Tijdelijk uitstel van betaling belastingen (regeling corona)

28 september 2020

Terugbetalingsregeling van 24 maanden

De tijdelijke uitstelregeling van het betalen van belastingen geldt voor ondernemers die door de coronacrisis in financiële problemen zijn gekomen. De terugbetaling van de opgebouwde belastingschuld gaat in op 1 januari 2021 en wordt gespreid over 24 maanden.
Tijdelijk uitstel van betaling belastingen (regeling corona)

Vind de beste boekhouder uit je buurt

Uitstel van betaling

Tot 1 oktober kon je voor een periode van drie maanden bijzonder uitstel van betaling aanvragen, of een eerdere aanvraag verlengen voor de volgende belastingen:
  • Inkomstenbelasting
  • Zorgverzekeringswet
  • Vennootschapsbelasting
  • Loonheffingen
  • Omzetbelasting (btw)
  • Assurantiebelasting
  • Kansspelbelasting
  • Verhuurderheffing
  • Accijns
  • Milieubelastingen (energiebelasting en opslag duurzame energie)
 
Deze tijdelijke maatregel voor uitstel van betaling van belastingen is onderdeel van een noodpakket belastingmaatregelen en ingesteld om de financiële lasten van ondernemers te verlichten tijdens de coronacrisis. De terugbetalingsregeling is van toepassing op alle ondernemers, ook eenmanszaken en zzp’ers komen hiervoor in aanmerking.
 
Het uitstel geldt voor de belastingschuld die je op het moment van de aanvraag hebt. Ook geldt de regeling voor de schulden die er in de volgende 3 maanden zijn bijgekomen.
 

Terugbetalingsregeling van 24 maanden

Vanaf het moment dat je bijzondere uitstel afloopt, ga je weer normaal belasting betalen. Daarnaast gaat op 1 januari 2021 de terugbetalingsregeling in van je opgebouwde belastingschuld. Deze wordt gespreid over 24 maanden.
 
Als je gebruikmaakt van de uitstelregeling ontvang je in december 2020 een brief van de Belastingdienst. Daarin staan:
  • Een voorlopig overzicht van je belastingschuld
  • De voorwaarden van de betalingsregeling
  • Het maandbedrag van de betalingsregeling
 
In maart 2021 ontvang je opnieuw een brief met:
  • Een definitief overzicht van je belastingschuld
  • Het (eventueel aangepaste) maandbedrag van de betalingsregeling
 

Einde uitstelregeling

De uitstelregeling loopt voor alle ondernemers uiterlijk op 1 januari 2021 af – of de ontwikkelingen met betrekking tot het coronavirus moeten aanleiding geven tot een heroverweging van de maatregel. Dit is door de overheid zo ingesteld om de belastingschuld van ondernemers niet te hoog op te laten lopen.
 
Volgens de Belastingdienst hebben zo’n 240.000 ondernemers uitstel van betaling van belastingen aangevraagd. Momenteel zijn er nog zo’n 196.000 ondernemers die gebruikmaken van de regeling, in totaal voor bijna € 13 miljard.
 

Uitstel van betaling aanvragen

Uitstel van betaling aanvragen is niet eenvoudig. Schakel een specialist in om je hierbij te helpen, dat vergroot de kans op een goedgekeurde aanvraag én het bespaart je flink wat tijd en stress. Schakel bijvoorbeeld één van de volgende specialisten in:

  • Boekhouder: Een boekhouder kan je helpen je financiën in kaart te brengen en onder controle te houden. Hij levert je de juiste informatie voor de uitstel van betaling en kan je helpen bij de aanvraag.

  • Belastingadviseur: Een belastingadviseur kan je helpen bij je aangifte inkomstenbelasting en omzetbelasting. Ook voor de aanvraag van uitstel van betaling kun je terecht bij een belastingadviseur.

 

Invorderingsrente

Om de getroffen ondernemers zo min mogelijk extra kosten te laten maken, is de tijdelijke verlaging van invorderingsrente van 4% naar 0,01% verlengd tot en met 31 december 2021. De invorderingsrente geldt deze periode voor alle belastingschulden, dus niet alleen voor de belastingschuld waarvoor bijzonder uitstel van betaling is aangevraagd.
 

Facturen sneller betaald krijgen

Vanaf 1 januari 2021 moeten ondernemers weer normaal belasting betalen én de (eventuele) belastingschuld terugbetalen. Het is daarom belangrijk de cashflow zo snel mogelijk weer goed te krijgen en je financiële positie te verbeteren.
 
Niet betaalde facturen zijn de belangrijkste oorzaak van een slechte cashflow en dit kan zelfs tot faillissementen leiden. Er zijn verschillende manieren om facturen sneller betaald te krijgen.

1. Direct factuur sturen

Stuur je factuur na de geleverde prestatie direct op. Doe dit digitaal zodat de factuur altijd aankomt en je een gelijk een bewijs van verzending hebt. Zet op de factuur altijd de factuurdatum, dit is de start van de betalingstermijn, die je ook nog apart moet vermelden.

2. Betalingstermijn vermelden

De wettelijke betalingstermijn voor bedrijven bedraagt 30 dagen, maar spreek vooraf de voorwaarden af. Als je bijvoorbeeld zelf een termijn van 14 dagen hanteert en je dit niet kenbaar maakt, kan dit tot misverstanden leiden.

3. Eerste herinnering snel versturen

Wacht niet te lang met het sturen van de eerste herinnering. Het niet betalen van een factuur kan diverse oorzaken hebben. Een vriendelijke herinnering met een kopie van de factuur zorgt er in veel gevallen voor dat de factuur alsnog snel betaald wordt.

4. Betaallink toevoegen

Voeg een betaallink toe aan je mail én je factuur. Onderzoek wijst uit dat facturen met een iDEAL betaallink drie keer sneller worden betaald omdat de debiteur dan slechts een paar handelingen hoeft uit te voeren.

5. Overzicht facturen creëren

Zorg dat je een goed overzicht van je facturen hebt. Welke facturen zijn wanneer verstuurd, welke zijn betaald en welke staan nog open? Dit kan met behulp van een digitaal facturatiesysteem, of je kunt zelf een handmatig overzicht in bijvoorbeeld Excel maken. Check wekelijks de stand van zaken.

6. Factoring gebruiken

Hiermee financiert een factormaatschappij je facturen voor. Je geeft het debiteurenbeheer uit handen, waardoor je bij wanbetaling geen slepend incassotraject meer hebt. En je krijgt de factuur bijna direct uitbetaald. Hierdoor kun je de cashflow in je bedrijf op gang houden. Factoring kan dus een goede uitkomst zijn, maar onderzoek goed de kosten.
Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google

Lees ook…