Winkeliers moesten hun papieren kassabonnen en kassarollen altijd verplicht 7 jaar lang bewaren. De Belastingdienst vindt het echter inmiddels ook goed als u alleen de digitale gegevens bewaart.

Inhoudsopgave

Heb jij vragen over het opstarten van een bv of holding? Schrijf je nu in voor de live webinar op 3 mei en krijg direct antwoord op al je vragen. Slechts een beperkt aantal plekken beschikbaar!

 

“Digitale opslag volstaat”

Kassabonnen en kassarollen vormen een onderdeel van de administratie en daarvoor geldt een verplichte bewaartermijn van 7 jaar. Het Platform Detailhandel stelde de bewaarplicht voor de papieren versie echter ter discussie. Per slot van rekening zijn de meeste kassa’s aangesloten op een computer die alle transacties registreert.

Volgens de Belastingdienst is het echter een misverstand om te denken, dat in het geval er zowel een papieren als een digitale versie van een kassabon bestaat, beide zouden moeten worden bewaard. De digitale opslag volstaat.

Wel wordt daarbij aangetekend dat “de (digitale) administratie toegankelijk is en binnen een redelijke termijn raadpleegbaar is voor een eventuele controle door de Belastingdienst”.

Kassabon wél bewaren bij aanschaf

Let wel: De kassabonnen die u ontvangt als ondernemer bij de aanschaf van bijvoorbeeld kantoorartikelen of een computer moet u wél 7 jaar ‘in fysieke vorm’ bewaren. U moet tenslotte tegenover de fiscus kunnen bewijzen, waarom u bepaalde kosten of btw hebt afgetrokken.

Omdat een kassabon tegenwoordig nogal eens onleesbaar wordt, is het aan te raden om er een kopie van te maken. Maar ook in dat geval moet u beide bewaren.

Meer daarover leest u in het artikel: Maak een kopie van kassabonnen »

Er komt veel kijken bij het oprichten van een bv. Tijdens de live webinars op 3 mei krijg jij de kans om al je vragen te stellen. Wacht niet te lang en schrijf nu in!

Lees ook…
i.s.m.
Boekhouden…De meeste ondernemers hebben er een hekel aan. Tegelijkertijd is een goede boekhouding onmisbaar voor iedere ondernemer en ieder bedrijf….
Je kent het wel. Toch maar een bonnetje vragen na een lunch, een aankoop in een kledingzaak of een uurtje parkeren. Wellicht zijn het aftrekbare kosten…
Twijfel je over de financiële haalbaarheid van je nieuwe bedrijf of project? Stel dan een exploitatiebegroting op. Die helpt je bij het in kaart…
i.s.m.
Als ondernemer ben je voortdurend bezig met het bewaken van de financiële gezondheid van je bedrijf. Een goed georganiseerde boekhouding vormt de…
Je voert succesvol debiteurenbeheer als de debiteurenpost ten opzichte van je omzet zo laag mogelijk is. Met andere woorden, als de facturen op tijd en…
Hoe gezond is je financiële huishouding? En hoe winstgevend is je onderneming? De rentabiliteit is een belangrijke ratio voor het succes van je…