Vrijwilligerswerk is een belangrijk onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen voor bedrijven. Als ondernemer is het belangrijk om maatschappelijk betrokken te zijn. En vervolgens te laten zien dat jouw bedrijf zich inzet voor maatschappelijke organisaties en tevens goede doelen steunt. Door als bedrijf actief vrijwilligersbeleid op te zetten voor je personeel, lever je samen een positieve bijdrage aan de maatschappij. Tegelijkertijd verhoog je de betrokkenheid van de werknemers en het werkplezier. Bovendien creëer je een positief imago.

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

Inhoudsopgave

Wat is vrijwilligerswerk door bedrijven?

De trend van de laatste jaren is dat steeds meer werkgevers hun medewerkers vrijwilligerswerk laten doen tijdens werktijd. Dit kan eenmalig, flexibel of op reguliere basis zijn. Soms is dit georganiseerd door het bedrijf zelf, maar er zijn ook stichtingen en verenigingen die daarop inspelen met kant-en-klare projecten.

Er zijn talloze voorbeelden hoe je als bedrijf maatschappelijke betrokkenheid kan tonen via vrijwilligerswerk door bedrijven. Bijvoorbeeld samen hokken uitmesten bij de hondenopvang of kinderboerderij. Een dagje uit met gehandicapten of ouderen. Of draai een dag mee bij het Rode Kruis of de Voedselbank.

Waarom is vrijwilligerswerk belangrijk voor de maatschappij?

Vrijwilligerswerk is belangrijk voor de maatschappij, omdat het een manier is om de gemeenschap te versterken en te helpen bij de oplossing van sociale problemen. Vrijwilligerswerk kan bijdragen aan de verbetering van de levenskwaliteit van mensen in nood, zoals ouderen, kinderen, mensen met een beperking, gehandicapten of daklozen. Het kan ook helpen bij het beschermen van de natuur en het behoud van cultureel erfgoed.

Positief effect op werknemers

Bovendien heeft vrijwilligerswerk ook een positief effect op de medewerker zelf. Door zich in te zetten voor anderen, kunnen de werknemers hun vaardigheden en interesses ontplooien, nieuwe contacten opdoen en een gevoel van voldoening ervaren. Ook draagt vrijwilligerswerk bij aan persoonlijke groei, ontwikkeling, arbeidsproductiviteit en werkplezier.

Rol van vrijwilligerswerk

Vrijwilligerswerk speelt daarnaast een belangrijke rol in de samenleving, door het aanbieden van diensten die anders niet beschikbaar zijn. Zoals initiatieven voor de ondersteuning van gehandicapten of hulp aan mensen in armoede. Hierdoor kan vrijwilligerswerk een belangrijke bijdrage leveren aan de maatschappij en helpt het ook enigszins de sociale problemen op te lossen.

Belang van maatschappelijke betrokkenheid

Een goede manier om als bedrijf maatschappelijke betrokkenheid te creëren, is door vrijwilligerswerk te verrichten met je werknemers. Dit kan in verschillende vormen, zoals het steunen van stichtingen of het opzetten van maatschappelijke projecten. Door deze initiatieven te ondersteunen, kan je als bedrijf een maatschappelijke betekenis hebben en tegelijkertijd de teambuilding van jouw werknemers versterken.

Maatschappelijke stages

Een andere manier om maatschappelijke betrokken te tonen, is door maatschappelijke stages aan te bieden aan de werknemers. Hierdoor kunnen zij zich inzetten voor maatschappelijke organisaties en tegelijkertijd hun vaardigheden verbeteren. Misschien komen er wel onvermoede talenten naar boven? Dit is een win-winsituatie voor zowel de maatschappelijke organisaties als voor de werkgevers en werknemers.

Hoe slaag je met vrijwilligerswerk vanuit je bedrijf?

