Nieuwe mensen nodig? Beperk jezelf dan niet tot traditionele kanalen voor werving en selectie. Sociale media hebben een gigantisch bereik en bieden slimme opties om gericht goede kandidaten te bereiken. Zo vergroot je de kans dat je snel de juiste persoon tegenkomt. In dit artikel lees je hoe je het aanpakt.

In het kort

  • Sociale media zijn essentieel voor personeelswerving vanwege hun enorme bereik en gerichte opties om goede kandidaten te vinden.
  • Ze fungeren ook als screeningsmiddel, waardoor je een eerste indruk van potentiële kandidaten kunnen krijgen op basis van hun online activiteiten.
  • LinkedIn blijft het meest geschikte platform voor professionele connecties en vacatures, terwijl Facebook informeler is en meer mogelijkheden biedt voor persoonlijke aanbevelingen.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Waarom zijn social media platforms onmisbaar voor personeel werven?

Social media platforms zijn tegenwoordig onmisbaar op het gebied van werving en selectie. Goed personeel vinden, wordt steeds lastiger. Zeker gezien de krapte op de arbeidsmarkt – die voorlopig nog wel even aanhoudt – moeten ondernemers alles in de strijd gooien om talent te werven. Laat kansen dus niet onbenut, want de meeste bedrijven (dus ook je concurrenten) maken er gebruik van.

Goed screeningsmiddel

Daarnaast biedt werving en selectie via social media een ander voordeel: je kunt de kanalen als screeningsmiddel gebruiken. Reageert iemand via social media op je vacature? Dan kun je alvast een inschatting maken van de persoon op basis van wat degene zoal deelt aan posts, meningen en foto’s. Zo’n eerste indruk op afstand kan je soms een hoop tijd en moeite besparen. 

Via welke platformen kun je goede kandidaten bereiken?

Bepaal eerst welke social media het meest relevant zijn voor het werven van personeel binnen jouw branche en doelgroep. 

LinkedIn

Het meest geschikte social media platform is nog altijd LinkedIn. Niet gek, want dit platform is ontworpen voor zakelijke connecties. Met miljoenen dagelijkse gebruikers in Nederland is dit de makkelijkste weg om in contact te komen met potentiële kandidaten.

Je kunt rechtstreeks een vacature plaatsen, waarbij je ook bepaalde vaardigheden kunt koppelen aan de functie. LinkedIn target dan automatisch sollicitanten met de juiste competenties. Dit kanaal kun je voor elke wervingsbehoefte inzetten, ongeacht branche en doelgroep.

Facebook

Facebook is nog altijd het grootste social media platform wereldwijd. Dankzij het informele karakter is de drempel vaak lager om vrienden of kennissen aan te bevelen voor een baan. Vooral als je voor een persoonlijke benadering kiest in je vacature. Laat deze kans dus niet onbenut. 

X (voorheen Twitter)

Rechtstreeks een vacature pitchen op X is lastiger. Je kunt wel een link naar de vacature op je website (of ander kanaal) posten. Aan je post voeg je belangrijke zoekwoorden van je vacature toe met de bekende hashtags (#).
Als gebruikers van X vervolgens op bepaalde kernwoorden zoeken, kunnen ze jouw post terechtkomen en eventueel doorklikken naar de bron waar je vacature staat. Bovendien geef je met die kernwoorden eigenlijk al een korte samenvatting van de inhoud van de vacature.  

Instagram

Een ander populair social media kanaal is Instagram, zeker onder studenten. Het rechtstreeks posten van een vacature op Instagram is geen optie – je kan niet direct op een link klikken en moet eerst naar de bio van een account. In een Story kun je wel een link toevoegen, maar een Story is slechts tijdelijk zichtbaar. Ondanks deze beperking kan Instagram een effectief wervingskanaal zijn als jouw bedrijf met visueel sterke content werkt en je genoeg volgers hebt op je bedrijfsaccount.

Door aantrekkelijk beeldmateriaal op een creatieve manier te verpakken en de juiste hashtags te gebruiken (#vacature #hiring #werkenbij, etc.), verleid je bezoekers om de bio van je account te bezoeken. Dat is de enige plek waar je een link kunt plaatsen naar je vacature. 

TikTok

Ben je op zoek naar jonge professionals? Dan kan werving en selectie via TikTok zeker helpen. TikTok is immens populair onder jongeren en jongvolwassenen. Vooral op het gebied van ’employer branding’ biedt het mogelijkheden om je doelgroep te bereiken. Door je organisatie goed in beeld te brengen op TikTok vergroot je de naamsbekendheid onder een veel bredere doelgroep. Dit vraagt wel meer dan één keer een leuk filmpje uploaden. Zorg ervoor dat je regelmatig leuke, prikkelende (bedrijfs)video’s post.

