In samenwerking met
Heb jij net even wat meer flexibiliteit nodig als het aankomt op de arbeidscontracten die je jouw medewerkers biedt? Niet alleen meer flexibiliteit in de duur van het contract, maar ook in het aantal contracturen? Dan is een oproepcontract wellicht de perfecte oplossing. Maar lees eerst nog even dit artikel, voordat je een medewerker op oproepbasis aanneemt. Na het lezen van dit artikel weet je namelijk precies welke soorten oproepcontracten er zijn én wat de voor- en nadelen zijn. Zo kun je een weloverwogen beslissing maken.

Inhoudsopgave

Welke soorten oproepcontracten zijn er?

Goed om te weten is dat je een oproepcontract voor bepaalde tijd (tijdelijk contract) en voor onbepaalde tijd (vast contract) kunt aanbieden. Daarnaast kun je 3 soorten oproepcontracten onderscheiden, namelijk:

  • Nulurencontract (medewerker ontvangt alleen loon voor de gewerkte uren)
  • Min-max contract (medewerker heeft recht op een minimaal aantal uren, ook als er geen werk is, met een vastgesteld maximum)
  • Oproepcontract met voorovereenkomst (medewerker is niet verplicht te komen wanneer hij wordt opgeroepen. De vooraf bepaalde arbeidsvoorwaarden worden pas van kracht als de oproepkracht daadwerkelijk aan de slag gaat)

Ben jij benieuwd welk contract het beste is om te kiezen voor je (nieuwe) werknemer? Download gratis de whitepaper “Arbeidscontract keuzewijzer” en zie middels een handig boomdiagram welke van de 11 verschillende contracten in jouw geval het beste is voor je bedrijf én je werknemer.

Wat zijn de voordelen van een oproepcontract?

Het grootste voordeel van een oproepcontract, in welke vorm dan ook, is dat je alleen betaalt wanneer er werk is. Zo voorkom je hoge personeelskosten wanneer er te weinig werk is, maar kun je wel gemakkelijk opschalen bij drukte. Dit maakt oproepcontracten ideaal voor seizoensgebonden werk. Daarnaast heb je minder risico bij ziekte omdat er geen vaste (of minimale) arbeidsomvang is afgesproken.

Wat zijn de nadelen van een oproepcontract?

Net als andere flexibele contracten zorgt een oproepcontract soms voor minder binding met het bedrijf. Daarnaast is een oproepcontract soms minder flexibel dan je denkt. Want…

  • … is er werk? Dan móet je je oproepkrachten inzetten.
  • … duurt een dienst maar 1 of 2 uur? Dan moet je toch minimaal 3 uur per dienst uitbetalen.
  • … is de oproepkracht ziek, maar stond hij/zij wel al ingepland? Dan moet je minimaal 70% loon doorbetalen.
  • … bestaat er onduidelijkheid over de arbeidsvoorwaarden (bijv. aantal uren)? Dan kan de oproepkracht met terugwerkende kracht een claim indienen.
  • … na 3 tijdelijke oproepcontracten in 3 jaar volgt een vast (oproep)contract.

Extra rechten voor oproepkrachten sinds 2020

Met invoering van de Wet Arbeidsmarkt in Balans (WAB) per 1 januari 2020 hebben oproepkrachten extra rechten gekregen. Enkele nadelen, of zaken waar je extra goed op moet letten bij oproepcontracten, zijn:

  • Minimale oproeptermijn van 4 dagen
  • Aanbod arbeidsomvang na 12 maanden
  • Hoge WW-premie

Wat dat precies inhoudt leggen we hieronder uit.

Minimale oproeptermijn van 4 dagen

Een andere maatregel van de WAB om oproepkrachten meer zekerheid te geven is de minimale oproeptermijn van 4 dagen. Roep je een oproepkracht minder dan 4 dagen van tevoren op? Dan mag hij/zij de dienst weigeren. En, zeg je een oproepdienst minder dan 4 dagen van tevoren af? Dan moet je de ingeplande uren gewoon uitbetalen.

Hoe dat werkt in de praktijk? Stel… je hebt een oproepkracht ingepland voor zaterdagavond. Op maandag blijkt al dat het niet zo druk is als verwacht. Als je de oproepkracht uiterlijk dinsdag afbelt is er geen probleem. Wacht je tot woensdag? Dan moet je de ingeplande uren voor de zaterdagavond gewoon uitbetalen.

Aanbod arbeidsomvang na 12 maanden

Van deze maatregel zijn werkgevers niet altijd op de hoogte. Daarom lichten we dit graag verder toe. Wist jij dat iedere oproepkracht na 52 gewerkte weken een aanbod arbeidsomvang moet ontvangen? Dit aanbod is gebaseerd op het gemiddeld aantal gewerkte uren. De oproepkracht mag dit aanbod accepteren of weigeren. Weigert de oproepkracht, dan blijft het oproepcontract intact (zonder vaste uren). Accepteert de oproepkracht? Dan moet jij de werknemer voldoende uren laten werken en moet de werknemer deze uren ook maken. Dit betekent dus dat de werknemer verlofuren moet opnemen wanneer hij/zij niet kan werken. Vooral voor studenten is dit vaak niet haalbaar. Deze groep oproepkrachten kiest vaak voor een nulurencontract om zelf ook flexibel te blijven.

Hoge WW-premie

Een ander nadeel van oproepcontracten is dat je de hoge WW-premie betaalt (net als voor alle andere flexibele contracten). Alleen voor een vast contract met vaste uren, betaal je de lage WW-premie.

Download het superhandige whitepaper ‘Personeel aannemen, kies het juiste contract’ en kom alles te weten over de voor- en nadelen van de meest voorkomende contractvormen.

Gratis Arbeidscontracten Keuzewijzer
Download de gratis whitepaper “Arbeidscontract keuzewijzer” en lees wat de verschillen zijn tussen de verschillende arbeidscontracten en wanneer je welke contractsoort het beste kan kiezen.
Please

Please, partner van De Zaak

Ondernemer worden is een keuze. Maar voel je je ook thuis in de rol van werkgever? De bijkomende taken en verantwoordelijkheden staan misschien ver van je vak af. Alle personeelszaken zelf doen is dan ook nergens voor nodig. Please is dé werkgeverspartner voor het MKB die jou door de uitdagende wereld van werkgeven navigeert. Met uitzenden, payroll, salarisadministratie, HR experts, digitale tools of een combinatie daarvan. Groei als werkgever én als ondernemer met een partner als Please. Samen vergroten we je werkgeverskracht, op de manier die past bij jou en je bedrijf.

Bekijk alle artikelen van Please>

Gratis Arbeidscontracten Keuzewijzer
Download de gratis whitepaper “Arbeidscontract keuzewijzer” en lees wat de verschillen zijn tussen de verschillende arbeidscontracten en wanneer je welke contractsoort het beste kan kiezen.
Lees ook…
i.s.m.
We hebben te maken met een krappe arbeidsmarkt, waardoor de jacht op het vinden van goed personeel of het juiste talent, een grote uitdaging is. Een…
i.s.m.
Jij bent ondernemer. Zodra je (nieuw) personeel wilt aannemen kom je voor de keuze: welke type contract bied ik aan? Veel ondernemers kiezen eerst voor…
Minimaliseer werkgeversrisico’s, Minder personeelsadministratie, Maximaliseer je flexibiliteit en geen risico bij ziekteverzuim. Lees…