Nederland telt ruim 450 hofleveranciers. Deze eretitel is exclusief voorbehouden aan mkb-bedrijven van honderd jaar oud en ouder. ING Economisch Bureau becijferde dat Koning Willem-Alexander binnen enkele jaren aan het 500ste bedrijf het predicaat hofleverancier zal toekennen. Wat zijn daarvoor eigenlijk de eisen?

Inhoudsopgave

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

Hofleverancier: eretitel en keurmerk

Proficiat, uw bedrijf bestaat 100 jaar! Op naar de plaatselijke burgemeester om het predicaat Hofleverancier aan te vragen. Het is de weg die de meeste jubilarissen afleggen. Maar het was, tot op de dag van vandaag, de koningin die uiteindelijk persoonlijk besliste wie zich ‘Bij Koninklijke Beschikking’ hofleverancier mocht noemen.

Na haar aantreden in 1980 drong Beatrix erop aan dat de aanvraagprocedure werd verscherpt. Het kabinet van de Commissaris van de Koningin doet een grondig onderzoek naar het wel en wee van de onderneming, waarna Hare Majesteit de knoop doorhakt: wel of geen Hofleverancier?

Zelden toegekend

Het predicaat wordt slechts bij hoge uitzondering toegekend. Het is dus echt een eretitel: een hoogstaand kwaliteitskeurmerk en een onderscheidend visitekaartje. En een beetje misleidend, want het betekent niet dat deze bedrijven ook daadwerkelijk aan het hof leveren. De echte leveranciers aan het Koninklijke Huis zijn veelal winkels en bedrijven in de nabije omgeving, die niet aan de hoge eisen (met name het 100-jarig bestaan) kunnen voldoen om het predicaat aan te vragen.

Hoge eisen

Alleen Nederlandse midden- en kleinbedrijven komen in aanmerking voor het predicaat Hofleverancier. Vestigingen van multinationals en bedrijven die onderdeel uitmaken van een concern dat reeds het predicaat Koninklijk heeft, zijn uitgesloten.

Verder zijn de volgende sectoren uitgesloten: overheidsinstellingen, advocaten, notarissen, banken, organisaties in de uitvaartbranche, verzekerings- en accountantsmaatschappijen en andere financiële dienstverleners en organisaties met een nutskarakter.

De kandidaten moeten aan onder meer de volgende eisen voldoen:

  • Onberispelijke bedrijfsvoering;
  • Tenminste 100 jaar bestaan;
  • Onbesproken gedrag;
  • Financiële kerncijfers over de afgelopen 5 jaar;
  • Duidelijke ontstaansgeschiedenis;
  • Een zeer belangrijke positie in hun regio.

Op weg naar 500 hofleveranciers

Bij veel hofleveranciers gaat het om familiebedrijven waar meerdere generaties in elkaars voetsporen zijn getreden. De parallel met het koningshuis, Willem-Alexander is de zevende generatie, is op dit vlak dan ook snel gemaakt.

Naar verwachting kent hij, als hij eenmaal koning is, binnen enkele jaren aan het 500ste bedrijf het predicaat hofleverancier toe. Momenteel zijn er ruim 450. Nederland heeft daarmee, vergeleken met andere landen, een groot aantal hofleveranciers, vooral omdat onze bedrijven niet daadwerkelijk aan het hof hoeven te leveren om het predicaat te mogen ontvangen.

Verwachtingen van consument

Consumenten verwachten vooral kwaliteit van hofleveranciers. Ondanks dat lang niet iedereen precies weet of hij klant is bij een hofleverancier, zou één op de vijftien er wel eerder kopen.

(Bron: ING Economisch Bureau)

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Lees ook…
Wat maakt jouw bedrijf in de ogen van klanten zo bijzonder dat zij voor jou kiezen en niet voor de concurrent? Ofwel: wat is je onderscheidend…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…
Wetenschappelijke studies tonen aan dat een groene werkplek voor je medewerkers net zo cruciaal is voor de mentale gezondheid als een goede stoel voor…
Wil je jouw concurrerende producten overtreffen en omzetgroei realiseren? Richt je dan op de bestaande positionering van je merk en kijk je dit kunt…
Ruim één op de drie mkb-bedrijven is op de een of andere manier actief op de internationale markt. Misschien twijfel jij of je ook je geluk over de…
Klanttevredenheid verhogen is belangrijk voor het succes van je bedrijf. Hoe verhoog je klanttevredenheid? Waar moet je op letten en wat zijn…