Wil je als bedrijf Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, dan is vrijwilligerswerk verrichten in de baas zijn tijd een heel mooi initiatief. Maar hoe zorg je als ondernemer of werkgever ervoor dat deze maatschappelijke projecten ook slagen? Het antwoord hierop is om heldere voorwaarden en afspraken te maken tussen werkgever, werknemers en de maatschappelijk betrokken organisatie.

Wettelijke richtlijnen voor het toestaan van vrijwilligerswerk tijdens of na werktijd zijn er niet. Het is dan ook verstandig om afspraken over bijvoorbeeld tijd, vergoeding en verzekeringen in de arbeidsvoorwaarden of het personeelshandboek vast te leggen. Wil je actief aan de slag met vrijwilligerswerk vanuit het bedrijf? Communiceer dan in elk geval helder naar je medewerkers wat de mogelijkheden en voorwaarden zijn.

Aantal voorwaarden voor vrijwilligerswerkbeleid opzetten:

  • Leg de lat niet te hoog: Veel vrijwilligers zullen enthousiast zijn over het vrijwilligerswerk tijdens werktijd. Maar er zijn altijd medewerkers bij die het doen, omdat het zogezegd ‘moet’ van de baas. Voorkom het ‘moeten’ gevoel, door de verwachtingen niet te hoog te leggen.
  • Houd het werk altijd leuk: Wanneer werknemers enthousiast zijn, komen ze wellicht nog een keer terug. In de baas zijn tijd of in privétijd. Wie bijvoorbeeld een dag heeft meegeholpen aan een buurthuis opknappen, heeft een goed gevoel over het resultaat. Maar denk ook aan een dagje koffie inschenken en spelletjes doen in een bejaardentehuis, soep inschenken voor daklozen of voedselpakketten samenstellen voor de voedselbank.
  • Bied als werkgever activiteiten aan, waarmee de medewerkers zich identificeren en met een hoge maatschappelijke betekenis. Daarnaast kan je gebruikmaken van de expertise van de werknemers, dit wordt ook wel skilled-based vrijwilligerswerk genoemd.
  • Tot slot, onthoud dat je als vrijwilliger het eigenlijk nooit fout kan doen. Want gratis de handen uit de mouwen steken voor het goede doel, dan ben je gewoon een topper (ook al is het in werktijd).

Actief vrijwilligersbeleid opzetten?

Ben je enthousiast geworden over vrijwilligerswerk organiseren voor het personeel? Denk dan eens na hoe je een actief vrijwilligersbeleid in jouw bedrijf kan arrangeren.

Houd een enquête onder je medewerkers over activiteiten die ze samen willen ondernemen voor het goede doel. Daardoor zorg je voor een hoge betrokkenheid en vergroot je het enthousiasme om tijdens werktijd de handen uit de mouwen willen steken.

Door concrete projecten en stages aan te bieden, heb je als bedrijf een maatschappelijke betekenis en tegelijkertijd verbeter je ook de vaardigheden van de werknemers. Kortom, een betere win-winsituatie is er niet!

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Lees ook…
Wat staat er dit en het komend jaar op de agenda met betrekking tot regelgeving en belastingen? En wat zijn de belangrijkste data waarmee je iets kunt…
Niemand wordt blij van lastige klanten. Toch is het iets waar veel ondernemers vroeg of laat mee te maken krijgt. Misschien is de kritiek die je…
Klanttevredenheid verhogen is belangrijk voor het succes van je bedrijf. Hoe verhoog je klanttevredenheid? Waar moet je op letten en wat zijn…
De SMART-methode helpt je om zakelijke doelstellingen concreet te maken en realiseren. Zo vergroot je de kans op succes. In dit artikel leggen we uit…
Droom je ervan om je eigen bedrijf te starten en wil je weten hoe je geld kunt verdienen? Of wil je weten hoe je als ondernemer andere inkomstenbronnen…
Ruim één op de drie mkb-bedrijven is op de een of andere manier actief op de internationale markt. Misschien twijfel jij of je ook je geluk over de…