Categorieën

In samenwerking met
Klaar voor een upgrade in je administratie? Ontdek hoe je met een slimme switch naar een nieuw boekhoudpakket niet alleen tijd en geld bespaart, maar je hele bedrijfsvoering naar een hoger niveau tilt. In dit artikel onthullen we 6 gouden tips om het pakket te kiezen dat bij jouw onderneming past.

Inhoudsopgave

Als ondernemer wil je ongetwijfeld je kosten laag houden. Daarom speciaal voor lezers van De Zaak 15 maanden gratis de boekhoudsoftware van e-Boekhouden.nl uitproberen.

Tip 1: kies het juiste moment 

Er zijn jaarlijks een paar handige momenten om over te stappen naar een nieuw boekhoudprogramma. De eerste is kort na de jaarwisseling, als je aan een nieuw boekjaar begint. Dat voorkomt extra werk met het overzetten van je administratie.

Een ander praktisch moment is net na je btw-aangifte. Dan begin je fris met het nieuwe pakket en ben je ruim op tijd klaar voor de volgende aangifte. (nieuwe btw-periode, dat is aan het begin van een nieuw kwartaal. Je hebt dan net aangifte gedaan en start in het nieuwe online boekhoudpakket). 

Tip 2: ga voor functionaliteiten die je leven makkelijker maken 

Kies een boekhoudpakket dat past bij jouw zakelijke behoeften en je administratie echt makkelijker maakt. Denk aan een gratis app waarmee je altijd en overal je boekhouding kunt inzien (niet alleen inzien, ook handelingen zoals even snel een factuur maken en versturen naar een klant. Of je gewerkte uren of gereden kilometers meteen toevoegen in de app van je boekhoudprogramma. Het is ook belangrijk dat je nieuwe pakket het eenvoudig maakt om gegevens over te zetten vanuit je oude programma, bijvoorbeeld in Excel- of XAF-formaat.

Tip 3: zorg dat je programma een koppeling met de Belastingdienst en je zakelijke betaalrekening heeft

Vergeet het handmatig invoeren en stapels papieren. Een goed boekhoudprogramma heeft geïntegreerde koppelingen met de Belastingdienst en je zakelijke rekening. De koppeling met de bank bespaart tijd en verkleint de kans op fouten in je administratie. Een geavanceerde koppeling met de Belastingdienst maakt de aangiftes makkelijker en sneller. Met een paar klikken zijn je gegevens veilig onderweg. En bij voorkeur krijg je een bevestiging van de Belastingdienst dat je aangifte goed is aangekomen.

Tip 4: zorg dat boekhouders het pakket goed kennen 

Als je kiest voor een boekhoudpakket dat zijn sporen heeft verdiend, profiteer je van een groot pluspunt: veel boekhouders en accountants kennen het pakket. Daardoor kun je kiezen voor een expert die vertrouwd is met jouw boekhoudpakket. Handig als je van boekhouder wilt wisselen. Kijk bij het boekhoudpakket van je keuze of er boekhouders en accountants zijn aangesloten die ze aanbevelen. Als je dan een keer hulp nodig hebt kan dit snel en efficiënt 

Tip 5: Check de service en support zijn geregeld

Een pakket met topservice is goud waard. Loop je vlak voor je aangifte ergens tegenaan? Dan kan een belletje naar een goed geïnformeerde klantenservice wonderen doen. Kies ook voor een pakket dat extra’s biedt als instructievideo’s en een gratis boekhoudcursus. Dat helpt je niet alleen je boekhouding te begrijpen, maar geeft je ook inzicht in hoe je bedrijf ervoor staat. Zijn ze telefonisch bereikbaar? Dit is ideaal als je vastloopt. Een medewerker spreken die je op weg helpt is dan van grote meerwaarde. 

Tip 6: Let op voor verborgen kosten 

Wees alert op de verborgen kosten bij veel boekhoudprogramma’s. De prijs van sommige software lijkt op het eerste gezicht gunstig, maar uiteindelijk blijken er extra kosten voor bepaalde functionaliteiten bij te komen. Denk aan meer gebruikers of bijlagen voor je belastingaangifte. Het is slim om hier vooraf goed naar te kijken.

Tijd en kosten besparen op je boekhouding?

Het kan écht. Met een zorgvuldige keuze voor een nieuw boekhoudpakket kun je je bedrijfsvoering aanzienlijk verbeteren. Sta je voor de keuze? Neem de tijd, vergelijk de opties (bezoek vergelijkingssites) en maak een geïnformeerde beslissing. 

Hoe staat het met jouw boekhouding? Via De Zaak krijg je 15 maanden gratis boekhouden met e-Boekhouden.nl. Ook wanneer je al gebruikmaakt van een boekhoudpakket. Je zet de gegevens van je oude boekhouding in een handomdraai over en je hebt geen dubbele kosten.

e-Boekhouden

e-Boekhouden.nl, partner van De Zaak

Al ruim 20 jaar biedt e-Boekhouden.nl eenvoudige en betaalbare boekhoudoplossingen aan ondernemend Nederland. Met ons haal je een professionele en betrouwbare partner in huis. Boekhoudkennis is niet nodig. Heb je toch een vraag? Onze razendsnelle en deskundige helpdesk staat graag voor je klaar. Het is daarom niet gek dat klanten ons beoordelen met een 9,4. Al 500.000 ondernemers gingen je voor.

Bekijk alle artikelen van e-Boekhouden.nl >

Lees ook…
Klaar om vaarwel te zeggen tegen administratieve chaos en je bedrijf naar een hoger niveau te tillen? Ontdek hoe een strak georganiseerde boekhouding…
Als zzp’er krijg je energie van nieuwe opdrachten. Je wil vooral geen klus missen. Je staat altijd ‘aan.’ Je zorgt ervoor dat je bereikbaar bent….
Het succes van je bedrijf valt en staat met een goed debiteurenbeheer. En het goede nieuws is: of je nu van boekhouden houdt of er een hekel aan…
60% van de zzp’ers maakt al gebruik van online boekhoudprogramma’s. En dat is niet voor niets. Handmatige boekhouding kost niet alleen veel tijd, maar…
Ieder kwartaal is het weer zover. Dan moet elke ondernemer de btw-aangifte (omzetbelasting) doen en betalen. Veel ondernemers zien er als een berg…
De klus is geklaard. De factuur kan de deur uit. Maar dan… Hoe zorg je ervoor dat de factuur klopt en aan alle wettelijke eisen voldoet? Wat zet je…