Thema's
In samenwerking met
Personeel is het grootste kapitaal van elk bedrijf, maar ook de grootste kostenpost. Je personeelskosten hebben dan ook rechtstreeks invloed op de winstgevendheid van je bedrijf. Uiteraard wil je jouw personeel geven wat ze waard zijn en waar ze recht op hebben, tegelijkertijd moet je ook scherp blijven op je personeelskosten. Heb jij eigenlijk wel inzichtelijk wat je totale personeelskosten zijn? En hoe kun je ze optimaliseren zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van jouw team? Lees snel verder voor het antwoord op deze en andere vragen.

Inhoudsopgave

Personeel in dienst? Dan is salarisadministratie verplicht. Ontdek de 7 meest gemaakte fouten en vermijd kostbare blunders. Download de gratis whitepaper met concrete tips om boetes te voorkomen.

Wat zijn personeelskosten? 

In tegenstelling tot wat veel ondernemers denken, bestaan de totale personeelskosten niet alleen uit de salarissen die je aan je werknemers betaalt, maar ook uit andere uitgaven. Grofweg bestaan de personeelskosten uit: 

  • Vaste werkgeverslasten (bruto salaris, verlofdagen, feestdagen en vakantiegeld) 
  • Aanvullende werkgeverslasten (pensioenpremie, reiskostenvergoeding, werkkleding, studiekosten, auto van de zaak, bonussen, etc.) 
  • Sociale lasten (premie Aof, Awf, Zvw en Whk) 
  • Vaste personeelskosten (salarisadministratie, ARBO-aansluiting, verzuimverzekering, verzuim, etc.) 
  • Overige personeelskosten (werving en selectie, eten en drinken, kerstpakketten, etc.) 

 
De gemiddelde ondernemer moet rekening houden met 40% bovenop het bruto salaris. Dat wil zeggen dat als een medewerker € 12,50 per uur verdient, je eigenlijk moet rekenen met € 17,50 per uur.  

Hoe hoog mogen je personeelskosten zijn? 

Een goede balans tussen de kosten van jouw personeel en de omzet is erg belangrijk voor ieder gezond bedrijf. Als de personeelskosten te hoog zijn in verhouding tot de omzet, leidt dit direct tot lagere winstmarges. Aan de andere kant, als je te weinig investeert in jouw personeel, kan dit de groei en de kwaliteit van jouw producten of diensten belemmeren. 

In de meest ideale situatie bedragen de personeelskosten tussen de 20% en 40% van de totale omzet, maar dit verschilt per branche, bedrijfsgrootte, locatie en de groeifase waarin een bedrijf zich bevindt. In sectoren zoals de horeca of detailhandel, waar je sterk afhankelijk bent van personeel, kunnen personeelskosten een groot deel van de totale kosten uitmaken, soms zelfs tot 80% of meer. Aan de andere kant, in industrieën met geautomatiseerde processen zoals productie of technologie, kunnen personeelskosten relatief laag zijn. Daarnaast ontvangen medewerkers in de randstad vaak een hoger salaris en zullen de personeelskosten van een groeiend bedrijf in verhouding tot de omzet ook een stuk hoger zijn. 

Het optimaliseren van je personeelskosten 

Het verminderen van personeelskosten is vaak een topprioriteit voor veel bedrijven, maar het draait niet alleen om het snijden in uitgaven. Sowieso zijn veel kosten (zoals de sociale lasten) verplicht, daarnaast is het juist nu belangrijker dan ooit om te investeren in personeel om de ‘war on talent’ te winnen. Wat je wel kunt doen, is je personeelskosten optimaliseren, bijvoorbeeld door:  

1. Slimmer werven, selecteren en inwerken 

Veel werkgevers hebben niet goed inzichtelijk wat het vinden en inwerken van nieuwe krachten kost. Denk dan niet alleen aan de kosten en de tijd die je besteedt aan het opstellen en verspreiden van een vacature en het voeren van sollicitatiegesprekken, maar ook aan het productiviteitsverlies. Het duurt namelijk enkele weken (of soms zelfs maanden) voor een nieuwe collega volledig ingewerkt is. Wanneer je de juiste medewerkers aanneemt en góed laat landen verminder je het verloop. Zo bespaar je direct op wervingskosten en kosten als gevolg van productiviteitsverlies. 

