PLUG-IN HYBRIDE NAAR 15%
Een gevoelige klap in de privé portemonnee. Het meest spraakmakend zijn daarbij de plug-in hybride modellen, die dus deels elektrisch rijden. Ze gaan van 7 procent nú, naar 15 procent volgend jaar en dat betekent – namen en rugnummers – bijvoorbeeld dat een Golf GTE bij privégebruik rond de 6.500 euro extra gaat kosten. Op basis van een standaard gebruiksperiode van vijf jaar.
BEPERKTE VOORRAAD
Het begrip ‘snel beslissen’ is in dat segment overigens relatief, want veel van de aantrekkelijkste stekkerhybride auto’s zijn voor dit jaar niet of nauwelijks nog leverbaar. Een paar opties zijn er nog wel. Zo is er bijvoorbeeld net een nieuwe Outlander PHEV leverbaar. Wél opschieten dan, want die moet ook nog zes weken op de boot staan en het zou pijnlijk zijn als die ons land net te laat binnen vaart.
ANDERE AUTO?
Een soortgelijk verhaal gaat op voor zakelijke modellen die nu nog in de 14 procent vallen, want die springen omhoog naar 21% volgend jaar. Noem een succesnummer als de
Peugeot 308 SW. Over vijf jaar gerekend kost je dat richting 3.700 euro extra in de privésfeer.
GA ER EVEN GOED VOOR ZITTEN
Kortom: sla eens aan het rekenen of overleg met de leasemaatschappij. Is de vervoegde aanschaf van een andere auto aan de orde? Het vervroegen van vervangingsdatum bij de leasemaatschappij? Of misschien juist het verlengen, om jezelf volgend jaar de klap te besparen?
TIP
1 januari is nog niet helemaal een spijkerharde datum. Zo hier en daar nemen aanbieders – ook Arval – voorraad van de meest betrokken (getroffen) automodellen en registeren die strategisch al eind 2015 om nog onder ‘oud belastingregiem’ te kunnen leveren.