Inhoudsopgave
1. Zeg niets toe per telefoon.
De meeste acquisitiefraude gebeurt telefonisch. Een telefonische toezegging is rechtsgeldig, dus wees dus op uw hoede. Veel acquisitiefraudeurs bellen u met een fantastisch aanbod. Met gladde praatjes proberen ze u een duur abonnement aan te smeren, waar u slechts met moeite weer van af kunt komen. Vaak wordt gerefereerd naar ‘eerder gemaakte afspraken’ of bestaande instanties als de gemeente of de politie. Zeg niets toe per telefoon en geef geen gegevens, zeker niet van uw bank. Hetzelfde gaat op als een vertegenwoordiger bij u langs komt. Zorg dat u mooie aanbiedingen altijd op papier krijgt, zodat u onderzoek kunt doen naar de aanbieder en het contract rustig kunt doorlezen. Meldt u, om vervelende telefoontjes te voorkomen, in ieder geval ook aan bij het bel-me-niet-register.
2. Doe onderzoek naar de aanbieder.
Google de afzender, bel er eens achteraan en houd het nieuws voor ondernemers bij. Toen de Kamer van Koophandel de verplichte jaarlijkse heffing schrapte, sprongen diverse fraudeurs in dit gat. U had kunnen weten dat de heffing was geschrapt door regelmatig op websites met ondernemersnieuws te kijken. Check altijd of u eerder contact heeft gehad met deze partij, of ze vindbaar zijn op internet en of er op de website van de fraudehelpdesk of op social media iets over wordt gezegd.
3. Laat alle afspraken op papier zetten.
Klinkt de (telefonische) aanbieding toch echt goed en betrouwbaar? Zeg niets toe, maar laat de afspraken op papier zetten en opsturen, zodat u het contract goed kunt doorlezen voor u ermee akkoord gaat. Een betrouwbaar bedrijf zal dit geen probleem vinden.
4. Lees de kleine lettertjes.
Zorg dat u elk contract waarmee u akkoord gaat op papier krijgt en lees dit van A tot Z. Dikwijls gaat het niet om 1 advertentie, maar om een maandelijkse verplichting die minimaal 36 maanden loopt. Of zijn de kosten niet per jaar, maar per maand. Dit soort voorwaarden vindt u verstopt in de kleine lettertjes. Zijn er diverse pagina’s vol vaag geformuleerde voorwaarden? Dat is een slecht teken. Teken nooit als u de voorwaarden niet helemaal begrijpt. En in het geval van advertenties: teken nooit een overeenkomst voor een advertentie als u geen informatie krijgt over oplage, verspreidingsgebied en doelgroep. Hier meer tips voor een veilig advertentiebeleid.
5. Maak een budget.
Bedenk van tevoren hoeveel u wilt uitgeven aan bijvoorbeeld adverteren en wie u hiermee wil bereiken. Een vooraf doordacht plan helpt u ‘nee’ te zeggen tegen gewiekste verkopers. Ook voorkomt u hiermee dat u geld uitgeeft dat u eigenlijk niet kunt missen.
6. Houd uw administratie goed bij.
Weet met wie u eerder zaken heeft gedaan en welke afspraken u heeft gemaakt. Spooknota’s worden nog steeds regelmatig verstuurd en betaald. Een goede administratie kan u hiertegen wapenen. Houd bij wat u afspreekt, welke verplichtingen u aangaat en wanneer u hier een nota van kunt verwachten. Betaal onverwachte nota’s nooit zomaar en betaal nooit nota’s als u haast heeft. Neem altijd even de tijd om elke factuur te controleren.
7. Laat het er niet bij zitten.
Heeft u toch een dubieus contract getekend of geld overgemaakt naar een malafide partij? Neem contact op met uw bank. Misschien kan het geld worden teruggeboekt. Doe in ieder geval een melding bij het Steunpunt Acquisitiefraude. Van elke vorm van fraude of misleiding kunt u ook aangifte doen bij de politie. Laat de facturen van malafide partijen niet zonder reden onbetaald, maar stuur een aangetekende brief waarin u uitlegt waarom u een factuur niet betaalt. Ga niet in op een voorstel tot een schikking. Er wordt vaak snel gedreigd met juridische stappen, maar hier komt het slechts in 10 procent van de gevallen toe, zegt het Steunpunt Acquisitiefraude. Komt het toch wel tot een rechtzaak? Sluit u aan bij het Steunpunt, dat u kan helpen, of schakel uw rechtsbijstandsverzekering in. Het helpt bij uw zaak als u alle correspondentie hebt bewaard en telefoongesprekken hebt opgenomen.
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met onze kennispartner SNS Bank.