Categorieën

Klantgericht, wat is dat eigenlijk precies? En hoe houdt u oog voor de wens van uw klant, zonder dat uw ondernemersbelang in het gedrang komt? Acht tips!

Inhoudsopgave

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

Iedereen weet wel dat het belangrijk is om goed in te spelen op de wensen van de klant. Er is immers veel concurrentie: veel bedrijven bieden min of meer hetzelfde aan en op internet kan de klant simpel en snel vergelijken.

Waarschijnlijk concurreert u al op prijs of service en probeert u zich te onderscheiden door een persoonlijke aanpak. Klantgerichtheid gaat echter verder. Klantgerichtheid stelt de klant centraal: de klant is de belangrijkste persoon voor het bedrijf.

Niet alleen u, maar vooral uw medewerkers zijn belangrijk om een klantgericht bedrijf te worden. Uw mensen hebben immers vaak in de praktijk het meeste contact met uw klanten. Zij zijn het visitekaartje van het bedrijf, of ze nu de gootsteen komen ontstoppen of de klanten telefonisch doorverbinden.

Zorg er dan ook vooral voor dat uw medewerkers uw visie op klantgerichtheid delen. Ga er niet vanuit dat ze meteen begrijpen wat uw wensen zijn, maar maak concrete afspraken over omgaan met klanten.

Acht tips om uw klantgerichtheid fijn te slijpen:

  1. Wees bereikbaar. Uw bedrijf is makkelijk te bereiken (telefoon, e-mail, fysiek) en het contact is prettig. Klanten hoeven niet lang te wachten en worden snel en goed geholpen of doorverbonden.
  2. Wees beleefd en respectvol.
  3. Doe wat u belooft.
  4. Luister goed en vraag door als niet duidelijk is wat de klant precies nodig heeft.
  5. Geef persoonlijke aandacht en toon interesse in de klant.
  6. Wees vakkundig. De klant is meer dan ooit op de hoogte en informeert zich vaak vooraf al goed via internet. Zorg dat u alles weet over uw producten, dan kunt u zijn vragen goed beantwoorden.
  7. Wees discreet. Ga vertrouwelijk om met de gegevens van de klant.
  8. Wees flexibel. Ga soepel om met richtlijnen als dat nodig is. ‘Kan niet’ bestaat niet.

Kijk op de klant

Uw bedrijf kan de klantgerichtheid vergroten door op de volgende manieren naar de klant te kijken:

  • De klant is de belangrijkste persoon voor uw bedrijf.
  • U bent afhankelijk van de klant.
  • De klant is de zin en het doel van het werk, geen onderbreking ervan.
  • De klant is een mens, die net als u soms vooroordelen heeft of vergissingen maakt.
  • De klant is niet iemand met wie u debatteert en waar u uw gelijk moet halen. Hij is iemand die zijn wensen voorlegt en het is uw taak om deze, voor beide partijen naar tevredenheid, uit te voeren.
  • De klant heeft een mening over uw dienstverlening. En misschien verborgen wensen of ergernisjes. Wacht niet tot hij daar zelf mee komt, maar vraag regelmatig hoe u beter in kunt spelen op zijn wensen.

Met dank aan Nicolette Elenbaas, www.nicoletteelenbaas.nl

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Lees ook…
Hybride werken is een ‘blijvertje’, dat is wel duidelijk. Wat zijn eigenlijk de voordelen van hybride werken en hoe krijg je dat goed georganiseerd…
Succesvol ondernemen is voor een flink deel afhankelijk van je zakelijk netwerk. Als zelfstandige is het belangrijk zichtbaar te zijn, zodat je wordt…
Ruim één op de drie mkb-bedrijven is op de een of andere manier actief op de internationale markt. Misschien twijfel jij of je ook je geluk over de…
Hoe kijken stakeholders naar je bedrijf? Welk imago heeft jouw bedrijf? En hoe zorg je ervoor dat alle belangstellenden, zowel binnen als buiten de…
Wat staat er dit en het komend jaar op de agenda met betrekking tot regelgeving en belastingen? En wat zijn de belangrijkste data waarmee je iets kunt…
Al sinds de 19de eeuw kennen we in Nederland de zomervakantie: een periode van zes weken, waarin de scholen zes weken gesloten zijn. Gezinnen met…