Het grote pokerspel over de toekomst van de autobelastingen is in volle gang. De oplettende ondernemer herkende de signalen al in de afgelopen weken. De Bovag stuurde alarmsignalen uit. De spanning stijgt, want het ziet er naar uit dat alles op de schop gaat: bijtelling, BPM, motorrijtuigenbelasting en wellicht zelfs de brandstofaccijnzen.

Inhoudsopgave

Maak kennis met de vernieuwde versie van deze zeer populaire bestelbus. 3 modellen en zelfs met ChatGPT integratie. Bekijk #1 bestelbus

Als het aan staatssecretaris Wiebes van Financiën ligt worden veel ingewikkelde en voor hem kostbare constructies rigoureus geschrapt.

Afbouw BPM

Hij streeft naar het afbouwen van de aanschafbelasting BPM en wil het financiële gat, bijna een miljard euro, opvangen door de motorrijtuigenbelasting voor iedereen te verhogen. Daarnaast is het een bekend gegeven dat Wiebes van het ingewikkelde en voor hem kostbare systeem met kortingen in de bijtelling af wil. Dit zou betekenen dat er een flatrate bijtellingtarief gaat komen.
Zijn plannen worden ergens in de komende weken gepresenteerd in de ‘Autobrief 2′. Noem het de ‘blauwdruk’ waarin zijn fiscale koers met de auto gedetailleerd wordt uitgestippeld richting het jaar 2020. Voor 2016  zijn er al afspraken, maar daarna ligt het fiscale speelveld wijd open.

Brede coalitie

Deze week trapte een brede coalitie van organisaties op de rem. ANWB, Natuur & Milieu, Bovag, RAI en de vereniging van autoleasemaatschappijen stuurden gezamenlijk een brief aan Wiebes waarin ze hun eigen alternatieve plan presenteren. Dat zal zonder twijfel zwaar wegen, want deze maatschappelijke coalitie heeft zoveel gewicht dat het niet kan worden genegeerd. Eind vorig jaar zorgde een soortgelijk breed gedragen voorstel er bijvoorbeeld ook al voor dat Wiebes zijn tamelijk rigoureuze plannen voor 2016 flink bijstelde.
Het is overigens boeiend om te zien hoe de verschillende belangen van deze coalitie toch in één tekst zijn verenigd. Zo kun je op je vingers natellen dat de ANWB voor zijn miljoenen leden de hogere motorrijtuigenbelasting wil voorkomen, legt Natuur & Milieu natuurlijk zwaar de nadruk op elektrisch rijden, willen de leasemaatschappijen een ramp met de restwaarde van hun vloot voorkomen en zijn de partners uit de autobranche vooral gediend bij een oplossing die zo weinig mogelijk verstorende golfslag in de markt brengt.
De brief aan Wiebes is overduidelijk het resultaat van wekenlang heen en weer gekaatste voorstellen. Zeven weken lang, horen we uit betrouwbare bron. Het resultaat ziet er dan ook uit als een gedrocht. Toch zal de inhoud bijzonder zwaar wegen, om de simpele reden dat je niet om zo’n zwaar maatschappelijk machtsblok heen kunt.
Alle deelnemers leggen het alternatieve plan naar hun achterban net iets anders uit, maar er zijn een paar belangrijk voorstellen die er in elk geval uitspringen. We zetten ze kort voor je op een rij. Wederom: het gaat dan over 2017 en later.

Bijtelling

Een generiek
bijtellingtarief van 20 of 21 procent voor auto’s van de zaak. Dat niveau wordt bewust genoemd ‘om hoger te voorkomen’. Een generiek systeem heeft de charme van de eenvoud en voorkomt verstoring van de automarkt omdat iedereen opeens op één voordeel automodel af stormt.
Enige uitzondering is de volledig elektrische auto: 7 procent bijtelling en vrijstelling van motorrijtuigenbelasting. Elektrisch rijden wordt in de toekomst relatief aantrekkelijk en staat met stip genoteerd om de uitstoot van CO2 en vervuilende uitlaatgassen terug te dringen. Er moeten in 2020 zo’n 200 duizend elektrische en semi-elektrische auto’s in ons land rondrijden. Je voelt: de droom van Natuur & Milieu.

