Categorieën

PARTNERCONTENT - Nu de winter er weer aan komt, lopen kleine bedrijven weer een groter risico op ziekteverzuim meldingen. Met bijvoorbeeld 15 werknemers ga je ervan uit dat iedereen het ‘ziek zijn' tot een minimum beperkt. Logisch toch? Je eist het maximale van jezelf en dus ook van je werknemers. Maar wat doe je als je te maken krijgt met veel en langdurig verzuim?

Inhoudsopgave

Is werkstress een probleem binnen jouw team? Pak stress gerelateerd verzuim aan met gerichte adviezen. Download het whitepaper ‘Werkstress’ voor praktische inzichten en voorkom verzuim door werkstress.

Kan je dat zien aankomen als leidinggevende? Helderziendheid stond niet op het lijstje van je kernwaarden. En die wetgeving omtrent verzuim, dat is toch wel een lastige.

Je helemaal verdiepen in de redenen voor ziekteverzuim, behoort evenmin tot je kerntaken als ondernemer. Welke vragen moet je stellen? Hoe ga je te werk? Hoe maak je een probleemanalyse en een goed plan van aanpak? Geef toe: je hebt er geen opleiding voor gevolgd, dus hoe pak je dit aan?

Zelf doen is dan vaak niet de beste optie. Een getrainde casemanager – werkzaam voormeerdere bedrijven – is daar veel meer bedreven en ervaren in. Dat geldt ook voor zaken als een deskundigenoordeel, arbeidsdeskundig onderzoek e.d. Casemanagers zijn getraind en ervaren binnen de wettelijke kaders.

Actief beleid op preventie

De “lead” ligt dus bij deze casemanagers. En wat is jouw rol als leidinggevende? Jij moet in de lead zijn bij het verzuimgesprek en het herkennen van dreigend (langdurig) verzuim. Daar ligt jouw focus en bij voorkeur wordt jij daar op getraind.

Actief beleid op de melding betekent weinig kort verzuim, actief beleid op preventie betekent weinig verzuim. Neem als leidinggevende het voortouw en excelleer bij preventief en kort verzuim.

En om terug te komen bij die vragen: welke stel je dan bij de ziekmelding? Daarvoor hebben we een handige leidraad. Ook voor de vervolggesprekken en bij terugkeer naar ziekte.

Download deze handige leidraad op
www.mkbasics.nl/nieuws/read/154/hoe‐voer‐ik‐verzuimgesprekken.

Werkstress effectief aanpakken begint hier. Wil je weten hoe je je medewerkers kunt ondersteunen in het omgaan met stress? Download het gratis whitepaper ‘Werkstress’.

Lees ook…
De zomerperiode staat weer voor de deur: een periode waarin veel werknemers op vakantie gaan. Voor ondernemers betekent het vaak flink puzzelen, want…
Sinds 2 augustus 2022 hebben ouders en verzorgers recht op (gedeeltelijk) betaald ouderschapsverlof. Dat heeft consequenties voor jou als werkgever en…
Je hebt een beoordelingsgesprek met een medewerker op de agenda staan. Deze werknemer meldt zich regelmatig ziek. Mag je dit verzuim meewegen in de…
Het is een menselijke basisbehoefte om in een gezonde, comfortabele en veilige werkomgeving te verkeren. Mensen brengen een behoorlijk deel van hun…
i.s.m.
Het kan voorkomen dat wanneer een medewerker langdurig ziek is, hij of zij toch op vakantie wil. Mag dat? En ben je dan als werkgever verplicht om het…
In het eerste jaar van de coronapandemie werd het al snel een onderwerp van discussie: hoe ga je als werkgever met vakantiedagen om? Medewerkers…