Veranderingen in Wet DBA roepen grote zorgen op bij zakelijke dienstverleners
Met ingang van 1 januari 2025 gaat de Belastingdienst de handhaving van de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (DBA) hervatten. Bij veel zakelijke dienstverleners leidt dit tot zorgen. Deze brede groep zzp’ers – van consultants tot architecten en van accountants tot IT’ers – wordt vaak direct door opdrachtgevers ingehuurd. Zij vrezen voor boetes en naheffingen bij onjuiste toepassing van de wet.
Als de Wet DBA gehandhaafd wordt, ligt het voor de hand dat bedrijven vaker in zee gaan met uitzend- of detacheringsbureaus in plaats van zelfstandigen. Een recente enquête van ZZP Nederland onthult dat een meerderheid van de bedrijven dit liever niet doet vanwege de bijkomende financiële risico’s.
Gelukkig biedt de wet een overgangsperiode van één jaar waarin bedrijven en zzp’ers zonder vergrijpboetes kunnen opereren, mits ze aantonen actief schijnzelfstandigheid te bestrijden.
Advies van De Zaak: het is cruciaal om nu al te starten met het aanpassen van contracten en werkafspraken om aan de vereisten van de wet DBA te voldoen. Dit is het moment om de samenwerking met opdrachtgevers te versterken en duidelijke afspraken te maken die de zelfstandigheid van de ondernemer waarborgen.
Zzp’ers kritischer op kabinet dan mkb’ers
Onderzoek van Interpolis toont aan dat zzp’ers minder vertrouwen hebben in het huidige kabinet dan mkb-ondernemers. 47 procent van de zzp’ers heeft weinig tot geen vertrouwen. Voor mkb’ers is dat 37 procent.
Het negatieve sentiment is versterkt door de recente Miljoenennota-presentatie. Ondernemers bekritiseren vooral de aanpak van het kabinet in het verminderen van de regeldruk en het stabiliseren van de economie. Slechts 20 procent gelooft dat het kabinet zijn beloften nakomt op het gebied van regeldruk. Tegelijkertijd toont de enquête aan dat 60 procent van de ondernemers minder regeldruk wenst. Vooral de veranderlijke regels rond privacy, schijnzelfstandigheid en duurzaamheid zijn een punt van zorg.
Ondanks de somberheid over het kabinetsbeleid, kijkt 43 procent van de mkb’ers positief naar de toekomst van hun bedrijf (tegenover 30 procent van de zzp’ers). Daarnaast benadrukt 22 procent van de ondernemers het belang van koopkrachtbehoud. Dat is cruciaal voor consumentenuitgaven en bedrijfsresultaten.
Advies van De Zaak: praat met je boekhouder of financieel adviseur om optimaal gebruik te maken van de nieuwe regels en eventuele nadelige effecten te minimaliseren. Zij kunnen je helpen te begrijpen wat de plannen voor jouw bedrijf betekenen. De volledige details van het Belastingplan 2025 zijn beschikbaar op de website van de Belastingdienst. Let op: de Tweede Kamer gaat de komende tijd over de plannen praten. Pas daarna weten we zeker wat er echt gaat veranderen
Last van ongewenste telefoontjes? Dit verandert er bij de KvK
Deze week heeft Kamer van Koophandel (KvK) een belangrijke privacyverbetering doorgevoerd: telefoonnummers van ondernemers worden afgeschermd in het Handelsregister. Deze wijziging is een reactie op de veelgehoorde klachten over hinderlijke commerciële telefoontjes.
Deze verandering maakt deel uit van de zogenoemde Datavisie van de KvK, een moderniseringsplan dat aansluit bij de maatschappelijke roep om betere bescherming van persoonsgegevens. Dit betekent een stap voorwaarts in het balanceren van de openbaarheid van gegevens en het beschermen van de privacy van ondernemers.
Minister Beljaarts van Economische Zaken en Greet Prins van de KvK benadrukken het belang van deze nieuwe maatregel. ‘Het biedt een uitgebalanceerde oplossing tussen transparantie en privacybescherming’, stelt Beljaarts. Prins voegt toe: ‘Met deze verandering verminderen we de overlast van ongewenste telefoontjes, iets waar vooral zzp’ers veel hinder van ondervinden.’
De KvK zal later dit jaar verdergaan met modernisering door faxnummers uit het Handelsregister te verwijderen.
