Maanden voor Sinterklaas voet aan wal zet, liggen de kruidnoten alweer in de schappen. Bij de bakker, de C1000, de Albert Heijn, de Hema... Wist u dat bijna alle huismerken uit dezelfde fabriek komen, namelijk Van Delft Biscuits? De Zaak in gesprek met Oscar de Lange, directeur-eigenaar en tevens ‘hobbyist'.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

‘Hofleverancier van Sinterklaas’ noemen ze zichzelf bij Van Delft Biscuits, de      grootste kruidnotenfabriek ter wereld. Van iedere honderd verkochte pepernoten  komen er zeventig uit Harderwijk. De fabriek staat op een industrieterrein vlakbij  het Dolfinarium. Een zoete walm hangt rond het gebouw. Het is augustus en de  eerste vrachtwagens vol pepernoten vertrekken naar de magazijnen van  winkelketens als Albert Heijn, Jumbo en Hema. “Tussen september en december  is de pepernoot het meest gegeten koekje van Nederland,” vertelt Oscar de  Lange (46), sinds 2005 volledig eigenaar van de fabriek.

Geschiedenis
In 1880 begon Jan van Delft in Koog aan de Zaan Van Delft Biscuits. En wel in dezelfde straat waar ook Albert Heijn en Verkade hun eerste winkeltje openden. In 1958 verhuisde de bakkerij naar de huidige locatie. Van Delft was een van de eerste bakkers met een lopendebandoven. “Groei door innovatie is nog steeds onze rode draad,” vertelt De Lange. “Ieder jaar komen er nieuwe producten bij. Onze nieuwste Sint-producten zijn honingtaai en roomboter-kruidnoten. Eigenlijk beide oud-Hollandse recepten die we opnieuw op de markt brengen.”

‘Nieuwe’ producten
Van maart tot en met november bakt Van Delft genoeg kruidnoten om de winkels te bevoorraden. Daarnaast maakt de koekjesfabriek allerlei andere koekjes en ontbijtproducten. Zo komen de goedkopere huismerkvarianten van Lu, Liga en Verkade allemaal uit Harderwijk. Vernieuwen door te kopiëren, daar zijn ze goed in bij Van Delft. De A-merken vinden dat natuurlijk niet leuk, maar het mag zolang het merkenrecht niet wordt geschonden. “Er zijn drie manieren waarop we nieuwe producten verzinnen. We spelen in op trends, zoals gezonde voeding. Maar we kijken ook naar successen van concurrenten of maken een Nederlandse variant van buitenlandse koekjes.”

Maar of een in het buitenland succesvol product het in Nederland gaat maken, is moeilijk te voorspellen. Oscar de Lange heeft echter een effectieve methode: “Ik proef gewoon of ik het lekker vind…” En de ondernemer lijkt ‘de smaak van Nederland’ goed te kennen: zijn bedrijf groeide de afgelopen jaren gestaag.

Ondernemersfamilie
“Soms wordt een idee een succes waar ik tijdens een zondagmiddag op ben gekomen. Zoiets geeft veel voldoening. Ondernemen is mijn hobby, al vanaf mijn jeugd. Tijdens mijn studie had ik allerlei kleine bedrijfjes. Daarnaast werkte ik vanaf mijn tiende op zaterdag en in de vakantie in de bakkerij van mijn vader.”

In 1989 nam zijn vader Van Delft Biscuits over. Deze runde het bedrijf samen met zijn zoon Pierre, Oscars oudere broer. Oscar studeerde toen nog technische bedrijfskunde en zat daarna anderhalf jaar bij het Korps Commandotroepen. In 1993 kocht hij een derde van de aandelen. Nadat De Lange senior met pensioen was gegaan, runden Pierre en Oscar de fabriek samen. Maar lang achtereen hetzelfde doen is niets voor de gebroeders De Lange: Pierre is sinds 2005 geen directeur meer, bezig met allerlei andere projecten. Ook Oscar de Lange zit niet stil als hij klaar is met zijn werk op de grootste pepernotenbakkerij van Nederland. Hij is druk met vier nieuwe bedrijfjes die producten als eiwitdrankjes en biologische rooibosthee op de markt brengen. “Gezonde voeding is de toekomst en dus commercieel interessant,” zegt hij.

Is jouw pensioenpot al gevuld voor een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Wil je weten hoe je je bedrijf onderscheidt van de rest en nieuwe klanten aantrekt? Met marktonderzoek krijg je waardevolle inzichten waarmee je je…
Wist je dat de overheid jaarlijks voor miljarden euro’s inkoopt bij ondernemers zoals jij? Van kantoorartikelen tot complete ICT-systemen – er liggen…
Wil je een duidelijk beeld krijgen van waar jouw bedrijf staat en welke stappen je kunt zetten om te groeien? Een SWOT-analyse is een krachtig…
Klaar om jouw onderneming naar nieuwe hoogtes te tillen? Ontdek waarom concrete bedrijfsdoelstellingen onmisbaar zijn voor het succes van jouw…
Wil je je bedrijfsprocessen stroomlijnen en zorgen voor meer duidelijkheid binnen je team? Een goede procesbeschrijving is de sleutel tot efficiëntie…
De afgelopen jaren is remote werken erg populair geworden. De meeste bedrijven bieden hun medewerkers de mogelijkheid om minstens één dag per week…