In samenwerking met
Wanneer je onderneming groeit en steeds meer omzet, kan het verstandig zijn om een bv op te richten. Een bv biedt minder persoonlijke aansprakelijkheid en fiscale voordelen. Als je wilt profiteren van de omzetting van je eenmanszaak of vof naar een bv, kun je dat op verschillende manieren regelen. Een interessante mogelijkheid is de zogenaamde ‘geruisloze inbreng.’

Inhoudsopgave

Wat is een geruisloze inbreng en wat zijn de voordelen?

De geruisloze inbreng is een fiscale regeling die je kunt gebruiken als je jouw eenmanszaak of vof wilt omzetten naar een bv. Als je gebruik maakt van de geruisloze inbreng, start je met dezelfde boekwaarden waarmee je je eenmanszaak beëindigde. Dit kan zonder af te rekenen met de fiscus (geruisloos). Jouw op te richten bv neemt de bezittingen en schulden over van de eenmanszaak of vof. In ruil hiervoor krijg je aandelen in de nieuwe bv. 

Het kiezen van de juiste rechtsvorm is erg belangrijk voor de toekomst van je bedrijf. De rechtsvorm bepaalt namelijk onder andere de aansprakelijkheid en je verplichtingen naar de Belastingdienst. Jouw bv, persoonlijke holding of omzetting naar bv in een handomdraai geregeld hebben? Ontdek direct je opties >

De voordelen op een rijtje

  1. Een voordeel van de geruisloze inbreng is dat je geen belasting hoeft te betalen over de meerwaarde van je eenmanszaak.  Je start je nieuwe bv met een balans die gelijk is aan de eindbalans van de eenmanszaak. 
  2. Je kunt profiteren van de vrijstelling van overdrachtsbelasting bij een bedrijfspand. 
  3. Je kunt je eenmanszaak met terugwerkende kracht per 1 januari geruisloos inbrengen in een bv en dus vanaf 1 januari gebruik maken van alle fiscale voordelen van een bv. 

Hoe werkt een geruisloze inbreng met terugwerkende kracht?

  • Je stelt samen met een boekhouder of accountant een intentieverklaring op (een verklaring dat je van plan bent om je eenmanszaak of vof onder te brengen in een bv)
  • Deze stuur je voor 1 oktober van het jaar naar de Belastingdienst
  • Je gaat naar de notaris die een akte van inbreng opstelt op basis van een ‘inbrengbalans’ en ‘inbrengomschrijving’
  • Je hebt vervolgens tot 1 april van het volgende jaar de mogelijkheid om de bv op te richten en de eenmanszaak in te brengen.
  • De notaris zorgt tenslotte voor inschrijving van de bv en uitschrijving van de eenmanszaak bij de KvK.

De nadelen van de geruisloze inbreng in een bv

  • Aan de oprichting van een bv zijn kosten verbonden. 
  • Na een geruisloze inbreng mag je pas na drie jaar aandelen in de bv verkopen. 

Wanneer is het verstandig om te kiezen voor de geruisloze inbreng? 

Of de geruisloze inbreng voor jouw situatie verstandig is, hangt af van een aantal factoren. Zo kan geruisloze inbreng voordelig zijn als er sprake is van bedrijfsgoodwill of stille reserves. Deze twee factoren vormen namelijk samen de stakingswinst waarover je anders belasting zou moeten betalen. 

Daarnaast is de geruisloze inbreng ook rendabel bij een fiscale oudedagsreserve hoger dan € 7.000 of in het geval er onroerend goed of een bedrijfspand op de balans staat. 

Wat is bedrijfsgoodwill? 

Bij goodwill wordt onderscheid gemaakt tussen persoonlijke goodwill en goodwill van een bedrijf. Persoonlijke goodwill is gekoppeld aan de ondernemer. Als de ondernemer ermee stopt, dan heeft deze goodwill verder geen waarde meer voor de onderneming. De goodwill van een bedrijf is gekoppeld aan de onderneming en dus overdraagbaar.

De waarde van een onderneming kan in geld worden uitgedrukt (de activa en passiva) maar er kan ook sprake zijn van niet-tastbare waarde. Een goede reputatie bijvoorbeeld. Of een loyaal klantenbestand of sterk team. Bedrijfsgoodwill. Vanzelfsprekend wil de koper een zo laag mogelijke prijs betalen voor deze goodwill en de verkoper de hoogste. Het is daarom belangrijk om zakelijke goodwill zo goed mogelijk in harde waardes te bepalen en duidelijke afspraken te maken. 

Wat zijn stille reserves? 

Met stille reserve wordt het verschil tussen de boekwaarde en de reële waarde bedoeld. Omdat deze reserve geen onderdeel is van de balans, spreken we van “stille” reserve. 

Hoe bereken je de stille reserve?

Stel dat je een bestelbusje koopt van € 24.000 die je tien jaar zou willen gebruiken tot een restwaarde van € 2400. De afschrijving per jaar is dan € 24.000 – € 2400 / 10 = € 2160 per jaar. Als je na 3 jaar over de bus de stille reserve wilt berekenen, is dat 3 X € 2160 = € 6480. Dit bedrag kun je van de aanschafprijs aftrekken (€ 24.000 – € 6480 = € 17.520).

Om de marktwaarde te bepalen, kun je de bus laten taxeren. Stel dat het taxatierapport zegt dat de bus nog € 19.000 waard is, dan is je stille reserve € 19.000 – € 17.520 = € 1480.

Van eenmanszaak naar bv? Holding oprichten? Aandelenoverdracht? Ontdek direct je opties bij NOTRS. Snel, voordelig en 100% online.

NOTRS logo

NOTRS, partner van De Zaak

Bij NOTRS geloven we dat notariële zaken sneller en eenvoudiger geregeld kunnen worden. Daarom kun je bij ons alles wat te maken heeft met de rechtsvorm van jouw onderneming, snel en gemakkelijk online wijzigen. Wij begeleiden voor ondernemers volledig online het gehele proces van de oprichting van een bv of holding, een statutenwijziging of aandelenoverdracht. Jij hoeft niet meer naar de notaris en bespaart jezelf een hoop tijd en papieren rompslomp. En dat doen we altijd tegen een vaste, scherpe lage prijs.

Bekijk alle artikelen van NOTRS >

Lees ook…
Een scheiding heeft grote impact op je persoonlijke leven, maar brengt ook uitdagingen op zakelijk vlak met zich mee. De kans is groot dat je…
Wist je dat cashflowproblemen een van de grootste oorzaken zijn van faillissementen in het mkb? Zelfs als de zaken goed gaan en je keurige cijfers…
Als slimme ondernemer wil je niet onnodig kosten maken. Eén manier om geld te verdienen is goed te kijken naar fiscale regelingen met betrekking tot…
Elke ondernemer wil een financieel gezonde onderneming. En in tijden van een financiële crisis, wordt dat extra belangrijk. Maar hoe zorg je ervoor…
Goed nieuws voor onder andere start-ups en scale-ups: de regeling voor aandelenopties wordt per 1 januari versoepeld. Wat verandert er precies en hoe…
“Ik ben het niet eens met een factuur. Moet ik hem dan toch betalen?” Onze adviseurs krijgen deze vraag vaak voorgelegd. Dit is hun…