Tips om je prijs aan te passen aan de huidige situatie

Veel ondernemers starten met een bepaald uurtarief en passen het vervolgens nooit meer aan. Geen goed idee, want er zijn tal van redenen te bedenken waarom je juist wél je uurtarief na verloop van tijd verhoogt. In dit artikel leggen we uit waarom het belangrijk is je uurtarief tegen het licht te houden en hoe je een verhoging communiceert.

Heb jij vragen over het opstarten van een bv of holding? Schrijf je nu in voor de live webinar op 3 mei en krijg direct antwoord op al je vragen. Slechts een beperkt aantal plekken beschikbaar!

 

Inhoudsopgave

Regelmatig checken of je uurtarief nog wel voldoet is altijd een goed idee. Toch is het juist in deze tijden nóg belangrijker dat je uurtarief actueel blijft. Bedrijfskosten zijn vanwege de hoge inflatie en energiecrisis namelijk sterk toegenomen en uiteindelijk wil je niet de enige zijn in de keten die hier de dupe van is.

Ook jij doet er in de meeste gevallen dus verstandig aan als je je prijzen verhoogt. Zorg ervoor dat je jouw doelstellingen jaarlijks aanpast aan je huidige situatie.

Waarom zou ik mijn uurtarief verhogen?

Bovengenoemde marktomstandigheden zijn natuurlijk niet de enige redenen waarom je het uurtarief kunt verhogen.

1. Kwaliteit verdient de juiste beloning

Misschien ben je al jarenlang werkzaam voor dezelfde klant of opdrachtgever en is de kwaliteit van je werk in de loop van de tijd alleen maar toegenomen. Dat zou beter beloond moeten worden en dan is een hogere beloning vragen helemaal niet vreemd.

Ook al vind je het misschien lastig om het uurtarief te verhogen; je kunt het beter wel doen. Anders doe je jezelf simpelweg tekort.

2. Hoger tarief gebruikelijk

Een andere reden kan zijn dat je merkt dat een hoger tarief gebruikelijk is in jouw branche en dat concurrenten (veel) hogere tarieven rekenen voor dezelfde diensten. Het gras bij de buren is natuurlijk altijd groener, maar het is vooral belangrijk dat je zelf niet te laag zit verhoudingsgewijs.

Potentiële opdrachtgevers en klanten kunnen namelijk de indruk krijgen dat een laag uurtarief hand in hand gaat met middelmatige kwaliteit. En dat wil je absoluut niet uitstralen, zeker als je minimaal dezelfde kwaliteit levert als concurrenten die een veel hoger tarief rekenen.

3. Toekomst: financiële reserve opbouwen

Je huidige uurtarief dekt misschien prima je kosten, terwijl je gewenst netto inkomen ruim voldoende is om van te leven. Maar ook dan is je uurtarief verhogen geen verkeerd idee. Economisch mindere tijden kunnen een hoop roet in het eten gooien. Wel zo fijn als je dan een buffer hebt waar je tijdelijk op kunt teren.

Daarnaast is het belangrijk om geld opzij te zetten voor de toekomst in de vorm van pensioen of lijfrente. Er zijn momenteel veel ondernemers (vooral zzp’ers) in Nederland die dit niet doen. Erg onverstandig, want zo loop je het risico dat je later volledig afhankelijk bent van een AOW-uitkering.

Uurtarief verhogen: hoe communiceer je dat? Volg ons stappenplan

Verhoog je uurtarief niet zonder je klanten een seintje te geven. Je wil niet dat een klant of opdrachtgever het nieuwe uurtarief als ‘verrassing’ op de factuur tegenkomt en achteraf in discussie gaat. Het is daarom altijd beter om je nieuwe uurtarief vooraf aan te kondigen. We geven je een aantal tips:

1. Uurtarief aanpassen: communiceer tijdig

Laat je klanten ruim van tevoren weten dat je een verhoging van je uurtarief gaat doorvoeren. Ook geef je aan per wanneer de verhoging ingaat, bijvoorbeeld vanaf de eerste dag van een nieuwe maand of een nieuw jaar. Het liefst een paar weken van tevoren. Zo gun je iemand de tijd om het te laten bezinken en eventueel in discussie te gaan, mocht die wens bestaan.

