Als je als ondernemer overweegt een manager in dienst te nemen, denk je misschien in eerste instantie aan een traditionele arbeidsovereenkomst. Het nadeel aan deze route is dat daarbij aanzienlijke verplichtingen voor jou als werkgever komen kijken.
Gelukkig bestaat er een alternatief dat deze nadelen kan omzeilen: de management-bv. Deze optie biedt een flexibelere en mogelijk fiscaal voordeligere manier om leidinggevende taken binnen je onderneming te regelen. Ook voor gevestigde ondernemers met een holding en interim-managers kan deze constructie heel interessant zijn.
Wat is een management-bv?
Als je nadenkt over het oprichten van een management-bv is het handig om te weten hoe dit precies in zijn werk gaat. Eenvoudig gezegd start je als individu (natuurlijk persoon) zo’n bv in je eentje op. Jij bent de enige eigenaar. Dat betekent dat er geen ruimte is voor andere aandeelhouders in deze constructie.
Zodra je management-bv juridisch staat, ga je een speciale afspraak aan: de zogenaamde ‘overeenkomst van opdracht’. Dat doe je een ander bedrijf, waar je je dagelijkse werkzaamheden gaat uitvoeren (de werkmaatschappij). Dit staat ook bekend als een managementovereenkomst.
De management-bv verricht diensten voor de onderneming in ruil voor een vergoeding. Als directeur-grootaandeelhouder (DGA) ben je in dienst van jouw management-bv. Niet jij persoonlijk, maar de management-bv ontvangt de vergoeding en betaalt deze geheel of gedeeltelijk door aan jou.
Verschillende vormen management-bv
- Privé management-bv. Je was voorheen in loondienst en bent nu met dezelfde werkgever een managementovereenkomst aangegaan. De fiscus wil vooral bij deze vorm nog wel eens dwarsliggen, waarover later in dit artikel meer.
- Holding als management-bv. In een holdingstructuur heb je als directeur-grootaandeelhouder (DGA) je persoonlijke holding en daarnaast zet je een management-bv op. In feite verhuur je jezelf aan je holding om daar management- of directietaken op je te nemen. Met deze opzet ben je indirect in dienst bij je bedrijf. Deze opzet is interessant als je voornamelijk voor je eigen bedrijven werkt.
- Interim management-bv. Ideaal voor het verrichten van diensten op tijdelijke basis voor verschillende opdrachtgevers.
- Dienstenmanagement-bv. Het voor eigen rekening en risico voeren van een onderneming. De interimmanagement-bv en de diensten management-bv zijn succesvol te verdedigen bij de fiscus, omdat er normaal gesproken meerdere opdrachtgevers zijn.
Lagere belastingdruk
De grootste plus van een management-bv zit ‘m in het mogelijke fiscale voordeel. Als je direct voor een bedrijf werkt met een normaal arbeidscontract, moet je over het uitbetaalde loon inkomstenbelasting betalen. Afhankelijk van je inkomen kan dit oplopen tot 49,50 procent – het hoogste tarief. Het bedrijf waarvoor je werkt, draagt daarnaast loonheffingen en sociale premies af.
Kies je voor het opzetten van een management-bv? Dan verandert het spel. De management-bv betaalt tussen de 19 en 25,8 vennootschapsbelasting over de managementvergoeding die het ontvangt. Besluit je als directeur-grootaandeelhouder geld uit je bv privé op te nemen? Dan betaal je daarover tussen de 24,5 en 31 procent dividendbelasting in box 2. Dit levert je een aantrekkelijk fiscaal voordeel op – vooral als je niet het hele bedrag naar privé overmaakt.
Pensioenvoorziening in eigen beheer
In plaats van direct alles naar hun privérekening te sluizen, kiezen veel ondernemers met een management-bv ervoor om hun pensioen binnen de bv op te bouwen. Het geld dat je in deze pensioenvoorziening in eigen beheer steekt, kan je van de winst van de bv aftrekken. Het gevolg is dat je minder vennootschapsbelasting hoeft af te dragen, wat een fiscaal voordeel oplevert.
Privaatrechtelijk voordeel
Het samenwerken met een management-bv biedt de onderneming of werkmaatschappij (jouw opdrachtgever) duidelijke voordelen op het gebied van het arbeidsrecht. Door deze constructie heeft de werkmaatschappij officieel geen personeel in dienst, waardoor ze niet gebonden is aan de standaard ontslagregels.
