Ze won vier keer olympisch goud en is daarmee de beste Nederlandse wielrenster aller tijden. Ook als ondernemer doet Leontien van Moorsel er alles aan om te slagen. Nou, bijna alles dan. Over haar hoogte- en dieptepunten. "Ik heb acht jaar van mijn leven weggegooid." Lees het interview.
Inhoudsopgave
Ga voor groei met ‘Turbowinst Live’ – hét groeievent voor ondernemers en jouw kans om te leren van top-entrepreneur Sander Klos. Pak nu onze speciale deal en ontvang 40% korting! Meld je aan en vergroot binnenkort de winst uit jouw onderneming.
Het ondernemerschap en de topsportwereld, dat zijn toch twee totaal verschillende werelden? “Dat vind ik eigenlijk helemaal niet”, vertelt de 46-jarige oud-profwielrenster Leontien van Moorsel. “Ja, de fysieke inspanning is heel anders, maar verder zie ik vooral veel gelijkenissen. Ook als ondernemer liggen winst en verlies dicht bij elkaar, moet je leren omgaan met verlies, krijg je te maken met vallen en opstaan, moet je risico’s nemen om succes te kunnen boeken én moet je de strijd aangaan met je concurrenten.”
“Een wielerploeg functioneert in grote lijnen ook hetzelfde als een bedrijf. Je moet ervoor zorgen dat alle mensen gemotiveerd zijn om het beste resultaat te halen, alleen dan kun je zo hard mogelijk de goede richting opgaan.” Ze maakt de metafoor af in wielertermen. “Alle schakels in een bedrijf moet je onderhouden, want ze bepalen gezamenlijk de snelheid.”
Ondernemen is logische stap
Toen ‘Tinus’ – zoals haar bijnaam luidt – in 2004 na haar laatste gouden race op de Olympische Spelen in Athene een punt zette achter haar ongekend succesvolle sportcarrière (zie kader), had ze al gauw het idee om als zelfstandig ondernemer aan de slag te gaan, samen met haar man Michael Zijlaard.
“Dat zit ook wel in ons bloed. ‘Mike’ komt uit een gezin van horecaondernemers, mijn ouders hadden een aannemersbedrijf. En in mijn actieve carrière was ik, als ik nu terugdenk, eigenlijk al een ondernemertje in de dop. Ik moest er mede voor zorgen dat er een goed functionerend team stond om goede resultaten te boeken. Dus had ik al te maken met budgetten en mensen op de goede plaats neerzetten.” Ze voelt zich als ondernemer net zo senang als sportvrouw. “Een opleiding tot ondernemer heb ik niet gevolgd. Mijn business heeft veel raakvlakken met sport, want dat is helemaal mijn ding. In de praktijk van de sportwereld heb ik me veel ondernemerseigenschappen eigengemaakt.”
Marketing belangrijk
Eén groot voordeel heeft Leontien ten opzichte van andere ondernemers, geeft ze toe. Ze is een BN’er met een positieve, inspirerende uitstraling en heeft successen in haar sport geboekt die miljoenen mensen hebben meebeleefd voor de tv. Ze hoeft dus niet haar best te doen om aandacht te krijgen. Zeg Leontien, en half Nederland denkt aan Van Moorsel. “Bedrijven komen naar mij toe. Ze willen mijn naam en gezicht verbinden aan hun product. Daar hoef ik niks voor te doen.”
De olympische legende vertelt wel dat er een paar valkuilen zijn. “Het is verleidelijk overal op in te gaan, want er zijn flinke sommen geld mee gemoeid. Maar het snelle geld is nooit mijn drijfveer geweest en gelukkig hoeft het dat ook niet te zijn. Ik moet dus wel achter de andere partij staan. Ik ben bijvoorbeeld wel in zee gegaan met Farm Frites, omdat mijn boodschap als voormalig anorexia-patiënt is dat een patatje op zijn tijd helemaal niet ongezond is. Maar vervolgens kwamen ook sausmerken voorbij. Toen heb ik gezegd: dit is wel een beetje too much.”
Wat dat betreft heeft ze met haar kledinglijn Leontien al jaren ‘helemaal haar ding’ gevonden. “Ik weet hoe belangrijk sporten is. Toen ik stopte met topsport, zag ik sportende vrouwen nog in de trainingsbroek van een man rondlopen. Of met een lubberend shirt. Geen gezicht, natuurlijk. En veel vrouwen willen er wel goed uitzien, maar dan kwam je automatisch in het dure segment terecht. Toen hebben we goede hardloop- en fietskleding laten ontwerpen, betaalbaar voor iedereen en we zijn in zee gegaan met de Kruidvat. Zo hebben we ervoor gezorgd dat er mooie sportkleding voor niet al te veel geld op de markt is voor vrouwen. En ik weet dat er vrouwen door zijn gaan sporten. Dan maakt me ontzettend trots.”
