Aangifte btw: zo werkt het

15 oktober 2020

Hoe doe je aangifte omzetbelasting?

Btw-aangifte is verplichte kost als je ondernemer bent voor de omzetbelasting. De aangifte kan per maand zijn, per kwartaal of soms per jaar. Lees hier wat er allemaal komt kijken bij de aangifte omzetbelasting.
Aangifte btw: zo werkt het

Kosteloos belastingadviseurs vergelijken?

Btw-aangifte doen vrijwel altijd verplicht

Je moet altijd btw-aangifte doen als je ondernemer voor de omzetbelasting bent, ook als je in een bepaald tijdvak geen btw hoeft te betalen of terugkrijgt. Je doet dus ook aangifte over een tijdvak waarover je geen omzet hebt.

Doe je geen aangifte, dan legt de fiscus je een naheffingsaanslag op naar een geschat bedrag. Daarbovenop riskeer je een boete, omdat je binnen de gestelde termijn geen aangifte hebt gedaan.

 

Aangifte per maand, kwartaal of jaar

De btw-aangifte moet je doen over een aangiftetijdvak dat de Belastingdienst vaststelt (per maand, kwartaal of jaar). In de meeste gevallen zal dat een kwartaal zijn.

  • Per maand

Wil je liever per maand aangifte doen? Dan kun je met een brief aan je belastingkantoor vragen om een maandaangifte. Daarnaast kan een maandaangifte soms verplicht zijn. De fiscus kan je hiertoe verplichten als zij de aangifte of betaling niet op tijd ontvangt.

  • Per jaar

Een aangifte per jaar is onder voorwaarden mogelijk. Op de website van de Belastingdienst lees je meer over de voorwaarden voor een jaaraangifte. Als je hieraan voldoet, kun je met een brief aan je belastingkantoor vragen om een jaaraangifte.

 

Uitstel voor het doen van aangifte

De Belastingdienst geeft ondernemers alleen in uitzonderlijke gevallen uitstel voor het doen van aangifte. Het moet dan gaan om een ernstige calamiteit.

Op haar website geeft de fiscus hiervan als voorbeeld een brand of overstroming die je computers hebben beschadigd. Geen reden voor uitstel is het kwijtraken van de inloggegevens die nodig zijn voor de btw-aangifte. Uitstel moet je schriftelijk aanvragen bij je belastingkantoor.

 

Btw-aangifte doen

De btw-aangifte kun je op verschillende manieren doen:

  • Op het beveiligde gedeelte van de website van de Belastingdienst. Je vult hierbij een digitaal formulier in. Per onderdeel krijg je extra uitleg door op het icoontje met het vraagteken te klikken.
  • Via je boekhoudpakket.
  • Via je accountant of belastingadviseur.
  • Elektronische btw-aangifte

Tip

Hoe je de aangifte omzetbelasting ook doet, zorg ervoor dat de gegevens in je in- en verkoopadministratie altijd up-to-date zijn. Dat scheelt tijd bij de aangifte omzetbelasting.

 

Btw berekenen

De btw kun je op twee manieren berekenen:

  • Factuurstelsel

Lever je goederen of diensten aan ondernemers? Of aan rechtspersonen die geen ondernemer zijn, zoals verenigingen of stichtingen? Dan ben je verplicht om een factuur te sturen.

Bij het berekenen van de btw ga je uit van het factuurstelsel. Je berekent de verschuldigde btw dan op basis van de in het aangiftetijdvak ontvangen en uitgereikte facturen. Beslissend is daarbij de dagtekening van de factuur.

  • Kasstelsel

Lever je voornamelijk goederen of diensten aan particulieren? Dan werk je met een kas- en bankadministratie. Bij het berekenen van de btw ga je uit van het kasstelsel. Je berekent de verschuldigde btw dan aan de hand van de in het aangiftetijdvak daadwerkelijk ontvangen bedragen.

Op de website van de Belastingdienst vind je een overzicht van de ondernemers voor wie het kasstelsel verplicht is.

 

Wanneer moet je de btw-aangifte opsturen?

De uiterste inzenddatum van de btw-aangifte vind je terug op het beveiligde gedeelte van de website van de Belastingdienst.

