Je zit in dezelfde branche, beschikt over ruime salons en doet allebei íets met haar. Zet dat samen in één ruimte en de wereld is een nieuwe samenwerking rijker. Aram Detmers (40) en Laurens van de Vijver (44), respectievelijk de bazen van waxketen Delete en kappersketen Cosmo Hairstyling, vonden het eigenlijk heel logisch. “We bedienen dezelfde doelgroep en die wordt steeds drukker, kritischer en wil meer gemak”, aldus Aram.
Waxcabine in kapsalon
Sinds een jaar kan je in deze kapperssalon van Cosmo Hairstyling in hartje Utrecht naast je haar knippen of kleuren ook meteen benen of andere lichaamsdelen laten ontharen. Delete plaatste een speciaal daarvoor gebouwde waxcabine in de hoek van de zaak, naast de spiegels en stoelen van Cosmo. “Wel helemaal in onze stijl”, aldus Aram. Dus zwartleer van buiten, goudkleurig van binnen.
Het aanbieden van een ‘hutspot’ van verschillende diensten in een gedeelde ruimte, in dit geval kappen en ontharen, wordt steeds gangbaarder en heeft dus ook de beautybranche bereikt. En het werkt, aldus beide heren, die zo’n vijf jaar geleden met elkaar in gesprek raakten. Cosmo, dat weer is opgekrabbeld uit een diep dal en een fikse reorganisatie, ziet jonger volk in zijn kappersstoelen. “Dat draagt bij aan de nieuwe halo van ons bedrijf”, aldus Laurens.
“Kappersketens zijn, op een enkele uitzondering na, erg gesloten.” – Laurens
Uit je pand groeien
Delete krijgt het harsen (“waxen klinkt professioneler”), dat anders dan in het buitenland wat langzamer zijn opmars doet in Nederland, nog beter verkocht. “Om groei te realiseren, dachten we altijd erg vanuit onze salons”, aldus Aram. “Maar een cabine is veel schaalbaarder en kan sneller en op meer locaties worden geplaatst.” En dus heeft Delete nu vijf zwartleren waxcabines, waarvan drie bij Cosmo, neergezet. En dat worden er wat Aram betreft snel meer. De keten heeft inmiddels zijn oog laten vallen op onder andere retail, horecazaken en fitnesscentra.
Maar de samenwerking is ook operationeel nuttig. In de zoektocht naar goede ‘salonsoftware’ leerde Cosmo van Delete dat je dat ook zelf kan laten bouwen. Inmiddels heeft de kappersketen een eigen pakket ontwikkeld en er een apart bedrijf voor opgericht dat zijn diensten ook elders aanbiedt. Delete, dat alles in eigen beheer deed, leerde van Cosmo met franchisers te werken. Dat biedt weer doorgroeikansen voor wax angels die voor zichzelf willen beginnen, en dat liever onder de vleugels van Delete dan vanuit een “zolderkamersalon” doen.
Delete Professionals in Waxing | Cosmo Hairstyling | |
---|---|---|
Delete, in 2010 opgericht, is een keten van salons waar mannen en vrouwen terecht kunnen voor waxbehandelingen: van een Brazilian Wax en het ontharen van benen, oksels, gezicht en rug tot het epileren van de wenkbrauwen. Delete heeft 15 vestigingen verdeeld over het land. Het bedrijf telt circa 130 medewerkers en maandelijks worden er meer dan tienduizend behandelingen uitgevoerd. | Cosmo Hairstyling, opgericht in 1986, is een kappersketen met zo’n 60 salons verspreid door het hele land. Cosmo is samen met Team Kappers onderdeel van Wave International, het kappersformulehuis van de Benelux, samen goed voor meer dan 150 salons met een landelijke spreiding. Cosmo heeft ruim 650 mensen in dienst. | |
Motto: “Free me!” | Motto: “To make you shine all the time!” |
Onderling vertrouwen
Openheid over de bedrijfsvoering en bereidheid tot delen zijn wel belangrijke voorwaarden voor samenwerking, aldus Laurens en Aram. Vertrouwen, een “persoonlijke klik” en een gedeelde visie zijn ook onmisbaar. Alleen dan kan je van elkaar leren, of het nou over software of contracten gaat. Die openheid is namelijk helemaal geen vanzelfsprekendheid, weet Laurens. “Kappersketens zijn, op een enkele uitzondering na, erg gesloten.”
Wel blijft het belang van ieders bedrijf bovenaan staan, aldus Laurens, die de aanvankelijke wens tot exclusiviteit heeft laten varen. Niet reëel, weet hij. Aram, die zijn cabines dus ook bij concurrenten plaatst, vindt het gezond dat eigenbelang voorop te laten staan. “We zoeken strategische partners, anders kom je niet verder.”
“We bedienen dezelfde doelgroep en die wordt steeds drukker, kritischer en wil meer gemak” – Aram
Bij de leest blijven
Ook behouden beide bedrijven hun eigen expertise. Een wax angel hoeft niet te leren knippen. Ook de kappers van Cosmo blijven bij hun leest. Wel moeten ze allemaal gastvrouw kunnen zijn voor iedere klant, of die nou geknipt of gewaxed wil worden. En om die klant goed te kunnen doorverwijzen, is ‘enige kennis van elkaars diensten wel belangrijk’, aldus Laurens.
De schoonheidsbranche mag wel wat harder innoveren, vinden ze. Met technologie. “Juist in een branche waar ambacht centraal staat”, aldus Laurens. Met de juiste software en data kunnen klanten nog efficiënter worden ingeroosterd.” Alles gebeurt online, zegt ook Aram. “Dan is het de kunst om goed gevonden te worden. Het gaat om ondernemend denken. Hoe kunnen we wat we hebben nog beter inzetten voor betere diensten.”
Op de vraag of ze nog wat aan elkaar hebben in deze vrouwenbranche, wordt vooral gegrinnikt. Die vrouwen zijn een feit. Daar kunnen en willen ze niet omheen. In een wereld die steeds meer door technologie gedreven wordt, blijft de menselijke kant, empathie en nieuwsgierigheid heel belangrijk”, zegt Laurens. “En vrouwen hebben dat van nature nou eenmaal meer.” Ook Aram weet dat zijn klanten, man en vrouw, zich het liefst laten behandelen door vrouwen. Beider blikken dwalen tijdens het interview regelmatig af naar wat er op de werkvloer gebeurt. Maar ze weten ook, aldus Aram. “Wij mannen zullen de kwaliteitscontrole nooit zelf kunnen doen.”