontvanger plukt de fiscale vruchten.

Doorschuifregeling (DSR) en Bedrijfsopvolgingsregeling (BOR)

Dankzij de doorschuifregeling (DSR) betaal je zelf geen inkomstenbelasting over de winst die je overhoudt. Die belasting ‘verschuift’ naar de nieuwe eigenaar. Vanaf 2025 wordt de DSR versoepeld. De nieuwe eigenaar hoeft niet meer minimaal drie jaar in dienst te zijn van je onderneming, wanneer je de boel overdraagt.

De gelukkige die je bedrijf krijgt geschonken, mag de bedrijfsopvolgingsregeling (BOR) toepassen. Dat is een aantrekkelijke regeling waarmee je opvolger minder of zelfs geen erf- of schenkbelasting betaalt. Tot 1 januari 2025 geldt voor de BOR geen leeftijdsgrens. Daarna moet de begunstigde minimaal 21 jaar oud zijn.

Wat zijn andere voordelen van interne opvolging door een familielid?

Naast fiscale voordelen biedt interne opvolging door iemand binnen je familie een hoop andere voordelen:

  • Behoud van bedrijfsvisie en -cultuur
  • Langdurige betrokkenheid dankzij emotionele band opvolger
  • Continuïteit van kennis en erfgoed binnen je familie
  • Meestal een flexibele, soepele overdracht
  • Gevoel van trots en voldoening dat het bedrijf binnen de familie blijft


Hoe werkt interne opvolging middels een management buy-out?

Is er geen geschikte opvolger binnen je familie die je bedrijf wil overnemen? Of is die er wel, maar ontbreekt het aan interesse en motivatie?

Dan zijn er binnen je eigen onderneming misschien wel andere potentiële opvolgers. Bijvoorbeeld een trouwe werknemer (zoals je rechterhand) of een management team dat zich aandient als opvolger. Schenken is dan meestal niet van toepassing, behalve natuurlijk als je extreem gul bent.

Gebruikelijker in dat geval is je laten uitkopen. Dit heet ook wel management buy-out(MBO). Meestal gaat het om een groep mensen (bijvoorbeeld managementteam) binnen je bedrijf die je gezamenlijk willen uitkopen. Toch kan het ook slechts om één persoon gaan die je bedrijf wil overnemen. In dat geval spreken we van ‘single-buyer MBO’ of ‘solitary MBO’.

Een externe opvolger zoeken

Als interne overdracht geen optie is, kun je op zoek gaan naar een externe koper. Iemand van buiten je bedrijf.

Schakel je zakelijke netwerk in

Dat werkt als volgt: maak eerst bekend dat je van plan bent je bedrijf te verkopen. Spreek je zakelijke netwerk aan en wie weet, misschien vind je op deze manier snel een externe koper. Als het vuurtje eenmaal loopt, kan het best zijn dat een externe koper zich meldt.

Zet je bedrijf te koop

Heb je (nog) geen potentiële koper gevonden? Dan kun je je bedrijf officieel te koop zetten. Er bestaan bureaus die gespecialiseerd zijn in het zoeken naar bedrijfsopvolgers. Tegen een vergoeding helpt een overnameadviseur je met het benaderen van overnamekandidaten en allerlei andere praktische zaken.

Je kunt ook zelf je bedrijf te koop zetten op een van de vele online bedrijfsovername platformen. Er bestaan zelfs branche-specifieke platformen, bijvoorbeeld speciaal voor horecaondernemers.

Controle Belastingdienst

Whitepaper Controle Belastingdienst

Controle van de Belastingdienst: Wat nu?! Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.

Bedrijfsopvolger gezocht: wat voor type externe kopers kunnen zich melden?

Externe opvolging bestaat in verschillende vormen. Grofweg maken we onderscheid tussen:

Strategische koper

Een externe koper kan een directe concurrent, een strategische of financiële partij zijn. We spreken dan van een strategische overname. Jouw bedrijf kan voor meerdere zakelijke partijen een interessante overnameprooi zijn. Zeker als je bedrijf goede cijfers heeft en veel groeipotentie.

Management buy-in

Een potentiële koper kan ook een onbekende particulier zijn. Iemand van buitenaf die het stokje overneemt. Tot enkele jaren geleden werd dit als een soort laatste strohalm gezien door veel ondernemers. Tegenwoordig wint deze vorm van opvolging aan populariteit – zeker omdat het steeds lastiger wordt een (interne) opvolger te vinden.

Plannen voor bedrijfsopvolging? Schakel een overnameadviseur in

Welke weg je ook bewandelt, zorg dat je op tijd start met het zoeken naar een opvolger voor je bedrijf. Zeker wanneer je extern op zoek gaat, kan het een lang proces zijn dat om een goede voorbereiding vraagt. Er komt ook meer bij kijken dan je misschien denkt, opvolging is een complex vraagstuk. Overweeg daarom hulp van een expert, zoals een overnameadviseur. Dat kost geld, maar zo’n adviseur helpt met alle fiscale en financiële zaken en zal zich zeker terugverdienen.

Lees ook: Stoppen met een eenmanszaak: in 7 stappen je bedrijf netjes afronden

Speel je met de gedachte je bedrijf op termijn te verkopen? Start de BedrijfswaardeScan en kies de juiste strategie voor jouw toekomst. 

Foto van Martin De Coninck

Martin De Coninck

Vanuit mijn werk als freelance copywriter ervaar ik hoeveel er komt kijken bij ondernemen. Tijd is schaars en kennis bijspijkeren op het gebied van ondernemen schiet er al snel bij in. Juist als copywriter vind ik het belangrijk om de tijd te nemen onderwerpen goed te begrijpen en te onderzoeken. Door het vervolgens begrijpelijk op te schrijven wil ik ondernemers kennis bieden en tijd besparen, zodat zij het beste uit hun bedrijf kunnen halen.
Lees ook…
Er zijn veel verschillende soorten goodwill. En de beste methode om de goodwill te berekenen, bestaat niet. Het is vaak een onderhandelingsproces,…
i.s.m.
Sta je op het punt om je bedrijf te verkopen, maar weet je niet wat voor koper het meest past bij jouw doelen? Het vinden van de perfecte match is…
i.s.m.
Denk je erover na om je bedrijf te verkopen? Dat is een beslissing die verder gaat dan alleen de financiële gevolgen. Het gaat ook om emoties,…
i.s.m.
Als ondernemer ben je altijd bezig met de toekomst. Hoe kun je je bedrijf laten groeien? Waar liggen de kansen in de markt? En misschien wel de…