1. Stel een helder profiel op
Voor je gaat zoeken naar sollicitanten, is het verstandig een functie- en werknemersprofiel op te stellen. In het functieprofiel worden de taken binnen de functie beschreven. Vermeld hierin ook de werkomgeving, het type dienstverband en de arbeidsvoorwaarden.
Na het functieprofiel begin je aan het werknemersprofiel. Hierin wordt beschreven waaraan een werknemer moet voldoen om de functie goed uit te kunnen voeren. Denk aan het opleidingsniveau, vaardigheden en motivatie.
Tip: met een strategische personeelsplanning ben je beter voorbereid op veranderingen binnen de organisatie en op externe ontwikkelingen. Je denkt na over wat er mogelijk gaat veranderen en past je personeelsstrategie daarop aan.
2. Bepaal hoe en waar je gaat zoeken
Er zijn veel verschillende manieren om aan sollicitanten te komen. Misschien kennen jouw werknemers wel iemand die geschikt is. Zij kennen het bedrijf en weten heel goed wat voor persoon geschikt is voor de functie. Ook kan het zijn dat je in het verleden wel eens een open sollicitatie hebt ontvangen. Vooral bij grotere of populaire ondernemingen gebeurt dit regelmatig.
3. Maak een goede advertenties
De meest gebruikte manier om aan sollicitanten te komen is een personeelsadvertentie. Denk hierbij aan de landelijke of regionale kranten of (online) vakmedia. Om een duidelijke advertentie te maken is het verstandig om de belangrijkste punten uit het functie- en werknemersprofiel te vermelden.
4. Zet social media in
Denk breder dan alleen de traditionele wervingskanalen. Sociale media zijn krachtige platforms met een enorm bereik, waar je heel gericht potentiële kandidaten kunt aantrekken. Zo vergroot je de kans om snel de perfecte match voor je team te vinden. In dit artikel ontdek je praktische tips om effectief te werven via social media.
Whitepaper Controle Belastingdienst
5. Nog altijd meerdere kandidaten uit
Wanneer je een selectie hebt gemaakt van geschikte kandidaten voor de functie wordt het tijd om knopen door te hakken. Misschien springt de meest geschikte persoon er met kop en schouders bovenuit, maar iemand kan op papier heel anders zijn dan in het echt. Nodig daarom altijd meerdere mensen uit voor een sollicitatie. Lees meer over sollicitaties in ons uitgebreide artikel.
6. Stel de goede vragen
Tijdens het sollicitatiegesprek is het handig om het functie- en werknemersprofiel in je achterhoofd te houden. Stel vragen over de werkervaring en het opleidingsniveau. Maar vergeet bij het maken van de keuze het karakter en de motivatie van de kandidaten niet.
Iemand kan nog zo goed zijn opgeleid of jaren ervaring hebben, zonder motivatie heb je hier veel minder aan dan iemand met een lagere opleiding, minder ervaring, maar met een gezonde dosis motivatie. Vraag ook wat de sollicitant zelf van de functie verwacht. Wanneer jullie hierbij hier op een lijn zitten is dit al een stap in de goede richting.
7. Kies voor een uitzendbureau
Lukt het zelf niet of heb je geen tijd om zelf kandidaten te selecteren? Dan kan een uitzendbureau op korte termijn werknemers leveren. Ook voor de wat hogere functies kunnen zij een lijst met kandidaten opstellen, waaruit jij vervolgens mag kiezen. Als deze persoon jou bevalt, kun je er uiteindelijk voor kiezen om hem of haar in dienst te nemen.