Uw bedrijf groeit. Van uw eerste werknemer naar tien, en van tien werknemers naar 25 medewerkers. Die laatste groep ondernemers doet het op alle bedrijfskundige vlakken beter dan de eerste, zo blijkt uit onderzoek van PerspeXo. Maar om succesvol die tweede horde te pakken en nóg verder te groeien, hebben ondernemers wél meer financiële kennis nodig.

Inhoudsopgave

Ontdek universele strategieën voor bedrijfsgroei die werken in elke sector; download het whitepaper en begin vandaag nog met het transformeren van jouw onderneming.

Succesvol doorgroeien, de tweede horde voorbij

Er zijn verschillende kantelpunten voor een groeiend bedrijf: rond de 10, 25, 50, 100 en 250 medewerkers. Strategisch adviesbureau PerspeXo, van bedrijfskundige Annegien Blokpoel, deed eerder al onderzoek naar de knelpunten voor doorgroeien rond het eerste kantelpunt (tot 10 werknemers).

Recent onderzocht het bureau ook hoe ondernemers succesvol over dat tweede kantelpunt, dus meer dan 25 werknemers, heen stappen.

Download de whitepaper
De whitepaper van het onderzoek ‘Succesvol doorgroeien, de tweede horde voorbij’, met daarin alle resultaten, en veel tips, kunt u gratis downloaden op de site van PerspeXo »

Schijf van vijf

De uitkomsten van het onderzoek zijn gebaseerd op de ‘Winst & Waarde’ scan. Die ook u gratis kunt doen, zie onderaan dit artikel. Een belangrijk onderdeel is de bedrijfskundige ‘Schijf van Vijf’, ofwel: strategie, financiën, marketing, organisatie en communicatie. In een optimale situatie zijn deze allemaal in balans.

Financiële kennis vaak zwakste plek

Op al deze onderdelen scoren de ondernemers met meer dan 25 werknemers beter dan die met meer dan 10.

Het onderzoek brengt echter ook een duidelijke conclusie: ondernemers kunnen op bedrijfseconomisch en bedrijfskundig gebied nog een flinke slag maken. De financiële kennis is namelijk nog (te) vaak de zwakste plek in de bedrijfvoering. Met méér kennis op dit gebied, kunt u winst pakken.

Zo zijn weinig ondernemers uit het onderzoek economische onderlegd, laat staan dat ze een MBA-diploma hebben. Bijna 40% weet niet goed hoeveel geld het bedrijf nodig heeft voor groei. En hoewel ondernemers voor hun personeel vaak wel een potje voor opleidingskosten hebben, heeft slechts 40% een opleidingsbudget voor zichzelf.

Een actueel bedrijfsplan

82% van deze ondernemers stelt dat hun bedrijf zich in een sterk veranderende omgeving bevindt en 70% heeft zeker groeidoelstellingen.

Toch hebben weinig ondernemers een actueel bedrijfsplan. Een gedegen financieel onderbouwd ondernemingsplan wordt vaak pas gemaakt als er financiering nodig is. Terwijl zo’n plan juist voor de strategie op langere termijn belangrijk is, om bij te sturen indien nodig.

Meerdere directieleden

Bijna alle bedrijven die de tweede horde hebben gepasseerd, hebben twee of drie directeuren. Een bedrijf krijgt daardoor veel meer (financiële) kennis en ervaring aan boord. Dat is weer goed voor het verschil in toekomstperspectief en inzicht in de uitdagingen voor het bedrijf.

Bijkomend voordeel is dat een directie uit meerdere ondernemers een bedrijf bovendien beter verkoopbaar maakt, omdat het veel minder verbonden is aan één gezicht.

Gratis Winst & Waarde scan

Waar zit uw waarde en waar kunt u (nog) meer winst halen? Wat zijn de sterke en minder sterke terreinen binnen uw bedrijf? Doe de gratis Winst & Waarde scan en kom er snel achter.

Ontgrendel het potentieel van jouw onderneming met deze bewezen groeiformules; download het whitepaper en zie direct resultaat.

Lees ook…
Succesvol ondernemen is voor een flink deel afhankelijk van je zakelijk netwerk. Als zelfstandige is het belangrijk zichtbaar te zijn, zodat je wordt…
Ruim één op de drie mkb-bedrijven is op de een of andere manier actief op de internationale markt. Misschien twijfel jij of je ook je geluk over de…
Niemand wordt blij van lastige klanten. Toch is het iets waar veel ondernemers vroeg of laat mee te maken krijgt. Misschien is de kritiek die je…
Wil je jouw concurrerende producten overtreffen en omzetgroei realiseren? Richt je dan op de bestaande positionering van je merk en kijk je dit kunt…
Financiering vinden voor je bedrijf kan ingewikkeld en duur zijn. Je kunt een bank niet voldoende zekerheid bieden. Of de rente is erg hoog. Hoe kun je…
Positionering is een belangrijk aspect van marketing en branding. Het bepaalt hoe een merk, product of organisatie wordt waargenomen in de ogen van de…