Het is een terugkerend ritueel, het opstellen van de jaarrekening, al zal u dat vaak uitbesteden aan een administratiekantoor. Maar ook dan moet u voorbereidingen treffen. Deze checklist geeft aan waar u aan moet denken.

Inhoudsopgave

Heb jij vragen over het opstarten van een bv of holding? Schrijf je nu in voor de live webinar op 22 april of 3 mei en krijg direct antwoord op al je vragen. Slechts een beperkt aantal plekken beschikbaar!

 

Wat moet er in een jaarrekening staan?

De jaarrekening moet een duidelijk beeld van het vermogen, het resultaat, de solvabiliteit en liquiditeit van uw onderneming geven. Hij moet grofweg gebaseerd zijn op de waarde van de bezittingen, de schulden en het bedrijfsresultaat.

Wat heeft u nodig?

De basis voor het opstellen van de jaarrekening is uw administratie. Het is dus van essentieel belang dat deze goed op orde is. Wat er in ieder geval in moet zitten zijn de uitgaande en inkomende facturen, het kasboek met alle contant betaalde bonnen, en uw bank- en/of giroafschriften.
Verder kunt u nog denken aan zaken als: de voorraadlijst, overzicht onderhanden werk, lijst met debiteuren, verzekeringspolissen, kilometeradministratie, overzicht gewerkte uren en eventuele openstaande posten bij de belastingen.

Eén of twee jaarrekeningen 

Of u één of twee jaarrekeningen moet opstellen, hangt af van hoe groot uw bedrijf is. Dit wordt bepaald aan de hand van omzet, activa en aantal werknemers.
Middelgrote en grote ondernemingen moeten twee jaarrekeningen maken. Een vennootschappelijke en een fiscale jaarrekening voor de Belastingdienst. Kleine vennootschappen kunnen met een en dezelfde jaarrekening volstaan.

Publicatieplicht 

BV’s, NV’s, coöperaties, onderlinge waarborgmaatschappijen, maar ook commerciële verenigingen en stichtingen hebben een publicatieplicht: de jaarrekening moet bij de Kamer van Koophandel worden gedeponeerd. Kleine rechtspersonen kunnen volstaan met een beknopte balans.

Accountantsverklaring of niet? 

Als uw onderneming onder de publicatieplicht valt, dan moet de jaarrekening door een accountant van een verklaring worden voorzien. Deze onderzoekt of de jaarrekening het vereiste inzicht geeft en of hij voldoet aan de wettelijke voorschriften. Kleine ondernemingen hoeven dus geen accountantsverklaring aan te vragen.

Wanneer deponeren? 

U moet de vennootschappelijke jaarrekening binnen acht dagen nadat hij door de aandeelhouders is goedgekeurd, deponeren bij de Kamer van Koophandel. Er kunnen sancties volgen als u dit niet of niet op tijd doet. De uiterste inleverdatum is 13 maanden na het einde van het boekjaar.

Persoonlijke aansprakelijkheid

Bent u bestuurder van een BV? Dan heeft u een extra reden om de jaarrekening te deponeren. Want anders kunt u bij een faillissement hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld op grond van ‘ kennelijk onbehoorlijk bestuur‘.

Wel of geen handtekening

Op het originele exemplaar van de jaarrekening moet de handtekening van bestuurders (en commissarissen) staan. Voor het stuk dat u bij de Kamer van Koophandel deponeert, geldt dit niet. Sterker nog: de Kamer van Koophandel verzoekt zelfs expliciet om deze niet te ondertekenen. Fraudeurs verzamelen namelijk handtekeningen via het elektronisch dossier waarin het wordt opgenomen en gebruiken deze voor het versturen van valse facturen.

Er komt veel kijken bij het oprichten van een bv. Tijdens de live webinars op 22 april of 3 mei krijg jij de kans om al je vragen te stellen. Wacht niet te lang en schrijf nu in!

Lees ook…
Je kent het wel. Toch maar een bonnetje vragen na een lunch, een aankoop in een kledingzaak of een uurtje parkeren. Wellicht zijn het aftrekbare kosten…
In 2023 minder belasting betalen? Dan is december hét moment om in actie te komen. Met deze praktische tips kun je maximaal voordeel behalen. Of het…
Wanneer je als ondernemer een zakelijke betaalrekening opent, zul je ontdekken dat dit duurder is een particuliere bankrekening. Waar komt dit door? In…
Een goede bedrijfsadministratie vormt het financiële hart van alle bedrijfsmatige activiteiten – dat geldt zowel voor zzp’ers als mkb’ers. Naast…
Een resultatenrekening, ook wel winst- en verliesrekening, exploitatierekening of staat van baten en lasten genoemd, is een vast onderdeel van het…
Wat is een service level agreement (sla)? En waarom is het belangrijk voor ondernemers? Wil je als ondernemer de kwaliteit van je dienstverlening…