Nederland telt ruim 450 hofleveranciers. Deze eretitel is exclusief voorbehouden aan mkb-bedrijven van honderd jaar oud en ouder. ING Economisch Bureau becijferde dat Koning Willem-Alexander binnen enkele jaren aan het 500ste bedrijf het predicaat hofleverancier zal toekennen. Wat zijn daarvoor eigenlijk de eisen?

Inhoudsopgave

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

Hofleverancier: eretitel en keurmerk

Proficiat, uw bedrijf bestaat 100 jaar! Op naar de plaatselijke burgemeester om het predicaat Hofleverancier aan te vragen. Het is de weg die de meeste jubilarissen afleggen. Maar het was, tot op de dag van vandaag, de koningin die uiteindelijk persoonlijk besliste wie zich ‘Bij Koninklijke Beschikking’ hofleverancier mocht noemen.

Na haar aantreden in 1980 drong Beatrix erop aan dat de aanvraagprocedure werd verscherpt. Het kabinet van de Commissaris van de Koningin doet een grondig onderzoek naar het wel en wee van de onderneming, waarna Hare Majesteit de knoop doorhakt: wel of geen Hofleverancier?

Zelden toegekend

Het predicaat wordt slechts bij hoge uitzondering toegekend. Het is dus echt een eretitel: een hoogstaand kwaliteitskeurmerk en een onderscheidend visitekaartje. En een beetje misleidend, want het betekent niet dat deze bedrijven ook daadwerkelijk aan het hof leveren. De echte leveranciers aan het Koninklijke Huis zijn veelal winkels en bedrijven in de nabije omgeving, die niet aan de hoge eisen (met name het 100-jarig bestaan) kunnen voldoen om het predicaat aan te vragen.

Hoge eisen

Alleen Nederlandse midden- en kleinbedrijven komen in aanmerking voor het predicaat Hofleverancier. Vestigingen van multinationals en bedrijven die onderdeel uitmaken van een concern dat reeds het predicaat Koninklijk heeft, zijn uitgesloten.

Verder zijn de volgende sectoren uitgesloten: overheidsinstellingen, advocaten, notarissen, banken, organisaties in de uitvaartbranche, verzekerings- en accountantsmaatschappijen en andere financiële dienstverleners en organisaties met een nutskarakter.

De kandidaten moeten aan onder meer de volgende eisen voldoen:

  • Onberispelijke bedrijfsvoering;
  • Tenminste 100 jaar bestaan;
  • Onbesproken gedrag;
  • Financiële kerncijfers over de afgelopen 5 jaar;
  • Duidelijke ontstaansgeschiedenis;
  • Een zeer belangrijke positie in hun regio.

Op weg naar 500 hofleveranciers

Bij veel hofleveranciers gaat het om familiebedrijven waar meerdere generaties in elkaars voetsporen zijn getreden. De parallel met het koningshuis, Willem-Alexander is de zevende generatie, is op dit vlak dan ook snel gemaakt.

Naar verwachting kent hij, als hij eenmaal koning is, binnen enkele jaren aan het 500ste bedrijf het predicaat hofleverancier toe. Momenteel zijn er ruim 450. Nederland heeft daarmee, vergeleken met andere landen, een groot aantal hofleveranciers, vooral omdat onze bedrijven niet daadwerkelijk aan het hof hoeven te leveren om het predicaat te mogen ontvangen.

Verwachtingen van consument

Consumenten verwachten vooral kwaliteit van hofleveranciers. Ondanks dat lang niet iedereen precies weet of hij klant is bij een hofleverancier, zou één op de vijftien er wel eerder kopen.

(Bron: ING Economisch Bureau)

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Lees ook…
Niemand wordt blij van lastige klanten. Toch is het iets waar veel ondernemers vroeg of laat mee te maken krijgt. Misschien is de kritiek die je…
Hybride werken is een ‘blijvertje’, dat is wel duidelijk. Wat zijn eigenlijk de voordelen van hybride werken en hoe krijg je dat goed georganiseerd…
Strategisch samenwerken kan een goed idee zijn. Samen met een zakelijk partner of meerdere partners heb je meer te bieden, en dat vinden klanten vaak…
Door middel van KPI’s (kritieke prestatie-indicatoren) meet je hoe ver je op weg bent om een bepaald doel te bereiken. Dat doel kan van alles zijn….
Klanttevredenheid verhogen is belangrijk voor het succes van je bedrijf. Hoe verhoog je klanttevredenheid? Waar moet je op letten en wat zijn…
Hoe kijken stakeholders naar je bedrijf? Welk imago heeft jouw bedrijf? En hoe zorg je ervoor dat alle belangstellenden, zowel binnen als buiten de…