Tips om creditcard-fraude op internet te voorkomen
De bestelling
– Verzamel zoveel mogelijk gegevens van de klant. Vraag naast naam, adres, (vast) telefoonnummer, kaartnummer en de vervaldatum ook om de Card Validation Code, de driecijferige code op de achterkant van een credit card.
– Vraagt u om een e-mailadres, accepteer dan geen gratis adressen zoals Hotmail of Gmail. Deze kunnen namelijk niet naar een fysiek adres worden herleid.
– Voer een bestelling pas uit als u alle gewenste klantgegevens heeft ontvangen.
– Heeft u toch nog twijfels? Neem dan contact op met de klant en vraag hem de bestelling te bevestigen, telefonisch of per fax. Blijkt hij van niets te weten, dan is de kans groot dat er sprake is van fraude.
Signalen van mogelijke fraude
Bij bepaalde producten is de kans op fraude groot. Denk aan elektronica, video, muziek, software en dure merk- of erotische artikelen. Wees (extra) alert in de onderstaande gevallen:
– U ontvangt een reeks bestellingen waarbij de kaartnummers van de gebruikte creditcards een oplopende volgorde hebben;
– Bestellingen zijn afkomstig van naast elkaar gelegen huisnummers;
– Een bestelling is ongewoon groot;
– Een reeks orders moet naar hetzelfde afleveradres, maar wordt met verschillende creditcards betaald;
– De bestelling moet met spoed worden verstuurd;
– De bestelling moet in het buitenland worden bezorgd.
De aflevering
– U kunt er voor kiezen om bestellingen standaard alleen af te leveren op het adres dat bij de creditcard hoort. Geef dit wel duidelijk aan op uw site;
– Neem contact op met de klant als de bestelling op een ander adres dan het factuuradres moet worden afgeleverd;
– Als u er zeker van wilt zijn dat de bestelling op het juiste adres wordt bezorgd, vraag dan bij aflevering om een handtekening;
– Lever alleen af bij de geadresseerde. Laat, als deze niet thuis is, het pakket niet aannemen door de buren; – Bezorging op een postbusnummer is ten zeerste te ontraden.
Payment Service Provider (PSP)
Neem contact op met uw Payment Service Provider (PSP). Deze regelt de betaling van klant naar bank en vervolgens naar uw bedrijf. Uw PSP kan vaak gegevens controleren waar u zelf niet over beschikt en ondersteuning bieden bij het voorkomen of opsporen van fraude.
Met dank aan PaySquare