Alles over aangifte omzetbelasting

De btw-aangifte is verplicht als je ondernemer bent voor de omzetbelasting. De aangifte kan per maand zijn, per kwartaal of soms per jaar. Bovendien is dit sinds 2022 alleen nog mogelijk via de online omgeving 'Mijn Belasting Zakelijk'. Lees hier wat er allemaal komt kijken bij de aangifte omzetbelasting.

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Wat is btw-aangifte doen?

Bij de btw-aangifte geef je aan hoeveel btw je als onderneming aan je klanten hebt doorberekend. In veel gevallen gebeurt dit per kwartaal.

Als ondernemer voor de btw staat vast dat je dit iedere periode op tijd moet doen. Hierbij gebruik je je eigen btw-identificatienummer. Veel ondernemers kiezen ervoor digitaal btw-aangifte te doen.

Waarom is btw-aangifte doen belangrijk?

Je moet altijd btw-aangifte doen als je ondernemer voor de omzetbelasting bent, ook als je in een bepaald tijdvak geen btw hoeft te betalen of terugkrijgt. Je doet dus ook aangifte over een tijdvak waarover je geen omzet hebt.

Doe je geen aangifte, dan legt de fiscus je een naheffingsaanslag op die geschat wordt. Daarbovenop riskeer je een boete, omdat je binnen de gestelde termijn geen aangifte hebt gedaan.

Aangifte per maand, kwartaal of jaar

Eens per maand, kwartaal of jaar is het weer tijd voor de btw-aangifte. De btw-aangifte moet je doen over een aangiftetijdvak dat de Belastingdienst vaststelt (per maand, kwartaal of jaar). In de meeste gevallen zal dat een kwartaal zijn en wanneer je start als ondernemer ontvang je een brief waarin staat in welk tijdvakken je aangifte moet doen.

Per maand

Wil je liever per maand aangifte doen? Dan kun je met een brief aan je belastingkantoor vragen om een maandaangifte. Daarnaast kan een maandaangifte soms verplicht zijn. De fiscus kan je hiertoe verplichten als zij de aangifte of betaling niet op tijd ontvangt.

Per jaar

Een aangifte per jaar is onder voorwaarden mogelijk. Als je hieraan voldoet, kun je met een brief aan je belastingkantoor vragen om een jaaraangifte.

Uitstel voor het doen van aangifte

De Belastingdienst geeft ondernemers alleen in uitzonderlijke gevallen uitstel voor het doen van aangifte. Het moet dan gaan om een ernstige calamiteit.

Op haar website geeft de fiscus hiervan als voorbeeld een brand of overstroming die je computers hebben beschadigd. Geen reden voor uitstel is het kwijtraken van de inloggegevens die nodig zijn voor de btw-aangifte. Uitstel moet je schriftelijk aanvragen bij je belastingkantoor.

Btw-aangifte doen in 3 stappen

De btw-aangifte doe je eenvoudig binnen de 3 volgende stappen:

1. De werkwijze kiezen

De btw-aangifte kun je op verschillende manieren doen:

Digitaal aangifte btw doen

Op het beveiligde gedeelte van de website van de Belastingdienst, in het ‘Mijn Belastingdienst Zakelijk’ portaal. Je vult hierbij een digitaal btw-aangifte formulier in. Per onderdeel krijg je extra uitleg door op het icoontje met het vraagteken te klikken.

Tip: Hoe je de aangifte omzetbelasting ook doet, zorg ervoor dat de gegevens in je in- en verkoopadministratie altijd up-to-date is. Dat scheelt tijd bij de aangifte omzetbelasting.


2. De btw berekenen

De btw kun je op twee manieren berekenen:

Factuurstelsel

Lever je goederen of diensten aan ondernemers? Of aan rechtspersonen die geen ondernemer zijn, zoals verenigingen of stichtingen? Dan ben je verplicht om een factuur te sturen.

Bij het berekenen van de btw ga je uit van het factuurstelsel. Je berekent de verschuldigde btw dan op basis van de in het aangiftetijdvak ontvangen en uitgereikte facturen. Beslissend is daarbij de dagtekening van de factuur.

Kasstelsel

Wanneer je voornamelijk goederen en diensten levert aan particulieren werk je veelal met een kas- en bankadministratie. Bij het berekenen van de btw ga je uit van het kasstelsel. Je berekent de verschuldigde btw dan aan de hand van de in het aangiftetijdvak daadwerkelijk ontvangen bedragen.

Op de website van de Belastingdienst vind je een overzicht van de ondernemers voor wie het kasstelsel verplicht is.

3. De btw-aangifte opsturen

De uiterste inzenddatum van de btw-aangifte vind je terug op het beveiligde gedeelte van de website van de Belastingdienst.

De uiterste inzenddatum verschilt per tijdvak:

TijdvakUiterste inzenddatum btw-aangifte
MaandDe laatste dag van de maand die volgt op de maand waarover je aangifte doet
Kwartaal De laatste dag van de maand die volgt op het kwartaal waarover je aangifte doet
Jaar Vóór 1 april van het eerstvolgende jaar

Als aangiftedatum geldt de dag waarop de aangifte door de Belastingdienst is ontvangen.