Naast bovengenoemde social media kanalen kun je voor personeel werven ook gebruik maken van:

  • YouTube
  • Pinterest
  • Snapchat (jong talent)
  • Whatsapp
  • Tumblr


8 tips voor het werven van personeel via social media

Tip 1: werk je profielen bij

Heel belangrijk: werk regelmatig je profielen op social media bij, blijf up-to-date en wees eerlijk. Zorg daarbij altijd voor een professionele uitstraling. Gebruik een duidelijk bedrijfslogo in het meest geschikte formaat voor het betreffende kanaal, geef een boeiende beschrijving op van je organisatie en plaats links naar je carrière- of vacaturepagina. 

Tip 2: creëer en deel content die aanspreekt

Een goede vacaturetekst of video moet aantrekkelijk, boeiend en relevant zijn. Dat is nog belangrijker wanneer je social media kanalen inzet voor werving en selectie. Plaats regelmatig prikkelende content waarmee je potentiële werknemers betrekt, aantrekt én interactie aanmoedigt. Dat kan van alles zijn: van bedrijfsnieuwtjes, succesverhalen van medewerkers tot achter-de-schermen foto’s en video’s. Zolang het maar bij je organisatie past.

Controle Belastingdienst

Whitepaper Controle Belastingdienst

Controle van de Belastingdienst: Wat nu?! Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.

Tip 3: wees actief en betrokken

Log dagelijks in op de zakelijke socialmedia-accounts die je inzet, houd social media trends voor ondernemers in de gaten en neem actief deel aan relevante gesprekken. Zowel binnen je eigen netwerk als in relevante groepen en communities. Daarmee vergroot je de zichtbaarheid van je bedrijfsprofiel en bouw je je netwerk verder uit.    

Tip 4: overweeg betaalde advertenties

Levert je wervingsstrategie met sociale media niet direct het gewenste resultaat? Of wil je meteen de kanonnen van stal halen? Overweeg dan betaald adverteren. Dankzij uitgebreide targetingopties kun je heel gericht specifieke doelgroepen bereiken op basis van demografische kenmerken, interesses, vaardigheden en gedrag. 

Tip 5: gebruik de juiste hashtags

Gebruik altijd relevante hashtags (#) in je berichten. Daarmee vergroot je je bereik en de kans dat je post wordt gelezen door een potentiële kandidaat. 

Tip 6: plaats interactieve content

Voor de afwisseling kun je ook interactieve berichten delen, zoals polls, enquêtes, Q&A’s of live-video’s. Dit biedt je een uitgelezen kans om kandidaten te betrekken bij je bedrijfscultuur en waarden. 

Tip 7: reageer snel en professioneel

Eerste reacties binnen? Hoera, je campagne werkt! Vergeet alleen niet dat de buit nog niet binnen is. Wees daarom proactief in het reageren op berichten, opmerkingen en vragen van potentiële kandidaten. Met een snelle, professionele reactie laat je een positieve indruk achter en vergroot je de betrokkenheid.

Tip 8: meten is weten

Elk social media kanaal heeft eigen analytische tools om de prestaties van je wervingsinspanningen te meten en te beoordelen. Pas je strategie aan op basis van deze waardevolle inzichten, blijf testen en ontdek wat voor jou wel en niet werkt. 

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Foto van Martin De Coninck

Martin De Coninck

Vanuit mijn werk als freelance copywriter ervaar ik hoeveel er komt kijken bij ondernemen. Tijd is schaars en kennis bijspijkeren op het gebied van ondernemen schiet er al snel bij in. Juist als copywriter vind ik het belangrijk om de tijd te nemen onderwerpen goed te begrijpen en te onderzoeken. Door het vervolgens begrijpelijk op te schrijven wil ik ondernemers kennis bieden en tijd besparen, zodat zij het beste uit hun bedrijf kunnen halen.
Lees ook…
Een vacature plaatsen en wachten tot de geschikte kandidaat naar je toe komt? Helaas, die tijd is voorbij. De krapte op de arbeidsmarkt maakt het…
Een bemiddelingsbureau kan erg handig zijn voor zzp’ers. Bijvoorbeeld omdat de opdrachten binnen het eigen netwerk (nog) niet voor het oprapen liggen…
Veel ondernemers worstelen met een tekort aan arbeidskrachten. Als je in de huidige, krappe arbeidsmarkt iemand zoekt voor over een maand, ben je veel…
Nieuwe medewerkers vinden kost veel tijd en geld. Laat die investering niet verloren gaan door een slechte start. Inwerken, oftewel onboarding, is…
Wil je de perfecte kandidaat vinden voor jouw openstaande functie? Dan is een goede sollicitatieprocedure cruciaal. Met deze praktische checklist zorg…
Ben je klaar om je team uit te breiden, maar weet je niet waar te beginnen? In dit artikel delen we 7 tips die je helpen. Van het opstellen van een…