Er zijn op internet tal van calculators voor het berekenen van uw autokosten. Heel handig als totaalplaatje, maar om tot in de details inzicht in de kosten te krijgen en de besparingskansen te vinden, kunt u het best uw kilometerkosten zelf in kaart brengen. Het is handiger om eerst de kosten per maand te berekenen (Gaat u wel even zitten voordat u de optelknop van uw calculator raakt?) en aan de hand hiervan uw kosten per kilometer te bepalen, zodat u uiteindelijk de kosten per rit kent en kunt beheersen. Met een gangbare auto moet u ergens tussen de 30 en 50 cent per kilometer uitkomen. We laten hier het hele fiscale verhaal buiten beschouwing omdat dit sterk per ondernemer/onderneming verschilt. Voor BTW teruggave kijkt u hier en voor bijtelling van de auto van de zaak klikt u hier.
Grofweg onderscheiden we vaste lasten, die ontstaan door de auto te bezitten en variabele lasten die ontstaan door de auto te gebruiken.
VASTE LASTEN
-
Rente op de lening
Als u de auto financiert, moet u de financier rente betalen. De rente is fiscaal niet aftrekbaar voor particulieren (consumptief krediet) en daalt naarmate u de schuld verkleint.
-
Rentederving
Als u geld van de spaarrekening haalt, moet u strikt genomen de rentederving op uw spaarrekening als autokosten inboeken, maar nu worden we wel heel precies. Toch: wees maar puriteins als het over autokosten gaat, want een auto is -financieel gezien- niet de beste investering die u kunt doen.
-
Aflossing van de lening
De lening moet worden afgebouwd. Deze aflossingen horen bij uw maandelijkse autokosten. Anders leent u straks geld voor een nieuwe auto, terwijl u de oude nog niet hebt afbetaald.
-
Vaste afschrijving
Een vaak (en graag) vergeten kostenpost. De vaste afschrijving is de waardevermindering van uw auto zonder ook maar een meter te rijden. U neemt de aanschafprijs en de restwaarde van het moment dat u de auto wilt inruilen. Dit bedrag deelt u door het aantal maanden dat u de auto verwacht te hebben.
Wie afschrijving niet meerekent, moet straks het gat tussen de aanschaf- en verkoopwaarde in een keer dichten. En dat is niet mis: een Jaguar verliest in 3,5 jaar tijd 74 procent van zijn waarde en een Toyota Aygo 54 procent.
Tip: Kijk uw verzekeraar eens lief aan: zij kunnen op hun dagwaardetabellen heel precies de restwaarde van uw auto in de toekomst noemen.
-
Motorrijtuigenbelasting en Verzekering
Deze kosten horen bij de vaste lasten omdat ze periodiek terugkomen, maar ze wisselen toch regelmatig doordat de wegenbelasting bijvoorbeeld verandert of uw premie voor de verzekering wijzigt. Pas deze kosten dus geregeld aan in uw kostenhuis.
Tip: Als uw nieuwe auto uit de garantieperiode is, wordt het tijd de verzekering over te zetten van all-risk naar WA.
-
Onderhoud
Dit is -net als de aflossing- een gedeeltelijk vaste en gedeeltelijk variabele last. Onderhoud van de carrosserie (waxen, wassen) en jaarlijkse grote onderhoudsbeurt zijn vaste lasten.
VARIABELE LASTEN
-
Variabele afschrijving
Dit is de extra waardevermindering die de auto oploopt door het gebruik. Een auto met veel kilometers of met deuken heeft een lagere restwaarde dan een auto die weinig heeft gereden. Het verschil in de normale restwaarde en de werkelijke restwaarde kunt u grofweg zelf berekenen door opnieuw met de calculators te spelen.
Tip: Bereken eerst de dagwaarde van uw auto na 15.000 km (1 jaar). Noteer deze dagwaarde en bereken nu de werkelijke dagwaarde met de echte leeftijd en kilometerstand. Het verschil is het waardeverlies dat u nu per maand kunt berekenen.
Of anders staat uw auto misschien in een van deze afschrijvingsstaatjes.
-
Brandstof
Tip: Tankbonnetjes raken snel zoek of vervagen na enkele maanden. Maak direct na het tanken een foto van de bon met de kilometerstand op de achtergrond en zet de foto’s in een vaste map. Het gebruik van een app om de kosten (en meteen het werkelijke verbruik) te noteren is handig en ook een tankpas kan goede diensten bewijzen om in ieder geval de brandstofkosten in de gaten te houden.
Tip: Verdiep je in Het Nieuwe Rijden. Check daarvoor de website van Het nieuwe rijden of de pagina hierover op de website van de ANWB. Dat scheelt zo maar 10 à 15 procent brandstof.
Tip: De eerste versnelling van uw auto is verschrikkelijk duur. U rijdt dan zo maar 1:5 in plaats van de opgegeven 1:15. Gebruik deze versnelling dus super-kort. Auto’s met een flink trekvermogen (diesels, 1.8-liters en groter) kunnen prima in hun tweede versnelling wegrijden.
-
Reparatie en onderhoud
Dit is een lastige, maar belangrijke kostenpost omdat de onderhoudsintervallen per auto erg verschillen.
Tip: Uw garage weet wanneer slijtgevoelige onderdelen als uitlaat, remmen of de distributieriem vervangen moeten worden. Stel samen een lijstje op met de te verwachten kosten in de komende drie jaar.
Tip: Bezoek autoforums op internet waar autobezitters elkaar op de hoogte houden van de prestaties en de reparaties van uw type auto. Let op: op dit soort sites worden persoonlijke meningen nog wel eens verward met objectieve feiten.
Er zijn alleen buitenlandse websites die de kosten objectief voor u bijhouden. Die van de TÜV is het meest bruikbaar. In Nederland onderzoekt de Consumentenbond autokosten, maar alleen leden krijgen alle gegevens. Toch maar even checken wat er wel beschikbaar is.
-
Banden
‘De dag die je wist dat zou komen’. In dit geval rond de 50.000 kilometer. U kunt de levensduur flink oprekken door rustig te rijden. Winterbanden (met hun bijkomende wissel- en uitlijnkosten) horen natuurlijk ook in deze kostenpost thuis.
Tip: Drastisch bezuinigen op nieuwe banden gaat al snel ten koste van uw veiligheid (minder grip) en comfort (rolgeluid).