Recruitment is onmisbaar voor iedere organisatie. Want wie wil groeien, die wil nieuwe mensen vinden. Wat recruitment is, hoe je het werven van nieuwe medewerkers slim aanpakt en hoe je zorgt dat je de juiste mensen niet alleen binnenhaalt, maar dat ze ook blijven, dat lees je in dit blog.

Slecht nieuws brengen zonder escalatie? Leer hoe je een slechtnieuwsgesprek professioneel en empathisch voert. Download het gratis whitepaper.

Inhoudsopgave

Recruitment is eigenlijk een ander woord voor de werving en selectie van (nieuwe) medewerkers. Het is het proces van vinden, werven, selecteren en aanstellen van geschikte kandidaten, of dit nu medewerkers in loondienst, of (tijdelijke) freelancers of zzp’ers zijn.

Wat is een recruiter

Een recruiter begeleidt het hele proces van werven en selectie en vervullen van een vacature en zorgt dat de juiste persoon op de juiste plek terecht komt (van binnen of buiten de organisatie). Recruiters zijn echte vakspecialisten en houden zich continu op de hoogte van (toekomstige) vraag- en aanbod op de arbeidsmarkt. Hierbij gebruiken ze veelal social media en hun eigen netwerk. 

Verschillende typen recruiters

Het doel van een recruiter is het vinden van de perfecte match tussen werkgever en een werknemer.  Er zijn vier verschillende typen recruiters, namelijk: intercedenten, corporate recruiters, recruitment consultants en headhunters.

Recruiters die werken voor uitzendbureaus worden vaak intercedenten genoemd. Corporate recruiters werken over het algemeen op de HR-afdeling en werven en selecteren voor hun eigen organisatie. Recruiters van traditionele recruitmentbureaus, ook wel recruitment consultants, zoeken kandidaten voor verschillende organisaties en recruitment consultants die zich hoofdzakelijk met executive search bezighouden, worden headhunters genoemd. 

Waarom een recruitmentbureau inhuren?

Er zijn natuurlijk verschillende redenen waarom je als bedrijf of als werkzoekenden gebruik wil maken van externe recruiters. 

Dit kan o.a. zijn: 

  • Gebrek aan tijd of middelen en focus
  • Vanwege de expertise of specialisme en als sparringspartner
  • Recruiters zijn commercieel ingestelde mensen  
  • Bedrijven/ondernemers willen geen sollicitanten afwijzen
  • Recruiters hebben een uitgebreid netwerk 

Zelluf doen?

Past het inhuren van een recruiter niet in jouw budget of in jouw strategie, of wil je zelf op zoek naar nieuwe kandidaten? Dan zijn vacaturewebsites een gouden bron van informatie, die je tips, tricks en hele geschikte kandidaten kunnen opleveren. 

Zo leer je snel hoe je de beste vacatureteksten opstelt, waar je op moet letten bij het werven en selecteren van een nieuwe medewerker, maar ook wat kandidaten van jou als werkgever verwachten. 



Gerelateerd lezen:
Opdrachten aannemen via een bemiddelingsbureau

Een moeilijk gesprek op de planning? Met dit whitepaper breng je slecht nieuws op de juiste manier.

Lees ook…
Als werkgever heb je de taak om de identiteit van je werknemers te verifiëren. Voorafgaand aan de indiensttreding bekijk je het originele…
In een steeds veranderende arbeidsmarkt is het extra belangrijk om goed voorbereid te zijn. Met deze uitgebreide checklist voor werkgevers –…
Kom je mensen tekort voor een groot project of heb je in drukke periodes extra krachten nodig? Tijdelijk personeel kan je uit de brand helpen. Maar…
Een eerste indruk wordt binnen enkele seconden gemaakt. Dat geldt ook voor vacatureteksten. Wil je een goede vacaturetekst schrijven die echt werkt?…
Ben je op zoek naar een flexibele en maatschappelijk verantwoorde manier om werkzaamheden in je bedrijf uit te besteden? Ontdek hoe een sociale…
Het einde van de ramadan nadert. Veel moslims vieren dit met het Suikerfeest (Id-al-Fitr). Maar hoe ga je hier als werkgever mee om? Moet je personeel…