Nieuwe regels voor bedrijfswagens in 2025: dit moet je weten
In 2025 veranderen de fiscale spelregels voor bedrijfswagens drastisch. Dit volgt uit de nieuwe regelgeving die het kabinet op Prinsjesdag aankondigde. Hier zijn de kernpunten:
Einde bpm-vrijstelling: vanaf 1 januari 2025 vervalt de bpm-vrijstelling voor bedrijfswagens. Dit betekent hogere aanschafkosten, vooral voor voertuigen met een verbrandingsmotor (vanwege de CO₂-gerelateerde berekening van de bpm). Voor elektrische voertuigen blijft een vrijstelling gelden. Dat maakte ze een aantrekkelijkere optie maakt.
Stijging motorrijtuigenbelasting (mrb): vanaf 2025 betaal je voor elektrische bedrijfswagens 25 procent van de standaard mrb. Hybride voertuigen worden belast met 75 procent en andere aandrijvingen betalen de volledige mrb. Dit zal de operationele kosten voor het gebruik van bedrijfswagens beïnvloeden.
Aanpassing bijtelling: de bijtelling voor elektrische bedrijfswagens stijgt naar 17 procent voor de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde. Voor traditionele en hybride voertuigen blijft de bijtelling 22 procent.
Subsidies lopen af: ondernemers kunnen nog tot eind 2024 profiteren van de SEBA-subsidie voor de aanschaf van elektrische bedrijfswagens. Dit is een belangrijke overweging voor bedrijven die hun wagenpark willen verduurzamen.
Onzekerheid over milieu-investeringsaftrek: de voortzetting van de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil) is nog niet bevestigd voor 2025. Dit zijn belangrijke factoren voor de financiële haalbaarheid van investeringen in duurzame technologie.
Advies van De Zaak: met de aangekondigde veranderingen is het essentieel voor ondernemers om hun bedrijfsstrategieën nu te bekijken. Overweeg investeringen in elektrische voertuigen om te profiteren van fiscale voordelen en subsidies die nog beschikbaar zijn. Ook is het raadzaam om te anticiperen op de nieuwe belastingregels en te plannen voor eventuele extra kosten die in 2025 van kracht worden.
Zo veranderen de fiscale regels voor bedrijfswagens in 2025: wat betekent dit voor jou?
In 2025 veranderen de fiscale spelregels voor bedrijfswagens drastisch. Dit is het gevolg van nieuwe regelgeving die het kabinet op Prinsjesdag aankondigde. Hier zijn de kernpunten:
Einde bpm-vrijstelling: vanaf 1 januari 2025 vervalt de bpm-vrijstelling op bestelauto’s. Dit betekent hogere aanschafkosten, vooral voor voertuigen met een verbrandingsmotor vanwege de CO2-gerelateerde berekening van de bpm. Voor elektrische voertuigen blijft een vrijstelling gelden, wat hen een aantrekkelijkere optie maakt.
Stijging motorrijtuigenbelasting (mrb): voor elektrische bedrijfswagens betaal je vanaf 2025 25 procent van de standaard mrb. Hybride voertuigen worden belast met 75 procent en andere aandrijvingen betalen de volledige mrb. Dit zal de operationele kosten voor het gebruik van bedrijfswagens beïnvloeden.
Aanpassing bijtelling: De bijtelling voor elektrische auto’s stijgt naar 17 procent voor de eerste € 30.000 van de cataloguswaarde, terwijl voor traditionele en hybride voertuigen een bijtelling van 22 procent blijft gelden.
Subsidies lopen af: ondernemers kunnen nog tot eind 2024 profiteren van de SEBA-subsidie voor de aanschaf van elektrische bedrijfswagens. De regeling vervalt op 1 januari 2025. Dit is belangrijke informatie voor bedrijven die hun wagenpark willen verduurzamen.
Onzekerheid over milieu-investeringsaftrek: de voortzetting van de MIA en Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil) is nog niet bevestigd voor 2025. Ook dit is belangrijke informatie voor bedrijven die hun wagenpark willen elektrificeren.
Advies van De Zaak: met de aangekondigde veranderingen is het belangrijk om te kijken of het slim is om nu nog te profiteren van fiscale voordelen en subsidies die in 2025 (mogelijk) gaan verdwijnen.