Dit betekent: geen verplichte aanzegtermijn, geen doorbetaling bij ziekte of vakantie, geen afdracht van sociale premies, geen salarisinhouding bij ondermaatse prestaties en ook de cao is niet van toepassing.
Voordelen en nadelen management-bv
Voordelen
- Het verschil tussen het tarief inkomstenbelasting en het tarief vennootschapsbelasting is fiscaal voordeliger.
- Je betaalt niet voor sociale verzekeringen.
- Je kunt in eigen beheer jouw pensioenvoorziening opbouwen.
- Beperking aansprakelijkheid.
Nadelen
- Je kunt geen beroep doen op werknemersverzekeringen.
- Je hebt geen arbeidsrechtelijke bescherming.
Belastingdienst kijkt kritisch mee
De fiscus houdt de management-bv goed in de gaten. Als je via een management-bv aan de slag gaat en je werkt voor één klant, dan zet de Belastingdienst daar vraagtekens bij. Ze kunnen dan concluderen dat er eigenlijk sprake is van een verkapt dienstverband tussen jou (de directeur-grootaandeelhouder) en die ene opdrachtgever. Van een dienstverband is sprake als je onder het gezag van een werkgever valt en je persoonlijk het werk moet uitvoeren.
Als dat gebeurt, wordt de vergoeding die je ontvangt gezien als regulier inkomen. Het gevolg? Jouw opdrachtgever moet mogelijk achteraf loonbelasting, premies voor volksverzekeringen en zelfs een boete betalen. Die kosten kunnen ze weer bij jou terugvorderen.
Als je voor meerdere opdrachtgevers werkt, is het voor de fiscus een stuk lastiger om te beweren dat er sprake is van een dienstverband. Diversiteit in je klantenbestand kan je een hoop kopzorgen besparen.
DGA-salaris en gebruikelijk loon
DGA’s met een management-bv’s hebben de vrijheid om zelf hun salarisniveau te kiezen. Vanuit fiscaal oogpunt kiezen ze er soms voor dit bewust laag te houden. De Belastingdienst houdt ook hier een scherp oog op.
Om ervoor te zorgen dat DGA’s een eerlijk salaris uitkeren, is de fictiefloonregeling in het leven geroepen. Deze regeling houdt in dat een DGA in 2024 ten minste een gebruikelijk loon van 56.000 euro moet ontvangen. Het is dus belangrijk zorgvuldig na te denken over hoe je je salaris instelt.
Management-bv opzetten? Laat je adviseren door een expert
Laat je bij het opzetten van een management-bv altijd begeleiden door een belastingadviseur, fiscalist of bedrijfsjurist. Zij kennen de ins en outs van de regels bij de Belastingdienst en kunnen je ondersteunen in gesprekken met de fiscus. Daarnaast helpen ze je elk jaar weer om het meeste uit je omzet te halen, netto welteverstaan.
Voor jou als directeur-grootaandeelhouder kan het financieel aantrekkelijk zijn als je management-bv je een relatief laag salaris betaalt. Door vooraf met de Belastingdienst te overleggen over de hoogte van je salaris, kun je latere discussies voorkomen.
Whitepaper 16 Belastingtips
Veelgestelde vragen over management-bv’s
Hoe richt je een management-bv op?
Wil je een management-bv starten? Dat gaat eigenlijk net zoals het opzetten van elke andere bv. Je hebt een notaris nodig die je helpt met het regelen van alle benodigde documenten. Als deze documenten eenmaal getekend zijn, zorgt de notaris voor de inschrijving van je BV in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.
Hoe werkt management fee binnen een management-bv?
In plaats van inkomstenbelasting betalen tegen hoogste tarief betaalt de werkmaatschappij (het bedrijf dat de opdracht verleent) een vergoeding aan de management-bv. Deze vergoeding wordt belast tegen het lagere tarief van de vennootschapsbelasting. Let op: over de management fee moet btw worden betaald.
Hoe hoog mag de managementfee zijn?
Er bestaat geen maximale management fee. Maar wanneer je een managementvergoeding ontvangt, is het goed om te weten dat de Belastingdienst vaak een link legt tussen deze vergoeding en het salaris van de directeur-grootaandeelhouder (DGA). Als je als DGA een management fee van € 280.000 krijgt, maar kiest voor een salaris van € 56.000 gaat de fiscus hier waarschijnlijk niet mee akkoord. Het is dus belangrijk dat je niet extreem veel minder salaris uitkeert dan je als management fee ontvangt.