Groen ondernemen, een onderdeel van maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO), wint steeds meer aan populariteit. Als je nog twijfelt, lees dan deze tips. Direct toepasbaar als je nu aan de slag wilt voor een duurzamer bedrijf.

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

Inhoudsopgave

1. Doe ervaring op

Het begint met ervaring opdoen en bijsturen. Begin met één van je producten of diensten en biedt deze duurzaam of biologisch aan. Liefst een product of dienst die je klanten al van jou kennen, maar dan met verantwoorde inslag. Brood met 100% biologische grondstoffen, een duurzaam gefabriceerde bureaustoel of een CO2- neutrale dienst.

Kijk ook naar het laaghangende fruit: is er een product of dienst waar je snel mee aan de gang kan?

2. Faseer en stel vragen

Faseren is handig omdat jouw klanten zo aan je duurzame assortiment kunnen wennen en je kan uitproberen welke producten bij jouw assortiment passen. Vraag je klanten en leveranciers tussentijds naar hun mening en anticipeer hierop.

3. Geef klanten een keuze

Bied zowel duurzame als minder duurzame opties aan, bijvoorbeeld verf die 100% of voor een deel plantaardig is. Jouw klanten kunnen dan zelf kiezen en hebben de tijd om met je mee te veranderen.

4. Betrek leveranciers

Vraag je leveranciers of producenten of zij wellicht duurzamere oplossingen weten en gebruik wederzijdse kennis. Wellicht kan je samen de stap naar duurzaam ondernemen zetten.

5. Op de werkvloer

Betrek je medewerkers. Wellicht hebben zij ideeën of weten ze alternatieven. Een slager kan bijvoorbeeld goedkopere verlichting op groene stroom gebruiken voor zijn energieslurpende vitrine. Zet MVO regelmatig op de agenda, geef ruimte voor nieuwe ideeën en beloon medewerkers voor hun groene inzet.

6. Toon het je klanten

Bezig met een groen project? Maak het bekend. Stel, je bent een autobedrijf en gebruikt recyclede onderdelen. Laat dat dan zien in je communicatie. Jouw geloofwaardigheid wordt groter als je hierbij prestatie-indicatoren (financiële cijfers, of het tijdspad, e.d.) vermeld.

7. Zoek talent

Benut nieuwe kennis tegen lage kosten. Zet stagiaires in, of andere nieuwe mensen met een passie voor duurzaamheid. Bijvoorbeeld: een stagiaire die voor een installatiebedrijf onderzoekt hoe met zonneboilers energie kan worden bespaard.

8. Leer van anderen

Hoe pakken andere ondernemers het aan? Ondernemers uit dezelfde branche, of misschien juist wel uit andere hoek. Zijn er voorbeelden die je zo kan vertalen naar jouw beleid? Wat dacht je van deze: een hotel verhuurt ‘green rooms’ die, ondanks de 5% hogere prijs, onverminderd populair zijn.

Lees ook:
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) »

 

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Lees ook…
Niemand wordt blij van lastige klanten. Toch is het iets waar veel ondernemers vroeg of laat mee te maken krijgt. Misschien is de kritiek die je…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…
Het is vakantie en eindelijk heb je de tijd om te lezen. Wat is er niet heerlijker dan een boek waaraan je ook na de vakantie nog wat hebt. En dat ook…
Winst maken: het is meer dan een financiële doelstelling; het is de levensader van je onderneming. Maar wat als je bedrijf groeit in omzet en toch…
Klanttevredenheid verhogen is belangrijk voor het succes van je bedrijf. Hoe verhoog je klanttevredenheid? Waar moet je op letten en wat zijn…
Wat staat er dit en het komend jaar op de agenda met betrekking tot regelgeving en belastingen? En wat zijn de belangrijkste data waarmee je iets kunt…