Herinnering btw-aangifte

Wil je een herinnering krijgen om btw-aangifte te doen? Dan heb je de volgende mogelijkheden:

  • Stel e-mailherinneringen in. Hiervoor ga je naar het beveiligde gedeelte van de website van de Belastingdienst. Daar kun je bij de gebruikersinstellingen e-mailherinneringen instellen. Je vult hiervoor je e-mailadres in en geeft met een vinkje aan dat je ze wilt ontvangen.
  • Gebruik de app Btw-Alert. Op je smartphone of tablet krijg je dan een berichtje als het tijd is voor de btw-aangifte. Ook zet de app een herinnering in je agenda. Lees op de website van de Belastingdienst meer over de app Btw-Alert.


Hoe vaak moet je aangifte doen als ondernemer?

De meeste ondernemers doen vier keer per jaar of dus een keer per kwartaal aangifte van de btw of omzetbelasting. Doe je maandelijks aangifte, dan doe je 12 keer per jaar aangifte en in uitzonderlijke gevallen mag je één keer per jaar aangifte btw doen.

Begin op tijd btw-aangifte te doen!

Het is slim om op tijd te beginnen met de aangifte, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Controleer daarbij ook of je alle inloggegevens bij de hand hebt en of deze nog geldig zijn. Als je ze kwijt bent, kan het soms even duren voordat je nieuwe hebt.

Btw op tijd betalen

Niet alleen de aangifte moet je op tijd inzenden, ook moet je de verschuldigde btw op tijd betalen aan de Belastingdienst. Dat moet je vroeg genoeg doen, zodat de fiscus de btw op tijd ontvangt. De uiterste ontvangstdatum van de betaling vind je op het beveiligde gedeelte van de website van de Belastingdienst.

Let op de verwerkingstijd van de bank

Banken hebben soms enkele dagen verwerkingstijd nodig. Ook kan de betaling langer duren in het weekend en op sommige feestdagen. Houd hier dus rekening mee bij de betaling.

Kortdurend uitstel van betaling

Onder voorwaarden kun je kortdurend (maximaal vier maanden) uitstel van betaling krijgen. Op de website van de Belastingdienst lees je meer over de voorwaarden voor kortdurend uitstel van betaling. Als je hieraan voldoet, kun je dit telefonisch aanvragen via de BelastingTelefoon. Zorg wel dat je administratie op orde is!

Btw-aangiften startende ondernemer

Startende ondernemers schrijven zich in bij de Kamer van Koophandel. Je krijgt dan direct een brief mee met het btw-nummer van je onderneming. Vervolgens ontvang je de eerste btw-aangifte digitaal of op papier. Ook voor deze eerste aangifte geldt dat je deze op tijd moet indienen en betalen.

Kleineondernemersregeling (KOR)

Heb je een relatief lage omzet? Dan moet je net zo goed btw betalen en aan administratieve verplichtingen voldoen, tenzij je gebruikmaakt van de kleineondernemersregeling. Je betaalt dan minder en soms zelfs helemaal geen btw. En in het laatste geval kun je zelfs ontheffing van de btw-verplichtingen krijgen.

Veelgestelde vragen over btw-aangifte:

Op welke datum doe je btw-aangifte?

Wanneer je per kwartaal of per maand aangifte doet, dan moet de aangifte uiterlijk op de laatste dag van de maand die volgt op de maand of het kwartaal waarover je aangifte doet. Doe je aangifte over het eerste kwartaal? Dan moet deze aangifte uiterlijk 30 april van dat jaar binnen zijn bij de belastingdienst.

Hoe doe je aangifte als eenmanszaak?

Als eenmanszaak doe je op dezelfde manier aangifte als andere ondernemingen. Je doet dit bijvoorbeeld via de beveiligde onlineomgeving van de belastingdienst, waar je kan inloggen als ondernemer. In sommige gevallen kun je de btw-aangiftes ook direct via je boekhoudprogramma indienen.

Btw-aftrek: hoeveel btw mag ik aftrekken?

Hoeveel btw je mag aftrekken hangt samen met hoeveel btw er aan je is berekend. Als ondernemer voor de btw mag je namelijk de btw aftrekken die aan jou is berekend. Deze aan jou berekende btw wordt ook wel voorbelasting genoemd.

Het gaat om de btw voor goederen en diensten die je gebruikt om je eigen omzet te genereren. Deze betaalde btw voor bijvoorbeeld zakelijke kosten, breng je in mindering op de btw die je moet betalen aan de belastingdienst.

Hoe doe je btw-aangifte zakelijk?

Een btw-aangifte is in de basis altijd zakelijk. Een particulier kan geen btw-aangiftes indienen. Voor het doen van een zakelijke btw-aangifte kun je het beste inloggen op de website van de belastingdienst. Daar staat de aangifte dan klaar om ingediend te worden.

Meer over belastingaangifte:

 

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Lees ook…
Benieuwd of de relatiegeschenken die je aan klanten en opdrachtgevers geeft ook fiscaal aantrekkelijk zijn voor je onderneming? In dit artikel ontdek…
Je bent ondernemer en geeft graag iets aan de maatschappij of de volgende generatie. Dat kan door geld te doneren aan een goed doel of een sportclub te…
Aan het eind van jaar krijgen veel werknemers een bonus in de vorm van een kerstpakket. Het kerstpakket is belastbaar loon voor de werknemer, tenzij…
Je bent geen ondernemer voor de inkomstenbelasting en werkt ook niet in loondienst, maar je hebt wél inkomsten. Als gastouder bijvoorbeeld of omdat je…
Erfbelasting is een complex en gevoelig onderwerp in Nederland. Het betreft de belasting die wordt geheven over vermogen dat wordt verkregen na…
Ook als ondernemer kom je er niet onderuit: inkomstenbelasting betalen. Maar hoeveel moet je precies betalen? Dat wordt berekend via drie…