Lees deze do’s en don’ts

Zit een van je werknemers thuis met een burn-out? De verleiding kan groot zijn om hem dan maar met rust te laten. Toch is dit niet altijd verstandig. Goede communicatie is juist belangrijk. Wat kun je het beste doen als je werknemer een burn-out heeft? En wat kun je juist beter laten? Deze do’s en don’ts kunnen het ziekteverzuim verkorten en de re-integratie versoepelen.

Ontdek de verzuimtrends van 2025 – Leer hoe je met preventieve maatregelen verzuim kunt voorkomen en je onderneming kunt beschermen tegen onverwachte kosten. 

Inhoudsopgave

Wat je wel moet doen

Hulp inschakelen

Een burn-out gaat niet zomaar over. Het is geen kwestie van een weekje bijslapen en dan weer terug naar kantoor. Je werknemer heeft professionele hulp nodig, om te begrijpen waarom het misging en dat in de toekomst te voorkomen. Schakel de begeleiding in van een bedrijfsarts, arbodienst of verzuimverzekeraar. En laat je goed informeren over je rechten en plichten als werkgever. Wist je bijvoorbeeld dat je de ziekmelding in de 42e week moet doorgeven aan het UWV?

Betrokkenheid tonen

Vraag regelmatig hoe het met je werknemer gaat en luister daar ook echt naar. Stel open vragen en geef aan dat je benieuwd bent naar het antwoord. Door zo nu en dan contact te hebben laat je merken dat je werknemer niet vergeten wordt. Houd wel in gedachten dat iedere werknemer anders is. Een persoonlijke aanpak is daarom van belang. Voor het krijgen van hulp bij een persoonlijke ondersteuning kan een verzuimverzekering je helpen. Zodat ze na ziekte weer snel en gemotiveerd aan het werk kunnen.

Je werknemer serieus nemen

Als je tot nu toe weinig met burn-outs te maken hebt gehad, kan het lastig zijn om hiermee om te gaan. Als eerste is het heel belangrijk je werknemer serieus te nemen. Toon begrip voor de situatie en laat zien dat je vertrouwen hebt in je werknemer. Wees je ook bewust van de complexiteit van burn-outklachten. Door zorgvuldig met de situatie om te gaan, laat je je collega’s zien dat je belang hecht aan een veilige werkomgeving.

Kritisch op jezelf zijn

Je werknemer is niet zonder reden uitgevallen. Heeft werkdruk een rol gespeeld of zijn er andere stressfactoren waarop jij invloed zou kunnen hebben? Waar ligt dat aan? Geef jij complimenten en ben je gemakkelijk te benaderen? Ook met het oog op de toekomst is het verstandig je rol als werkgever onder de loep te nemen.

Vergemakkelijk de terugkeer

Gaat je werknemer binnenkort weer aan de slag? Geef hem de vrijheid met een paar uur werk per dag te beginnen. Gaat het goed, breid dan stap voor stap de taken uit.

Wat je juist niet moet doen

Niets van je laten horen

Door te blijven communiceren laat je zien dat je betrokken bent bij je werknemer. Laat hem zelf kiezen hoe hij wil communiceren, bijvoorbeeld per e-mail of WhatsApp in plaats van door te bellen.

Collega’s van de zieke werknemer erbuiten laten

Vertel de rest van het team waarom hun collega een tijdje niet aanwezig is. Zo voorkom je misverstanden. Ook hoeft je werknemer bij terugkeer dan niet steeds over zijn burn-out te vertellen. Respecteer daarbij wel altijd de privacy van je werknemer door niet in detail te treden.

Vragen hoe lang het nog duurt

Een ziekteproces is vaak lastig te voorspellen en elke burn-out is anders. Vragen hoe lang de burn-out nog duurt voert de druk op de werknemer alleen maar meer op. En dat is juist niet de bedoeling.

Ervan uitgaan dat iedereen dezelfde grenzen heeft

Wat voor de een als gezonde adrenaline voelt, beleeft de ander als extreme stress. Misschien zou jij die stapel werk sneller afkrijgen, maar je kunt niet in het hoofd van een ander kijken. Bovendien weet je vaak niet welke invloed het privéleven van je werknemer op het werk heeft.

Verwachten dat je werknemer weer helemaal de oude wordt

Je werknemer is alweer een tijdje aan het werk en het gaat goed. Toch kun je er niet van uitgaan dat hij weer dezelfde persoon is als voor zijn burn-out. Waarschijnlijk heeft hij coaching en therapie gehad, waarin hij heeft geleerd grenzen te stellen en opener te zijn over zijn behoeften, ambities en frustraties. Zie dat als een voordeel. Je bedrijf profiteert van eerlijke werknemers die weten wat ze willen.

Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering), een boekhouder of belastingadviseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, incassobureau inschakelen voor je openstaande facturen, een professionele website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak afsluiten.

Lees over dé verzuimtrends van 2025 – Anticipeer op verzuim met de nieuwste inzichten en bespaar op kosten door verzuim duurzaam te verminderen binnen jouw organisatie. Download het whitepaper nu! 

Lees ook…
Het is een menselijke basisbehoefte om in een gezonde, comfortabele en veilige werkomgeving te verkeren. Mensen brengen een behoorlijk deel van hun…
i.s.m.
Iets meer dan 5% van alle werkenden in Nederland is ziek. Ofwel van elke 100 mensen die in je organisatie werken, zijn er elke dag 5 ziek. Voor heel…
i.s.m.
Het kan voorkomen dat wanneer een medewerker langdurig ziek is, hij of zij toch op vakantie wil. Mag dat? En ben je dan als werkgever verplicht om het…
i.s.m.
Veel ondernemers onderschatten de impact van een zieke medewerker. Niet alleen betaal je het loon door, maar je krijgt ook te maken met…
Veel ondernemers staan voor de keuze: eigenrisicodrager WGA worden of niet? Deze beslissing heeft een flinke impact op de financiële en operationele…
Ziekteverzuim kan een flinke uitdaging voor ondernemers zijn. Van wettelijke plichten tot het opstellen van een effectief verzuim- en…