Categorieën

Wanneer er een conflict is op de werkvloer is het van belang dat dit snel wordt opgelost. Een conflict gaat vaak ten koste van de sfeer en productiviteit. Maar hoe los je dit als werkgever op?

Inhoudsopgave

Is werkstress een probleem binnen jouw team? Pak stress gerelateerd verzuim aan met gerichte adviezen. Download het whitepaper ‘Werkstress’ voor praktische inzichten en voorkom verzuim door werkstress.

Er zijn drie opties.

Een mogelijkheid is dat je een maatschappelijk werker inschakelt. Deze kan samen met de betrokkenen kijken of er een mogelijke oplossing is. Daarnaast kan deze een eventuele andere aanpak initiëren.

Een andere optie is om een vertrouwenspersoon bij het probleem te betrekken. Dit kan een oplossing zijn wanneer het een gevoelige zaak is. Vaak ziet men dan dat de werknemer in het conflict niet met een collega wil praten. Een vertrouwenspersoon kan dan een uitkomst zijn. Vaak worden vertrouwenspersonen ingeschakeld wanneer het gaat om ongewenst gedrag, bijvoorbeeld agressie, pesten, seksuele intimidatie of discriminatie. Het kan voor een werknemer fijn zijn om er met een externe (of interne) vertrouwenspersoon over te praten.

Wanneer het conflict al verder uit de hand is gelopen en de betrokkenen geen vertrouwen hebben in een interne oplossing kan een mediator ingeschakeld worden. Een mediator is iemand die zal bemiddelen in het conflict. Deze persoon doet dit op een neutrale en onpartijdige manier. Samen met de mediator proberen de betrokken partijen tot een oplossing te komen. De bemiddelaar let vooral op de manier van communiceren. Door het gesprek aan te gaan probeert de mediator de onderlinge communicatie weer op gang te brengen. Uiteindelijk zal de oplossing vanuit de betrokken partijen komen. De mediator zorgt ervoor dat beide partijen het met de oplossing eens zijn.

Bij een mediation proces is het belangrijk dat iedereen vrijwillig deelneemt. Niet alleen is dit rechtvaardig, ook heeft een mediationgesprek anders weinig zin. Daarnaast is vertrouwelijkheid binnen de mediationgesprekken een kernwaarde. Alle betrokkenen tekenen voor geheimhouding.

Gerelateerd lezen:

• CBD-olie voor RSI en carpal tunnel syndroom
• Wat is een cao?
• Beweeg je werknemers tot meer beweging!
• 7 tips voor het maken van een goed arbeidscontract

Werkstress effectief aanpakken begint hier. Wil je weten hoe je je medewerkers kunt ondersteunen in het omgaan met stress? Download het gratis whitepaper ‘Werkstress’.

Lees ook…
Sinds 2 augustus 2022 hebben ouders en verzorgers recht op (gedeeltelijk) betaald ouderschapsverlof. Dat heeft consequenties voor jou als werkgever en…
Elk jaar, in 2024 op 9 mei, vindt Hemelvaartsdag plaats. De hemelvaart van Jezus wordt dan herdacht. Hoe komt het dat Hemelvaartsdag altijd een andere…
i.s.m.
Als je personeel in dienst hebt, dan kan het gebeuren dat één of meerdere medewerkers ziek worden. Dat is allereerst natuurlijk vervelend voor hem of…
Het is een menselijke basisbehoefte om in een gezonde, comfortabele en veilige werkomgeving te verkeren. Mensen brengen een behoorlijk deel van hun…
Je hebt een beoordelingsgesprek met een medewerker op de agenda staan. Deze werknemer meldt zich regelmatig ziek. Mag je dit verzuim meewegen in de…
i.s.m.
Nederlanders zijn Europees kampioen zitten. In geen enkel ander Europees land zit zo’n groot deel, namelijk 32% van de volwassen bevolking, meer dan…