Werkwijze
Word kan automatisch een inhoudsopgave maken van je document. Door de hoofdstukken en paragrafen te voorzien van een kenmerk (opmaakprofiel) weet Word precies wat een hoofdstuk is en wat een paragraaf. Na het bewerken van tekst of toevoegen van pagina’s wordt de inhoudsopgave in Word automatisch bijgewerkt.
Voer de volgende stappen uit:
- Open het document.
- Selecteer een regel waar de tekst van een hoofdstuk staat.
- Kies in de alineaopmaak voor >> kop1.
- De tekst in het document wordt nu automatisch opgemaakt op basis van de instellingen bij kop1.
- Herhaal deze actie per paragraaf en kies daar voor >> kop 2.
- Het resultaat is een mooi opgemaakt document.
- Ga vervolgens naar de positie waar de inhoudsopgave moet komen te staan.
- Kies voor >> Index en inhoudsopgave.
- Klik op het tabblad >> Inhoudsopgave.
- Druk op >> OK.
Het resultaat is een inhoudsopgave die netjes de koppen uit uw document overneemt. Doordat Word een link heeft gemaakt naar de hoofdstukken kan de lezer via de inhoudsopgave direct naar de hoofdstukken toe.
Bijwerken van inhoudsopgave
Een document of rapport dat wordt geschreven, verandert in de loop van de tijd. Er komen hoofdstukken bij.
- Door de muis te verplaatsen boven de inhoudsopgave en daar op de rechter muisknop te klikken, verschijnt een snelmenu.
- Kies voor de optie >> Veld bijwerken.
- Vervolgens wordt de vraag gesteld wat er moet worden bijgewerkt.
- Kies voor >> In zijn geheel bijwerken.
- Word zal de Inhoudsopgave automatisch bijwerken.