2. Persoonlijke benadering

Klanten of opdrachtgevers vinden het vaak fijn als je ze persoonlijk benadert met de boodschap. Ze gaan immers meer betalen, dan is het wel zo prettig als ze hiervan persoonlijk op de hoogte worden gebracht. Dit kan op verschillende manieren:

  • In persoon
  • Bellen
  • Via de post of mail (minder persoonlijk, maar wel duidelijk én zo zet je een klant niet voor het blok. Die hoeft immers niet meteen antwoord te geven)

3. Uurtarief jaarlijks verhogen: wees redelijk

Verhoog je uurtarief idealiter met kleine stappen van maximaal 5 à 10 procent. Reken je bijvoorbeeld een uurtarief van € 50? Verhoog dan maximaal naar € 55. Behalve als je echt geen andere optie hebt, zoals vanwege sterk toegenomen kosten. Een kleine verhoging zal over het algemeen geen wenkbrauwen laten fronsen, een grote misschien wel.

4. Wees duidelijk en maak geen excuses

Tariefsverhoging weloverwogen genomen? Communiceer de verhoging vervolgens op een duidelijke manier, zonder je daarbij te excuseren. Een onzekere benadering wekt de indruk dat er ruimte is voor onderhandeling.

Waarom zou ik mijn uurtarief niet verhogen?

Meer is natuurlijk niet altijd beter. Er zijn ook voldoende situaties te bedenken waarin je wellicht liever niet je uurtarief verhoogt.

1. Gestart met relatief hoog uurtarief

Misschien ben je ooit gestart met een relatief hoog uurtarief dat – zelfs met de toegenomen kosten – nog ruim voldoende is voor een winstgevende bedrijfsvoering. Een verhoging van je uurtarief is in dat geval niet urgent.

2. Geen vaste klanten kwijtraken

Heb je geen grote groep vaste klanten, maar ben je afhankelijk van een of enkele opdrachtgevers? En verwacht je een negatieve reactie als je je tarief verhoogt? Dan kun je besluiten je uurtarief voorlopig niet te verhogen. Totdat je bijvoorbeeld meer klanten hebt en het risico kunt spreiden.

3. Je klant zit in financiële nood

Je kunt het verhaal ook omdraaien. Het kan best voorkomen dat het tijdelijk financieel wat minder gaat met je klant of opdrachtgever. Uit coulance kun je dan voor die klant het uurtarief ongewijzigd laten, het uurtarief naar beneden aanpassen of meer kwantitatieve uren maken als een opdracht langer duurt.

4. Geen prettig gevoel

Het verhogen van je uurtarief is natuurlijk geen moetje. Als je jezelf daar absoluut niet prettig bij voelt – door wat voor reden dan ook – hoef je het (voorlopig) niet te doen.

Hoe bepaal je je uurtarief?

Al met al bepaal je zelf of en wanneer het tijd is voor een verhoging van je uurtarief. Daarnaast kun je een eenmalige verhoging doorvoeren of een plan maken voor de komende jaren waarbij je stapsgewijs een geleidelijke verhoging doorvoert.

Ook kun je meerdere tarieven hanteren voor verschillende klanten, al is dat voor je eigen administratie iets ingewikkelder. Daarnaast wil je ook niet het verhoogde uurtarief op de verkeerde factuur plaatsen.

Ben je net gestart en weet je niet zo goed welk starttarief je wil rekenen? Bepaal dan je uurtarief aan de hand van dit stappenplan.

Er komt veel kijken bij het oprichten van een bv. Tijdens de live webinars op 3 mei krijg jij de kans om al je vragen te stellen. Wacht niet te lang en schrijf nu in!

Picture of Martin De Coninck

Martin De Coninck

Vanuit mijn werk als freelance copywriter ervaar ik hoeveel er komt kijken bij ondernemen. Tijd is schaars en kennis bijspijkeren op het gebied van ondernemen schiet er al snel bij in. Juist als copywriter vind ik het belangrijk om de tijd te nemen onderwerpen goed te begrijpen en te onderzoeken. Door het vervolgens begrijpelijk op te schrijven wil ik ondernemers kennis bieden en tijd besparen, zodat zij het beste uit hun bedrijf kunnen halen.
Lees ook…
Twijfel je over de financiële haalbaarheid van je nieuwe bedrijf of project? Stel dan een exploitatiebegroting op. Die helpt je bij het in kaart…
Hoe gezond is je financiële huishouding? En hoe winstgevend is je onderneming? De rentabiliteit is een belangrijke ratio voor het succes van je…
Een resultatenrekening, ook wel winst- en verliesrekening, exploitatierekening of staat van baten en lasten genoemd, is een vast onderdeel van het…
Wat is een service level agreement (sla)? En waarom is het belangrijk voor ondernemers? Wil je als ondernemer de kwaliteit van je dienstverlening…
i.s.m.
Gefeliciteerd! Je hebt je eenmanszaak omgezet in een bv. Een slimme keuze als je onderneming groeit en meer winst gaat maken. Maar heb je ook bedacht…
Een overzichtelijke administratie opzetten is een belangrijk onderdeel van het starten van je eigen bedrijf als zzp’er. We helpen je met een helder…