“8 jaar van mijn leven weggegooid”
Niet alles in het leven van Leontien ging over rozen. Door een eetstoornis raakte ze diep in de put. Nu waarschuwt ze ondernemers en werknemers tegen de gevolgen van werkstress. Bekijk de video.
“Durf dingen uit te besteden”
Wie de altijd inspirerende Leontien van Moorsel hoort praten, zou haast de indruk krijgen dat het vanzelf is gegaan in het ondernemerschap, maar dat is natuurlijk niet zo. “Er zijn natuurlijk ook zaken waar ik tegenaan ben gelopen. Ten eerste zit het niet in me om te klagen. Ik heb geleerd om ervoor te gaan en altijd mijn eigen problemen aan te pakken. Maar ook ik beheers lang niet alles. Ik heb dus heel erg moeten leren om de dingen waarin ik niet goed ben, uit te besteden aan mensen die dat wel kunnen. Als zelfstandig ondernemer moet je in mijn ogen leren vertrouwen op goede mensen die je zelf in dienst neemt. En dan ook niet de hele tijd denken: het is mijn bedrijf, dus ik moet er bovenop zitten. Dat lukt me nu beter dan in het begin.”
Jouw drive, mijn drive
Een ander aspect waar de zesvoudig Sportvrouw van het Jaar van Nederland (1990, 1993, 1999, 2000, 2003 en 2004) nog altijd weleens moeite mee heeft, is een verschil in beleving. “Ik ben natuurlijk altijd bloedfanatiek en wil alles zo goed mogelijk doen. Maar als je mensen in loondienst hebt, dan is het logisch dat die niet dezelfde drive hebben als ik. Daarom heb ik geleerd om me te verplaatsen in een ander.”
In 2005, al snel na het beëindigen haar wielerloopbaan, richtte Leontien van Moorsel samen met haar man Michael Zijlaard het bedrijf Leontien Total Sports op met daarin tal van activiteiten, veelal gerelateerd aan fietsen. Haar werkzaamheden zijn divers. Zo geeft ze clinics (fietsen, lopen en spinning), lezingen en presentaties (“een motiverende boodschap”), heeft ze haar eigen sportwebwinkel (met voeding- en bewegingsadvies), helpt ze het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om werkstress tegen te gaan, organiseert ze de Leontien Ladies Ride (een fietstocht voor vrouwen), de Leontien Ladies Run (een hardloopevenement voor vrouwen). Daarnaast is Leontien van Moorsel – zelf voormalig anorexiapatiënt – ambassadrice en naamgever van het Leontienhuis – een inloophuis voor mensen met een eetstoornis.
Dit interview verscheen eerder in Magazine De Zaak.
Wil jij als ondernemer systematisch leren groeien en jouw winst vergroten? Kom naar ‘Turbowinst Live’. Onze exclusieve aanbieding: ontvang 40% korting op deze ondernemersworkshop van 2 dagen. 10/10!
Jouw winst vergroten? Kom naar Turbowinst Live
Ontvang 40% korting op hét ondernemersevent van 2024 op 29 en 30 november. Dit strategische evenement is door De Zaak beoordeeld met een 10 uit 10! Leer systematisch groeien en vergroot de winst van je onderneming. Exclusieve aanbieding!
Ontvang 40% korting op hét ondernemersevent van 2024 op 29 en 30 november. Dit strategische evenement is door De Zaak beoordeeld met een 10 uit 10! Leer systematisch groeien en vergroot de winst van je onderneming. Exclusieve aanbieding!
Wat staat er dit en het komend jaar op de agenda met betrekking tot regelgeving en belastingen? En wat zijn de belangrijkste data waarmee je iets kunt…
Netwerken is een van de meest effectieve manieren om je bedrijf te laten groeien. Elk evenement en elke borrel bieden de kans om waardevolle connecties…
Deze site maakt gebruik van cookies, zodat wij je de best mogelijke gebruikerservaring kunnen bieden. Cookie-informatie wordt opgeslagen in je browser en voert functies uit zoals het herkennen wanneer je terugkeert naar onze site en helpt ons team om te begrijpen welke delen van de site je het meest interessant en nuttig vindt.
Je kunt jouw instelling hieronder aanpassen.
Strikt noodzakelijke cookies
Strikt noodzakelijke cookie moet te allen tijde worden ingeschakeld, zodat we je voorkeuren voor cookie-instellingen kunnen opslaan.
Cookies van derden
Deze site gebruikt Google Analytics en Meta pixel om anonieme informatie zoals bezoekersaantallen en meest populaire pagina's te verzamelen.
Door deze cookie aan te laten staan help je onze site te verbeteren.
Schakel eerst strikt noodzakelijke cookies in om je voorkeuren op te slaan!