Inhoudsopgave
Wat je wel moet doen
Hulp inschakelen
Een burn-out gaat niet zomaar over. Het is geen kwestie van een weekje bijslapen en dan weer terug naar kantoor. Je werknemer heeft professionele hulp nodig, om te begrijpen waarom het misging en dat in de toekomst te voorkomen. Schakel de begeleiding in van een bedrijfsarts, arbodienst of verzuimverzekeraar. En laat je goed informeren over je rechten en plichten als werkgever. Wist je bijvoorbeeld dat je de ziekmelding in de 42e week moet doorgeven aan het UWV?
Betrokkenheid tonen
Vraag regelmatig hoe het met je werknemer gaat en luister daar ook echt naar. Stel open vragen en geef aan dat je benieuwd bent naar het antwoord. Door zo nu en dan contact te hebben laat je merken dat je werknemer niet vergeten wordt. Houd wel in gedachten dat iedere werknemer anders is. Een persoonlijke aanpak is daarom van belang. Voor het krijgen van hulp bij een persoonlijke ondersteuning kan een verzuimverzekering je helpen. Zodat ze na ziekte weer snel en gemotiveerd aan het werk kunnen.
Je werknemer serieus nemen
Als je tot nu toe weinig met burn-outs te maken hebt gehad, kan het lastig zijn om hiermee om te gaan. Als eerste is het heel belangrijk je werknemer serieus te nemen. Toon begrip voor de situatie en laat zien dat je vertrouwen hebt in je werknemer. Wees je ook bewust van de complexiteit van burn-outklachten. Door zorgvuldig met de situatie om te gaan, laat je je collega’s zien dat je belang hecht aan een veilige werkomgeving.
Kritisch op jezelf zijn
Je werknemer is niet zonder reden uitgevallen. Heeft werkdruk een rol gespeeld of zijn er andere stressfactoren waarop jij invloed zou kunnen hebben? Waar ligt dat aan? Geef jij complimenten en ben je gemakkelijk te benaderen? Ook met het oog op de toekomst is het verstandig je rol als werkgever onder de loep te nemen.
Vergemakkelijk de terugkeer
Gaat je werknemer binnenkort weer aan de slag? Geef hem de vrijheid met een paar uur werk per dag te beginnen. Gaat het goed, breid dan stap voor stap de taken uit.
Wat je juist niet moet doen
Niets van je laten horen
Door te blijven communiceren laat je zien dat je betrokken bent bij je werknemer. Laat hem zelf kiezen hoe hij wil communiceren, bijvoorbeeld per e-mail of WhatsApp in plaats van door te bellen.
Collega’s van de zieke werknemer erbuiten laten
Vertel de rest van het team waarom hun collega een tijdje niet aanwezig is. Zo voorkom je misverstanden. Ook hoeft je werknemer bij terugkeer dan niet steeds over zijn burn-out te vertellen. Respecteer daarbij wel altijd de privacy van je werknemer door niet in detail te treden.
Vragen hoe lang het nog duurt
Een ziekteproces is vaak lastig te voorspellen en elke burn-out is anders. Vragen hoe lang de burn-out nog duurt voert de druk op de werknemer alleen maar meer op. En dat is juist niet de bedoeling.
Ervan uitgaan dat iedereen dezelfde grenzen heeft
Wat voor de een als gezonde adrenaline voelt, beleeft de ander als extreme stress. Misschien zou jij die stapel werk sneller afkrijgen, maar je kunt niet in het hoofd van een ander kijken. Bovendien weet je vaak niet welke invloed het privéleven van je werknemer op het werk heeft.
Verwachten dat je werknemer weer helemaal de oude wordt
Je werknemer is alweer een tijdje aan het werk en het gaat goed. Toch kun je er niet van uitgaan dat hij weer dezelfde persoon is als voor zijn burn-out. Waarschijnlijk heeft hij coaching en therapie gehad, waarin hij heeft geleerd grenzen te stellen en opener te zijn over zijn behoeften, ambities en frustraties. Zie dat als een voordeel. Je bedrijf profiteert van eerlijke werknemers die weten wat ze willen.
Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering), een boekhouder of belastingadviseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, incassobureau inschakelen voor je openstaande facturen, een professionele website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak afsluiten.