De uiterste inzenddatum verschilt per tijdvak:

Tijdvak
Uiterste inzenddatum btw-aangifte
Maand
De laatste dag van de maand die volgt op de maand waarover je aangifte doet
Kwartaal
De laatste dag van de maand die volgt op het kwartaal waarover je aangifte doet
Jaar
Vóór 1 april van het eerstvolgende jaar

Als aangiftedatum geldt de dag waarop de aangifte door de Belastingdienst is ontvangen.

Herinnering btw-aangifte

Wil je een herinnering krijgen om btw-aangifte te doen? Dan heb je de volgende mogelijkheden:

  • Stel e-mailherinneringen in. Hiervoor ga je naar het beveiligde gedeelte van de website van de Belastingdienst. Daar kun je bij de gebruikersinstellingen e-mailherinneringen instellen. Je vult hiervoor je e-mailadres in en geeft met een vinkje aan dat je ze wilt ontvangen.
  • Gebruik de app Btw-Alert. Op je smartphone of tablet krijg je dan een berichtje als het tijd is voor de btw-aangifte. Ook zet de app een herinnering in je agenda. Lees op de website van de Belastingdienst meer over de app Btw-Alert.

Tip

Het is slim om op tijd te beginnen met de aangifte, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Controleer daarbij ook of je alle inloggegevens bij de hand hebt en of deze nog werken. Als je ze kwijt bent, kan het soms even duren voordat je nieuwe hebt.

 

Btw op tijd betalen

Niet alleen de aangifte moet je op tijd inzenden, ook moet je de verschuldigde btw op tijd betalen aan de Belastingdienst. Dat moet je vroeg genoeg doen, zodat de fiscus de btw op tijd ontvangt. De uiterste ontvangstdatum van de betaling vind je op het beveiligde gedeelte van de website van de Belastingdienst.

De uiterste ontvangstdatum verschilt per tijdvak:

Tijdvak
Uiterste ontvangstdatum betaling
Maand
De laatste dag van de maand die volgt op de maand waarover je aangifte doet
Kwartaal
De laatste dag van de maand die volgt op het kwartaal waarover je aangifte doet
Jaar
Vóór 1 april van het eerstvolgende jaar

Het gaat hierbij om de datum waarop de verschuldigde btw op de rekening van de Belastingdienst moet staan. Dus niet om de datum waarop je het bedrag moet overmaken.

Let op

Banken hebben soms enkele dagen verwerkingstijd nodig. Ook kan de betaling langer duren in het weekend en op sommige feestdagen. Houd hier dus rekening mee bij de betaling.

Kortdurend uitstel van betaling

Onder voorwaarden kun je kortdurend (maximaal 4 maanden) uitstel van betaling krijgen. Op de website van de Belastingdienst lees je meer over de voorwaarden voor kortdurend uitstel van betaling. Als je hieraan voldoet, kun je dit telefonisch aanvragen via de BelastingTelefoon.

 

Btw-aangifte startende ondernemer

Als startende ondernemer schrijf je je in bij de Kamer van Koophandel. Je krijgt dan direct een brief mee met je btw-nummer. Vervolgens ontvang je de eerste btw-aangifte digitaal of op papier. Ook voor deze eerste aangifte geldt dat je deze op tijd moet indienen en betalen.

 

Kleineondernemersregeling

Heb je een kleine omzet? Dan moet je net zo goed btw betalen en aan administratieve verplichtingen voldoen, tenzij je gebruikmaakt van de kleineondernemersregeling. Je betaalt dan minder en soms zelfs helemaal geen btw. En in het laatste geval kun je zelfs ontheffing van de btw-verplichtingen krijgen.

Iedereen die wel eens de boekhouding heeft gedaan, weet dat dit niet het leukste werk is en ook nog eens tijdrovend kan zijn. Gelukkig sta je er niet helemaal alleen voor. De onderstaande tools kunnen je hier namelijk goed bij helpen:

 

 

Tip! Essentiële (of handige) ondernemerszaken: Bedrijfsverzekeringen (zoals bijvoorbeeld een beroepsaansprakelijkheidsverzekering), een boekhouder of belastingadviseur die je helpt met jouw administratie en/of belastingaangiftes, incassobureau inschakelen voor je openstaande facturen, een professionele website laten maken of een gratis tankpas via De Zaak afsluiten.

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on google

Lees ook…

Boekhouder
De basisbeginselen van de btw
Belastingadviseur
Zo ziet een btw-nummer eruit
Hoe maak ik een resultatenrekening?

Lees ook…