Categorieën

Kassabonnen zijn soms na korte tijd al nauwelijks meer leesbaar. Dat is lastig als u ze wilt bewaren voor uw administratie. Wat kunt u doen om geen problemen te krijgen met de fiscus?

Kassabon wordt onleesbaar

Veel winkels gebruiken thermische printers. Deze maken weliswaar minder lawaai, maar produceren ook kassabonnen van slechtere kwaliteit die door licht en warmte langzaam vervagen.

Dat is lastig als u ze wilt bewaren in uw administratie en het kan ook problemen opleveren bij controle door de Belastingdienst. Want u moet de kassabon laten zien om te bewijzen dat u daadwerkelijk iets heeft aangeschaft of kosten hebt gemaakt voor uw onderneming.

Bewijslast blijft

Ook als de kassabon buiten uw schuld om onleesbaar is geworden, vervalt de bewijslast niet. Dat kost geld, want de belastinginspecteur zal de uitgaven dan als een privé-onttrekking beschouwen.

Maak een kopie

Om dit risico niet te lopen is het advies: Maak zo snel mogelijk een kopie of een scan van de kassabon en bewaar deze in uw administratie.

Bewaar origineel wel

Maar gooi het origineel niet weg! Alleen deze geldt namelijk als bewijs. De kopie of scan gebruikt u pas als de kassabon niet meer leesbaar is. U kunt daarmee dan aantonen dat er een origineel was en welke kosten daarop stonden.

Zeven jaar bewaren

Hoe lang moet u de kassabon bewaren? Vijf jaar, zult u zeggen, want verder kijkt de Belastingdienst niet terug bij een controle. Maar daarmee bent u er niet.

Kassabonnen zijn onderdeel van uw administratie, waarvoor de wettelijke bewaarplicht van zeven jaar geldt. Die termijn begint pas te lopen als de bon geen ‘actuele waarde’ meer heeft, en in dit geval is dat als het boekjaar afgelopen is.

Voor de winkelier zelf

Winkeliers moesten hun papieren kassabonnen en kassarollen altijd verplicht 7 jaar lang bewaren. De Belastingdienst vindt het echter ook goed als u alleen de digitale gegevens bewaart.

Meer hierover in Digitale versie kassabon volstaat »

Lees ook…
Een directeur-grootaandeelhouder (dga) moet voor werkzaamheden in de eigen bv een jaarsalaris in de aangifte loonheffing opnemen. Dat salaris moet…
Elke ondernemer wil een financieel gezonde onderneming. En in tijden van een financiële crisis, wordt dat extra belangrijk. Maar hoe zorg je ervoor…
Sinds de invoering van de Wet ketenaansprakelijkheid (WKA) ben je als hoofdopdrachtgever aansprakelijk wanneer door jou ingeschakelde (onder)aannemers…