Populariteit van de elektrische auto en het milieu
Dat de elektrische auto in no-time de leasesector begint de domineren is niet echt een verrassing meer. Zo was de Tesla Model 3 de bestverkochte auto van 2019 met bijna 30.000 verkochte auto’s. Volkswagen en Opel waren de enige automerken die meer auto’s verkochten in 2019. Bovendien waren deze ook deels elektrisch in de vorm van de Volkswagen e-Golf en de Opel Corsa-e.
De verkoop van elektrische auto’s wordt met name gedreven door de aantrekkelijke bijtellingsregelingen die momenteel van kracht zijn. Hierdoor is het rijden van een elektrische auto als zakelijke leaseauto financieel gezien dusdanig veel aantrekkelijk dat het kiezen voor een brandstofauto bijna onverantwoord is. Bovendien wordt de elektrisch auto in de toekomst mogelijk
een slim verdienmodel.
Met betrekking tot elektrische auto’s is er echter één grote issue: het opladen, er is namelijk een fiks
tekort aan openbare laadpalen. Om elektrisch rijden toch te blijven stimuleren heeft de Europese Commissie daarom een nieuwe wet in het leven geroepen die onderdeel is van het milieuactieprogramma richting 2030. Deze wet verplicht het aanleggen van laadpalen bij panden met een commerciële functie. Volgens de wet is het bij ten minste tien parkeerplaatsen die op het perceel van het bedrijfspand liggen verplicht om minimaal één laadpaal om een elektrische auto op te laden te plaatsen. Heb je meer dan tien parkeerplaatsen, dan moet je voor iedere volgende vijf parkeerplaatsen ook de voorbereiding voor een laadpaal aanleggen.
Nieuwbouw en grootschalig renovatie
De wet is sinds 1 januari 2020 van kracht, maar geldt in eerste instantie enkel voor nieuwbouw en bedrijfspanden die grootschalig gerenoveerd worden. Onder grootschalige renovatie worden panden gerekend waarvan minimaal 25% van de oppervlakte wordt veranderd of vergroot. De renovatie moet bovendien van invloed zijn op de parkeervoorzieningen of de elektrische infrastructuur daarvan.
De wet heeft niet alleen betrekking op bedrijfspanden, maar ook op de woningbouw bij gebouwen die meer dan 10 parkeerplaatsen hebben. Hierbij geldt dat voor elke parkeerplaats de leidingen aangelegd moeten zijn voor een eventueel toekomstig laadpunt.
Opzoek naar een tankpas met elektrisch laden? Bekijk dan de verschillende opties via onze tankpas pagina.
2025
Voor nu is er voor bestaande panden dus eigenlijk nog niets aan de hand. Het is echter wel belangrijk je hierop voor te gaan bereiden als eigenaar van een pand. Vanaf 2025 geldt namelijk dat er ook bij bestaand bouw die niet gerenoveerd wordt minimaal één laadpaal aanwezig moet zijn als er ten minste 20 parkeerplaatsen zijn.
Kansen en financiering
Geen elektrische auto’s aanwezig, maar wel verplicht om een laadpaal te laten installeren? Dat lijkt een investering waar je niet op zit te wachten. Het is echter mogelijk te verdienen aan een laadpaal wanneer je deze openbaar stelt voor gebruik. Je kunt namelijk zelf het energietarief bepalen, binnen bepaalde richtlijnen, waardoor je gebruikers jou laat betalen voor het opladen van een elektrische auto. Zo is de laadpaal mogelijk snel terugverdiend. Deze is namelijk niet alleen aftrekbaar, maar er is mogelijk ook milieu-investeringsaftrek (MIA) mogelijk.
Daarnaast kun je de laadpaal ook zien als onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) en het wordt vaak gezien als een verleende service aan je medewerkers of klanten. In die zin zijn
laadpalen voor bedrijven ook nog eens een goede manier om aan het imago en zelfs naamsbekendheid van je bedrijf te werken in je directe omgeving. Zeker wanneer je pand zich bevindt in een druk gebied waar een duidelijk tekort aan laadpalen is, zoals een industrieterrein of in het centrum van de stad. Wanneer je daarom nu al laadstations aan laat leggen heb je niet alleen hier profijt van, maar ben je ook direct voorbereid op de (nabije) toekomst. Wanneer veel bedrijven eind 2024 hiermee onder druk komen te staan, omdat het inmiddels twee voor twaalf is, is het prettig om dit alvast rond te hebben.