Wil je de kosten van een elektrische auto, een hybride of een traditionele brandstofauto goed vergelijken? Dan is het essentieel om naar het totaalplaatje te kijken. Dus niet alleen naar de aanschafprijs of de kosten voor laden en tanken, maar ook naar het onderhoud, de wegenbelasting en de verzekeringen. Al deze kosten samen noemen we de totale eigendomskosten of Total Cost of Ownership.
Elektrische auto kosten: de aanschaf
Elektrische auto’s waren vroeger voor de happy few, maar tegenwoordig zijn ze er in alle soorten en maten. De aanschafkosten liggen nog altijd hoger dan die van een vergelijkbaar model op benzine of diesel. Dit komt vooral door de dure batterij.
Bovendien produceren veel automerken nog geen elektrische alternatieven voor voordeligere instapmodellen op benzine. Gelukkig zijn er (voorlopig nog) subsidies en belastingvoordelen beschikbaar die de hogere aanschafprijs kunnen drukken.
Tweedehands elektrische auto
Hoewel het aanbod van tweedehands elektrische auto’s kleiner is dan dat van benzine- of dieselauto’s, betekent dit niet dat er geen keuze is. Sinds de introductie van de eerste elektrische auto’s rond 2010 is het aanbod van elektrische occasions de afgelopen jaren aanzienlijk gegroeid. Ook voor gebruikte auto’s is er in 2024 een subsidieregeling.
Elektrische auto leasen
Steeds meer zakelijke rijders kiezen ervoor om een elektrische auto te leasen. Dit komt mede door de aantrekkelijke bijtelling van 16 procent. Op die manier omzeil je de hogere aanschafprijs van een nieuwe auto en de onzekere restwaarde. Bij leasen zijn die posten voor rekening van de leasemaatschappij.
Private lease
Als ondernemer kun je ook kiezen voor private lease. Hierbij lease je een elektrische auto als privépersoon en niet zakelijk. Je hoeft dan geen bijtelling te betalen, maar kunt de kosten ook niet zakelijk aftrekken. Wel kun je € 0,23 per zakelijke kilometer aftrekken van je winst.
Kosten opladen elektrische auto
Hoeveel je aan energiekosten kwijt bent, hangt voornamelijk af van het verbruik van je elektrische auto. Dat verbruik druk je uit in kilowattuur (kWh) per kilometer. Net als bij brandstofauto’s wordt dit verbruik beïnvloed door het formaat van de auto, weersomstandigheden, snelheid en rijgedrag. De meeste nieuwe elektrische auto’s verbruiken tussen de 8 kWh en 30 kWh per 100 kilometer.
Prijs per kWh
De kosten per kWh variëren flink en zijn sterk afhankelijk van waar je oplaadt. Eind 2023 jaar kostte elektrisch rijden volgens het CBS gemiddeld 46 cent per kWh, inclusief btw.
Thuis of op de zaak opladen
Dit is meestal de goedkoopste optie, vooral als je zonnepanelen hebt. Met een dynamisch energiecontract kun je bovendien flink besparen op laadkosten tijdens dalmomenten in vergelijking met een vast energiecontract. Investeren in een eigen laadpaal op het bedrijfsterrein kan ook een goede zet zijn. Hiermee bespaar je niet alleen op de laadkosten, maar maak je je bedrijf ook aantrekkelijker voor medewerkers en klanten met elektrische voertuigen.
Openbare laadpaal
Bij openbare laadpunten liggen de prijzen hoger dan bij een eigen laadpaal. De tarieven variëren tussen gemeentes, tussen verschillende locaties binnen gemeentes, verschillende aanbieders en per type parkeerplek. Zo is laden met een publieke laadpaal in parkeergarages vaak voordeliger. Vergelijk de tarieven dus goed.
Snelladen
Dit is de duurste optie. Een snellader is niet bedoeld om de auto helemaal op te laden, maar om vlot door te kunnen.
Hoe zit het met de onderhoudskosten?
Elektrische auto’s hebben over het algemeen lagere onderhoudskosten dan traditionele auto’s. Dit komt doordat een elektrische auto veel minder bewegende onderdelen heeft. Je hebt geen kosten voor olie verversen, nieuwe bougies, vervanging van de koppeling of distributieriem.
Het is wel belangrijk op te merken dat veel elektrische modellen nog niet lang genoeg rondrijden om hun betrouwbaarheid volledig te beoordelen.
Afname batterijcapaciteit
De accu vormt in potentie de grootste kostenpost bij elektrische auto’s. In de loop van zijn levenscyclus neemt de batterijcapaciteit af, bij het ene merk meer dan bij de andere. Gelukkig blijkt dat de batterijen lang meegaan en veel merken bieden een uitgebreide garantie op de levensduur.
Whitepaper Controle Belastingdienst
Belastingvoordelen en subsidies voor elektrische rijders
Lagere bijtelling
Voor zakelijke rijders is de bijtelling voor elektrische auto’s lager. In 2024 is deze 16 procent voor de eerste € 30.000 van de catalogusprijs en 22 procent voor het bedrag daarboven. Vanaf 2026 stijgt de bijtelling voor een elektrische auto naar 22 procent – hetzelfde als voor auto’s met een verbrandingsmotor.
MRB-vrijstelling
Tot en met 2024 geldt een vrijstelling van motorrijtuigenbelasting (MRB) voor elektrische auto’s. Dit betekent dat je geen MRB betaalt zolang deze regeling van kracht is.
BPM-vrijstelling
Elektrische auto’s zijn vooralsnog vrijgesteld van de belasting van personenauto’s en motorrijwielen (BPM). Dit zorgt voor een financieel voordeel bij de aanschaf van een elektrische auto.
Subsidieregeling Elektrische Personenauto’s Particulieren (SEPP)
De SEPP biedt particulieren subsidie voor de aankoop van nieuwe en gebruikte elektrische auto’s tot 2025. In 2024 bedraagt de subsidie voor een nieuwe elektrische auto € 2950 en voor een gebruikte auto € 2.000.
Milieu-investeringsaftrek (MIA)
Sinds 2022 zijn de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Vrije afschrijving milieu-investeringen (Vamil) niet meer van toepassing op elektrische personenauto’s. Waterstofauto’s, auto’s met geïntegreerde zonnecellen en veel elektrische bestelwagens komen nog wel in aanmerking voor MIA\Vamil.
Verzekeringskosten elektrische auto
Elektrische auto’s hebben vaak een hogere aanschafwaarde dan vergelijkbare benzineauto’s. Hierdoor zijn ze vaak duurder om te verzekeren. Er zijn ook verzekeraars die speciale polissen aanbieden voor elektrische voertuigen.
Afschrijving van elektrische auto’s. Wat je moet weten?
Natuurlijk krijg je met een elektrische auto te maken met afschrijving: het verschil tussen de oorspronkelijke aanschafprijs en de prijs waarvoor je de auto uiteindelijk weer verkoopt. Hoewel de aanschafwaarde hoog is, blijft de restwaarde vaak hoger dan die van vergelijkbare benzine- of dieselauto’s. De gemiddelde afschrijving ligt rond de 50-60 procent na vijf jaar.
Kosten-batenanalyse
Ben je geïnteresseerd in elektrisch rijden? Dan is het belangrijk om een gedegen kosten-batenanalyse te maken en goed te onderzoeken hoe en waar je gaat laden en welke fiscale voordelen voor jouw specifieke situatie van toepassing zijn. Bedenk daarbij dat elektrisch rijden niet alleen een investering is in je bedrijf, maar ook in de toekomst van onze planeet.