In samenwerking met
Heb jij net even wat meer flexibiliteit nodig als het aankomt op de arbeidscontracten die je jouw medewerkers biedt? Niet alleen meer flexibiliteit in de duur van het contract, maar ook in het aantal contracturen? Dan is een oproepcontract wellicht de perfecte oplossing. Maar lees eerst nog even dit artikel, voordat je een medewerker op oproepbasis aanneemt. Na het lezen van dit artikel weet je namelijk precies welke soorten oproepcontracten er zijn én wat de voor- en nadelen zijn. Zo kun je een weloverwogen beslissing maken.

Inhoudsopgave

Wil je niet voor verrassingen komen te staan door verborgen personeelskosten? Bereken met deze handige personeelskosten rekentool wat je personeel écht kost.

Welke soorten oproepcontracten zijn er?

Goed om te weten is dat je een oproepcontract voor bepaalde tijd (tijdelijk contract) en voor onbepaalde tijd (vast contract) kunt aanbieden. Daarnaast kun je 3 soorten oproepcontracten onderscheiden, namelijk:

  • Nulurencontract (medewerker ontvangt alleen loon voor de gewerkte uren)
  • Min-max contract (medewerker heeft recht op een minimaal aantal uren, ook als er geen werk is, met een vastgesteld maximum)
  • Oproepcontract met voorovereenkomst (medewerker is niet verplicht te komen wanneer hij wordt opgeroepen. De vooraf bepaalde arbeidsvoorwaarden worden pas van kracht als de oproepkracht daadwerkelijk aan de slag gaat)

Wat zijn de voordelen van een oproepcontract?

Het grootste voordeel van een oproepcontract, in welke vorm dan ook, is dat je alleen betaalt wanneer er werk is. Zo voorkom je hoge personeelskosten wanneer er te weinig werk is, maar kun je wel gemakkelijk opschalen bij drukte. Dit maakt oproepcontracten ideaal voor seizoensgebonden werk. Daarnaast heb je minder risico bij ziekte omdat er geen vaste (of minimale) arbeidsomvang is afgesproken.

Wat zijn de nadelen van een oproepcontract?

Net als andere flexibele contracten zorgt een oproepcontract soms voor minder binding met het bedrijf. Daarnaast is een oproepcontract soms minder flexibel dan je denkt. Want…

  • … is er werk? Dan móet je je oproepkrachten inzetten.
  • … duurt een dienst maar 1 of 2 uur? Dan moet je toch minimaal 3 uur per dienst uitbetalen.
  • … is de oproepkracht ziek, maar stond hij/zij wel al ingepland? Dan moet je minimaal 70% loon doorbetalen.
  • … bestaat er onduidelijkheid over de arbeidsvoorwaarden (bijv. aantal uren)? Dan kan de oproepkracht met terugwerkende kracht een claim indienen.
  • … na 3 tijdelijke oproepcontracten in 3 jaar volgt een vast (oproep)contract.


Extra rechten voor oproepkrachten sinds 2020

Met invoering van de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) per 1 januari 2020 hebben oproepkrachten extra rechten gekregen. Enkele nadelen, of zaken waar je extra goed op moet letten bij oproepcontracten, zijn:

  • Minimale oproeptermijn van 4 dagen
  • Aanbod arbeidsomvang na 12 maanden
  • Hoge WW-premie

Wat dat precies inhoudt leggen we hieronder uit.

Minimale oproeptermijn van 4 dagen

Een andere maatregel van de WAB om oproepkrachten meer zekerheid te geven is de minimale oproeptermijn van 4 dagen. Roep je een oproepkracht minder dan 4 dagen van tevoren op? Dan mag hij/zij de dienst weigeren. En, zeg je een oproepdienst minder dan 4 dagen van tevoren af? Dan moet je de ingeplande uren gewoon uitbetalen.

Hoe dat werkt in de praktijk? Stel… je hebt een oproepkracht ingepland voor zaterdagavond. Op maandag blijkt al dat het niet zo druk is als verwacht. Als je de oproepkracht uiterlijk dinsdag afbelt is er geen probleem. Wacht je tot woensdag? Dan moet je de ingeplande uren voor de zaterdagavond gewoon uitbetalen.

Aanbod arbeidsomvang na 12 maanden

Van deze maatregel zijn werkgevers niet altijd op de hoogte. Daarom lichten we dit graag verder toe. Wist jij dat iedere oproepkracht na 52 gewerkte weken een aanbod arbeidsomvang moet ontvangen? Dit aanbod is gebaseerd op het gemiddeld aantal gewerkte uren. De oproepkracht mag dit aanbod accepteren of weigeren. Weigert de oproepkracht, dan blijft het oproepcontract intact (zonder vaste uren). Accepteert de oproepkracht? Dan moet jij de werknemer voldoende uren laten werken en moet de werknemer deze uren ook maken. Dit betekent dus dat de werknemer verlofuren moet opnemen wanneer hij/zij niet kan werken. Vooral voor studenten is dit vaak niet haalbaar. Deze groep oproepkrachten kiest vaak voor een nulurencontract om zelf ook flexibel te blijven.

Hoge WW-premie

Een ander nadeel van oproepcontracten is dat je de hoge WW-premie betaalt (net als voor alle andere flexibele contracten). Alleen voor een vast contract met vaste uren, betaal je de lage WW-premie.

Wil jij jouw personeelskosten nauwkeurig berekenen? 
Download hier de handige rekentool – inclusief instructie en tips – om alle personeelskosten op een rijtje te zetten. Na het invullen van het overzicht zie jij direct wat jouw personeel daadwerkelijk kost.
     

Please

Please, partner van De Zaak

Ondernemer worden is een keuze. Maar voel je je ook thuis in de rol van werkgever? De bijkomende taken en verantwoordelijkheden staan misschien ver van je vak af. Alle personeelszaken zelf doen is dan ook nergens voor nodig. Please is dé werkgeverspartner voor het MKB die jou door de uitdagende wereld van werkgeven navigeert. Met uitzenden, payroll, salarisadministratie, interim HR professionals, digitale tools of een combinatie daarvan. Groei als werkgever én als ondernemer met een partner als Please. Samen vergroten we je werkgeverskracht, op de manier die past bij jou en je bedrijf.

Bekijk alle artikelen van Please>

Lees ook…
Na een sterke stijging in 2023 is het minimumloon per 1 januari 2024 met 3,75 procent verhoogd. Tegelijk is de nieuwe wet voor het minimumuurloon…
Als ondernemer ben je verantwoordelijk voor het betalen van het juiste loon – ook als het gaat om werknemers onder de 21 jaar. Dit is geregeld in het…
Helemaal thuiswerken zijn de meeste mensen inmiddels spuugzat, maar af en toe een dagje thuiswerken willen we er wel inhouden. Reden genoeg dus om een…
i.s.m.
Heb je als ondernemer medewerkers in dienst? Dat betekent dat je een(salaris)administratie moet opzetten, iets wat veel ondernemers onderschatten. Denk…
Door inflatie en de krappe arbeidsmarkt zijn loonsverhogingen aan de orde van de dag. De stijging van de cao-lonen bereikte in het eerste kwartaal van…
i.s.m.
Zodra je personeel aanneemt, ben je verplicht om een personeels- en salarisadministratie bij te houden. Veel ondernemers kiezen ervoor om het eigen…