Elektrisch rijden

Elektrisch rijden moet worden gestimuleerd uit een fonds waar 250 miljoen per jaar in wordt gestopt. Een beetje zoals de MIA, maar dan wel zodanig ingekleed dat het ook voor de particuliere koper beschikbaar komt. Het moet ook voor gebruikte e-auto’s openstaan, omdat die nu veelal naar het buitenland verdwijnen en de overheidssubsidies doen verdampen.
Iedereen vindt het een goed plan om de BPM af te schaffen. Auto’s worden dan goedkoper, we lopen meer in de pas met landen om ons heen en het scheelt een boel gedoe en papierwerk met importauto’s.
Het afschaffen van de BPM moet echter wel in stapjes moeten gebeuren om instorting van de restwaarde bij bestaande auto’s te voorkomen en zo de pijn bij leasemaatschappijen en autobedrijven te verminderen. De maatschappelijke coalitie wil niet dat Wiebes de BPM-verlaging compenseert via hogere bijtelling, motorrijtuigenbelasting of brandstofaccijnzen.

Naar verwachting komen zo ongeveer alle merken met plug-in hybride modellen. Die zou je daarom niet veel langer zo gunstig moeten behandelen. Ze worden immers heel gewoon. De grootste voordelen worden daarom vanaf 2017 in drie jaar tijd afgebouwd. Het voorstel is om ze wel half tarief motorrijtuigenbelasting te laten betalen. Er gaan geluiden op om te gaan checken of ze daadwerkelijk regelmatig opgeladen worden.

Wat nu?

De bal ligt nu bij Wiebes. Hij zal zonder twijfel veel van dit alternatieve plan meenemen om zichzelf een boel gekrakeel en politieke turbulentie te besparen, maar de kans is groot dat hij er wel een eigen saus overheen gooit. Welke?
Een deel van het kostenplaatje wordt betaald door de generieke, hogere, bijtelling van de 20 of 21 procent, die vooral door de zakelijke rijders wordt opgebracht. Het is een boeiende vraag of Wiebes uit de snoeppot blijft van een verhoogde motorrijtuigenbelasting. Met pakweg 8,3 miljoen auto’s op de weg brengt een paar tientjes per kwartaal in de wegenbelasting soepel een miljard euro extra op. Elk jaar opnieuw.
Wordt vervolgd. Spannende tijden voor ondernemers en zakelijke rijders!

Lees ook:

Op zoek naar een nieuwe bestelbus? Zoek niet verder want de vernieuwde VW Crafter is uit! Bekijk alle opties en prijzen

Lees ook…
De stijgende kosten van brandstof en onderhoud maken het steeds duurder om zakelijke kilometers te rijden. Daarom wordt de belastingvrije…
Benieuwd naar de actuele tarieven van autobelastingen? In dit artikel lees je alles over kosten, kortingen en toeslagen voor 2025 en verder. Of je auto…
Een auto kost geld. Niet alleen als erin gereden wordt, ook als hij stilstaat. Mogen parkeerkosten onbelast worden vergoed? Of zijn deze kosten…
Elektrisch rijden wint snel aan populariteit en steeds meer ondernemers overwegen de overstap naar een stroomauto. Een vraag die dan vaak opkomt is:…
Voor werknemers is een auto van de zaak een gewilde secundaire arbeidsvoorwaarde. Voor werkgevers kan het juist een kostenpost zijn met extra…
Betaald parkeren is een van de grootste ergernissen van automobilisten. Gelukkig maken parkeerapps het proces eenvoudiger en soms zelfs goedkoper. We…