Afhankelijk van de grootte moet een bedrijf één of twee jaarrekeningen opstellen, een vennootschappelijke en een fiscale. Hier ziet u in welke categorie uw bedrijf valt.

Inhoudsopgave

Ben jij het zat om zelf te worstelen met je boekhouding? Of je nu je volledige boekhouding uit handen wilt geven, je jaarcijfers wilt laten opmaken of je inkomstenbelasting aangifte wilt uitbesteden, een boekhouder biedt uitkomst. Ontdek direct je opties.

Vennootschappelijk of fiscaal

Een jaarrekening maakt duidelijk hoe het staat met het vermogen, het resultaat, de solvabiliteit en liquiditeit van uw onderneming. Hij moet moet grofweg gebaseerd zijn op de waarde van de bezittingen, de schulden en het bedrijfsresultaat.

Afhankelijk van de grootte van het bedrijf, moeten er één of twee opgesteld worden:

  • De vennootschappelijke, die bij de Kamer van Koophandel wordt gedeponeerd;
  • De fiscale jaarrekening, die aan de Belastingdienst wordt verstrekt.

Eén of twee

Niet alle ondernemingen hoeven echter evenveel jaarrekeningen op te stellen. Middelgrote ondernemingen moeten er twee maken, maar kleine ondernemingen kunnen er met één volstaan.

Wanneer groot of klein?

Om te bepalen of u een kleine of middelgrote onderneming bent, wordt naar de volgende cijfers gekeken: de hoogte van uw activa en uw omzet, én het aantal werknemers.

Twee jaarrekeningen

Middelgrote en grote ondernemingen moeten twee jaarrekeningen maken.

  • Activa niet hoger dan € 17.500.00;
  • Jaaromzet niet hoger dan € 35.000.000;
  • Gemiddeld minder dan 250 werknemers.

Eén jaarrekening

Kleine vennootschappen kunnen in beide gevallen echter met een en dezelfde jaarrekening volstaan, aangezien ze hun activa niet op actuele waarde hoeven te waarderen.

  • Activa niet hoger dan € 4.400.000;
  • Jaaromzet niet hoger dan € 8.800.000;
  • Gemiddeld minder dan 50 werknemers.

Gerelateerd lezen:

• Hoe maak ik een resultatenrekening?
• Het verschil tussen een fiscalist, belastingadviseur en accountant
• Goed debiteurenbeheer begint hier
• Een jaarrekening opstellen: hier moet je op letten

Op zoek naar professionele hulp voor je boekhouding, jaarcijfers of belastingaangifte? Ontdek direct je opties.

Lees ook…
Je voert succesvol debiteurenbeheer als de debiteurenpost ten opzichte van je omzet zo laag mogelijk is. Met andere woorden, als de facturen op tijd en…
Hypotheken en zzp’ers zijn geen match made in heaven. Veel gedoe, lastige banken en als zelfstandige kun je maar een fractie van een hypotheek krijgen…
Ben je een zzp’er die vaak werkt voor dezelfde opdrachtgever? Of heb je een bedrijf dat op vaste basis met dezelfde freelancers samenwerkt? Dan is het…
Als ondernemer ben je de term ‘proforma factuur’ vast en zeker eens tegengekomen. Vaak wordt dit vergeleken met een conceptfactuur of offerte, terwijl…
Om een bedrijf te starten of te laten groeien, moet je investeren. Maar hoeveel geld heb je precies nodig? Dat is afhankelijk van meerdere factoren….
i.s.m.
Gefeliciteerd! Je hebt je eenmanszaak omgezet in een bv. Een slimme keuze als je onderneming groeit en meer winst gaat maken. Maar heb je ook bedacht…