U heeft medewerkers in dienst die met het openbaar vervoer naar het werk komen. Zij ontvangen daarvoor een reiskostenvergoeding. Moet u de vervoersbewijzen in uw administratie bewaren?

Inhoudsopgave

Heb jij vragen over het opstarten van een bv of holding? Schrijf je nu in voor de live webinar op 3 mei en krijg direct antwoord op al je vragen. Slechts een beperkt aantal plekken beschikbaar!

 

Vraag aan De Zaak Advies

“Een deel van mijn personeel komt met de trein naar het werk en ontvangt daarvoor een reiskostenvergoeding. Moet ik de treinkaartjes bewaren? En kan ik, in plaats van 19 cent per kilometer, ook de werkelijk gemaakte kosten vergoeden?”

Antwoord van Harry Chün, adviseur bij De Zaak

“Ja, als u medewerkers die met de trein, of een andere vorm van openbaar vervoer, naar het werk komen onbelast een reiskostenvergoeding wilt geven, moet u de vervoersbewijzen in uw administratie bewaren. Dat is dan het bewijs voor het geval de fiscus een controle uitvoert.”

“U kunt inderdaad de werkelijk gemaakte reiskosten vergoeden. Dan moet u wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Uw werknemers moeten de vervoerbewijzen, als de geldigheidsdatum is verstreken, bij u inleveren. Die bewaart u in uw administratie. Uit uw administratie moet een duidelijk verband zijn op te maken tussen de verstrekte vergoeding en de ingeleverde vervoersbewijzen. De vervoersbewijzen moeten beschikbaar zijn voor een controle door de fiscus. U hoeft dan niet de daarmee verband houdende reisdagen en de afgelegde afstand te registreren. Let op! Dat moet wél als u een onbelaste vergoeding geeft van maximaal 19 cent per kilometer.”

Leden van de De Zaak kunnen met al hun vragen bij onze adviseurs terecht. Onbeperkt.

Stuur een mail naar: support@dezaak.nl!

Nog geen lid? Lees hier wat de voordelen zijn »

Er komt veel kijken bij het oprichten van een bv. Tijdens de live webinars op 3 mei krijg jij de kans om al je vragen te stellen. Wacht niet te lang en schrijf nu in!

Lees ook…
i.s.m.
Boekhouden…De meeste ondernemers hebben er een hekel aan. Tegelijkertijd is een goede boekhouding onmisbaar voor iedere ondernemer en ieder bedrijf….
Het urencriterium is de sleutel tot veel fiscale voordelen die als ondernemer hebt. Begrijp jij de fijne kneepjes van deze regeling? In dit artikel…
Een overzichtelijke administratie opzetten is een belangrijk onderdeel van het starten van je eigen bedrijf als zzp’er. We helpen je met een helder…
Wanneer je investeert in bedrijfsmiddelen, moet je de aanschafkosten over meerdere jaren uitsmeren. De berekening vindt plaats op basis van de…
Een goede bedrijfsadministratie vormt het financiële hart van alle bedrijfsmatige activiteiten – dat geldt zowel voor zzp’ers als mkb’ers. Naast…
Je voert succesvol debiteurenbeheer als de debiteurenpost ten opzichte van je omzet zo laag mogelijk is. Met andere woorden, als de facturen op tijd en…