Over innovatie doen de nodige onzinverhalen de ronde. Het zou per definitie duur en tijdrovend zijn en eigenlijk alleen weggelegd voor grote bedrijven. Dat gelooft u toch zeker niet?

Inhoudsopgave

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

1. Innovatie moet

Het is vrijwel nooit noodzakelijk om als eerste te gaan pionieren met innovatieve diensten of producten. Het kan een slimme zet zijn om enkel de succesvolle innovaties van de pioniers te imiteren.

2. Innovatie uit zich in nieuwe producten of diensten

Sommige bedrijven ontlenen hun succes aan een innovatieve marketingaanpak of een afwijkend distributieconcept. Daarnaast zijn innovaties mogelijk in bedrijfsprocessen en de interne organisatie. Slimmer werken dus.

3. Innovatie draait om inventieve technologie

Innovatie komt maar ten dele voort uit uitvindingen en nieuwe technologie. Sterker nog, het is veel gebruikelijker dat succesvolle innovatieve producten bestaan uit een slimme configuratie van vertrouwde technologie.

4. Je hebt een sterk afwijkend idee nodig

Opvallende ideeën zijn verre van een voorwaarde voor succes. Veel innovaties die kleine bedrijven realiseren zijn toepassingen van briljante ideeën die door anderen werden ontwikkeld. Voordeel van een afwijkend idee: het levert een hoop gratis publiciteit op.

5. Radicale innovaties komen uit grote bedrijven

Lang niet alle baanbrekende innovaties komen uit de laboratoria van multinationals. Voorbeelden te over. Het disk operating system (Dos) van Microsoft en de navigatieapparatuur van TomTom werden in aanvankelijk kleinschalige omgevingen ontwikkeld.

6. Innovatie is tijdrovend en kostbaar

Geniale innovaties blinken vaak uit door eenvoud en zijn soms ook uitzonderlijk simpel en snel te ontwerpen en te produceren. Wat zou de eerste paperclip hebben gekost?

7. Marktonderzoek is onzinnig

Marktonderzoek is ook voor zeer innovatieve producten verstandig, mits u er goed mee omgaat. Bij zeer vernieuwende producten is het weinig zinvol mensen naar hun mening te vragen. Het is beter om het uit te proberen en vervolgens naar ervaringen van de gebruikers te vragen.

8. Innovaties moet je octrooieren

In sommige gevallen kan het heel zinvol zijn om tijd te besteden aan de juridische bescherming van de kennis die aan innovaties ten grondslag ligt. Maar innovatie is ook op andere manieren te beschermen. Met snelheid bijvoorbeeld. Ondernemers anticiperen erop dat anderen zullen volgen en proberen voor die tijd hun slag te slaan.

9. Innovatie doe je onder eigen dak

Om te voorkomen dat anderen met een nieuw idee aan de haal gaan, proberen ondernemers vaak angstvallig alles geheim te houden. Natuurlijk wilt u niet dat de directe concurrenten van uw idee kunnen profiteren, maar geheimhouding kan ook belemmerend werken. Als kennis niet gedeeld wordt, zijn risico’s en kosten niet te delen waardoor de doorlooptijd wordt verlengd.

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Lees ook…
Ruim één op de drie mkb-bedrijven is op de een of andere manier actief op de internationale markt. Misschien twijfel jij of je ook je geluk over de…
Klanttevredenheid verhogen is belangrijk voor het succes van je bedrijf. Hoe verhoog je klanttevredenheid? Waar moet je op letten en wat zijn…
Hybride werken is een ‘blijvertje’, dat is wel duidelijk. Wat zijn eigenlijk de voordelen van hybride werken en hoe krijg je dat goed georganiseerd…
Strategisch samenwerken kan een goed idee zijn. Samen met een zakelijk partner of meerdere partners heb je meer te bieden, en dat vinden klanten vaak…
Als mkb-ondernemer ken je de uitdagingen van het ondernemerschap maar al te goed. Je hebt je bedrijf opgebouwd met passie en harde arbeid, maar nu…
Hoe kijken stakeholders naar je bedrijf? Welk imago heeft jouw bedrijf? En hoe zorg je ervoor dat alle belangstellenden, zowel binnen als buiten de…