Sinds de opening van de gloednieuwe attractie in het hart van de Maasstad is er steeds meer concurrentie tussen de Italiaanse eettentjes. Bij restaurant Fellini is men boos dat afspraken over exclusiviteit en verscheidenheid niet worden nagekomen. De eigenaar, overkoepelende Benner Groep, eist compensatie en sluit een gang naar de rechter niet uit.
Concurrentiestrijd
Van een gezonde concurrentiestrijd zijn de meeste ondernemers niet vies. Wel is het zo dat concurrentie tussen bedrijven altijd aan bepaalde regels is gebonden. Oneerlijke concurrentie zoals onderlinge prijsafspraken, misbruik van economische machtspositie en kartelvorming wordt door de Mededingingswet verboden. Hier ziet de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) streng op toe. Ondernemers die zich hier niet aan houden, kunnen een forse boete krijgen.
Gemeentelijk beleid
Gemeenten kunnen ook eisen stellen en regels opleggen in een vestigingsbeleid. Op die manier sturen ze een beleid dat bepaald waar ondernemers zich wel of niet mogen vestigen. Martin Paalman, adviseur bij Koeslag en Paalman, heeft daar ervaring mee. “Wij staan momenteel een doe-het-zelfzaak bij die officieel geen ‘detailhandelbestemming’ meer heeft. Vroeger was dat geen probleem, maar dat is volgens het nieuwe bestemmingsplan wel verplicht. De desbetreffende gemeente wil in dat kerngebied liever dat er supermarkten en winkels worden gevestigd.”
In het geval van de Rotterdamse Markthal lijkt er geen sprake van oneerlijke concurrentie. Wel is het zo dat ondernemers met de uitbater van de Markthal afspraken lijken te hebben over welke andere ondernemingen tot het gebied zouden mogen toetreden. Als hierover contractuele afspraken zijn geschonden, kan dit aanleiding geven tot gerechtelijke stappen.
6 concurrentietips
De gemeente maakt bestemmingsplannen en voert een vestigingsbeleid, maar ook dat zegt niet veel over de concurrentie tussen de Italiaanse horeca-ondernemers in de Markthal. De gemeente bepaalt weliswaar welk bedrijf met welke bedrijfsvoering zich ergens mag vestigen, maar gunt in principe alle vrijheid aan ondernemers om vrijuit te concurreren.
Wat kun je als ondernemer doen in een concurrentiestrijd met je buurman?
- Operational excellence: lever goede, snelle en relatief goedkope producten en diensten. Zorg voor een goede prijs-kwaliteitverhouding.
- Product Leadership: lever de beste en meest innovatieve producten en diensten.
- Customer intimacy: zorg dat je bekend staat als de meest klantgerichte organisatie met producten en diensten op maat.
- Laagste kostenstrategie: reduceer je kosten (zoals verzekeringen en huurprijs van je bedrijfspand) en breng zo je prijs omlaag.
- Differentiatiestrategie: zorg voor een uitgebreider aanbod in merken, producten en diensten.
- Focusstrategie: specialiseren in een specifieke nichemarkt met laagste kosten of differentiatie.
Mocht dit alles uiteindelijk niet goed werken, dan is er altijd nog de mogelijkheid om met je concurrent om tafel te gaan zitten en de situatie te bespreken. Ondernemers met het hart op de goede plek gunnen eerlijke business ook aan hardwerkende collega’s of concurrenten.
Heb jij misschien tips over wat je kunt doen bij een dergelijke concurrentiestrijd of andere opmerkingen? Wij horen het graag!
Zie ook: shopping2020.