2. Een goed salarishuis 

Een goed salaris blijft de belangrijkste reden voor werknemers om te wisselen van baan. Zijn jouw salarissen wel marktconform en is er geen scheefgroei binnen je bedrijf? Om antwoord te kunnen geven op deze (en andere) vragen is het raadzaam om een duidelijk salarishuis op te (laten) stellen. Een goed onderbouwd salarishuis zorgt namelijk niet alleen voor transparantie en tevredenheid onder jouw werknemers, maar helpt ook om discrepanties en onnodige kosten te verminderen.  

3. Investeer in persoonlijke ontwikkeling 

Het investeren in de ontwikkeling en groei van jouw werknemers kan op lange termijn kostenbesparend zijn. Gemotiveerde en goed opgeleide werknemers zijn niet alleen productiever, maar zorgen ook voor een hogere mate van klanttevredenheid, wat kan resulteren in meer omzet. Daarnaast is het investeren in je personeel een manier om je personeel te binden en boeien, waardoor je minder verloop en lagere kosten hebt voor het werven van personeel.  

4. Persoonlijke arbeidsvoorwaarden 

Een goed salaris is belangrijk, dat klopt, maar wist je dat sommige medewerkers liever wat minder verdienen in ruil voor andere secundaire arbeidsvoorwaarden zoals flexibele werktijden, een kortere werkweek of een opleiding? Houd dat in gedachte wanneer je een vacaturetekst opstelt en sollicitatie- of beoordelingsgesprekken voert. Wil je een kandidaat binnenhalen of een bestaande medewerker (extra) belonen? Vraag dan waar diegene werkgelukkiger van wordt en stem daar je aanbod op af.  

5. Efficiënte technologieën 

Een laatste tip om personeelskosten te optimaliseren is het gebruik van efficiënte technologieën, zoals software voor personeelsplanning en tijdregistratie. Deze processen kosten vaak veel tijd (en dus geld). Automatisering kan helpen om de operationele kosten te verlagen en de productiviteit te verhogen. 

Personeelskosten berekenen 

Je weet nu wat personeelskosten zijn en hoe je ze kunt optimaliseren Maar weet jij hoe hoog de all-in personeelskosten van jouw bedrijf zijn? Door regelmatig de personeelskosten te analyseren en aan te passen aan veranderende omstandigheden, kun je ervoor zorgen dat jouw bedrijf financieel gezond blijft en jouw team gemotiveerd en tevreden is.  

Wist je dat het slecht bijhouden van je salarisadministratie kan leiden tot torenhoge boetes? Download nu de gratis whitepaper en ontdek hoe je de 7 meest gemaakte fouten kunt voorkomen.

Please

Please, partner van De Zaak

Ondernemer worden is een keuze. Maar voel je je ook thuis in de rol van werkgever? De bijkomende taken en verantwoordelijkheden staan misschien ver van je vak af. Alle personeelszaken zelf doen is dan ook nergens voor nodig. Please is dé werkgeverspartner voor het MKB die jou door de uitdagende wereld van werkgeven navigeert. Met uitzenden, payroll, salarisadministratie, interim HR professionals, digitale tools of een combinatie daarvan. Groei als werkgever én als ondernemer met een partner als Please. Samen vergroten we je werkgeverskracht, op de manier die past bij jou en je bedrijf.

Bekijk alle artikelen van Please>

Lees ook…
i.s.m.
Weet jij precies wat jouw medewerkers écht kosten? Het berekenen van je all-in personeelskosten is namelijk niet zo eenvoudig. Er zijn een aantal…
i.s.m.
Heb je als ondernemer medewerkers in dienst? Dat betekent dat je een(salaris)administratie moet opzetten, iets wat veel ondernemers onderschatten. Denk…
Urenregistratie is en blijft een belangrijk onderdeel van elke succesvolle onderneming. Toch wordt het vaak weggeschoven in een hoekje als iets dat…
Arbeidsvoorwaarden kun je vinden in de wet, in een cao, in een bedrijfsregeling en in arbeidscontracten. Maar welke regels zijn leidend? Lees meer over…
Naast de verplichte en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn er ook tertiaire arbeidsvoorwaarden. Extra voordelen die je als werkgever aan kunt bieden….
i.s.m.
Er is niets zo moeilijk als het volgen van de juiste cao. Want; moet je überhaupt een cao volgen? Zo ja, welke en waar begin je? Het kiezen van de…