Betere ideeën
Ga maar na: maar liefst tweederde van de respondenten geeft aan er weer tegenaan te kunnen na een goed kop koffie of thee. De helft meent zelfs betere ideeën te hebben na een van beide warme dranken te hebben gedronken. Dat maakt het belangrijk om als ondernemer kwaliteit te bieden, bijvoorbeeld koffie van Douwe Egberts en thee van Pickwick.
Vergaderen
Het dagelijkse ‘bakkie troost’ maakt 66% zelfs scherper op het werk. En een vergadering houden met een kop koffie of thee is voor maar liefst 70% een garantie voor een goede ervaring.
Conflictoplossing
Opmerkelijk is dat iets meer dan de helft van de respondenten (51%) zegt dat een goed kop koffie helpt bij het oplossen van een conflict. En bijna de helft (49%) ontmoet bij de koffieautomaat wel eens collega’s, waar ze anders niet zo gauw mee in contact zouden komen.
Beleving winkel/onderneming
Je kan maar beter zorgen dat je klanten en/of leveranciers koffie of thee aangeboden krijgen, want voor 75% is dat een belangrijke factor voor de waardering van je bedrijf. Voor horecaondernemers is het tot slot goed om te weten dat zes op de tien Nederlanders voor een café/restaurant kiezen omdat er goede koffie of thee wordt geserveerd.
Over het onderzoek
Het onderzoek werd gehouden onder een even groot aantal mannen en vrouwen van alle leeftijdsklassen. Qua opleidingsniveau was de verdeling: 26% laag opgeleid, 44% middelbaar onderwijs en 30% hoog opgeleid. Bijna de helft van de respondenten heeft een fulltime baan, 22% is parttime werkzaam. Het onderzoek vond plaats in opdracht van Jacobs Douwe Egberts Professional.