Kan je dat zien aankomen als leidinggevende? Helderziendheid stond niet op het lijstje van je kernwaarden. En die wetgeving omtrent verzuim, dat is toch wel een lastige.
Je helemaal verdiepen in de redenen voor ziekteverzuim, behoort evenmin tot je kerntaken als ondernemer. Welke vragen moet je stellen? Hoe ga je te werk? Hoe maak je een probleemanalyse en een goed plan van aanpak? Geef toe: je hebt er geen opleiding voor gevolgd, dus hoe pak je dit aan?
Zelf doen is dan vaak niet de beste optie. Een getrainde casemanager – werkzaam voormeerdere bedrijven – is daar veel meer bedreven en ervaren in. Dat geldt ook voor zaken als een deskundigenoordeel, arbeidsdeskundig onderzoek e.d. Casemanagers zijn getraind en ervaren binnen de wettelijke kaders.
Actief beleid op preventie
De “lead” ligt dus bij deze casemanagers. En wat is jouw rol als leidinggevende? Jij moet in de lead zijn bij het verzuimgesprek en het herkennen van dreigend (langdurig) verzuim. Daar ligt jouw focus en bij voorkeur wordt jij daar op getraind.
Actief beleid op de melding betekent weinig kort verzuim, actief beleid op preventie betekent weinig verzuim. Neem als leidinggevende het voortouw en excelleer bij preventief en kort verzuim.
En om terug te komen bij die vragen: welke stel je dan bij de ziekmelding? Daarvoor hebben we een handige leidraad. Ook voor de vervolggesprekken en bij terugkeer naar ziekte.
Download deze handige leidraad op
www.mkbasics.nl/nieuws/read/154/hoe‐voer‐ik‐verzuimgesprekken.