De btw-aangifte is verplicht als je ondernemer bent voor de omzetbelasting. De aangifte kan per maand zijn, per kwartaal of soms per jaar. Bovendien is dit sinds 2022 alleen nog mogelijk via de online omgeving 'Mijn Belasting Zakelijk'. Lees hier wat er allemaal komt kijken bij de aangifte omzetbelasting.

Inhoudsopgave

Wat is de Btw-aangifte precies?

Bij de btw-aangifte geef je aan hoeveel btw je als onderneming aan je klanten hebt doorberekend. In veel gevallen gebeurt dit per kwartaal. Als ondernemer voor de btw staat vast dat je dit iedere periode op tijd moet doen. Hierbij gebruik je je eigen btw-identificatienummer.

Waarom is Btw-aangifte doen belangrijk?

Je moet altijd btw-aangifte doen als je ondernemer voor de omzetbelasting bent, ook als je in een bepaald tijdvak geen btw hoeft te betalen of terugkrijgt. Je doet dus ook aangifte over een tijdvak waarover je geen omzet hebt.

Doe je geen aangifte, dan legt de fiscus je een naheffingsaanslag op naar een geschat bedrag. Daarbovenop riskeer je een boete, omdat je binnen de gestelde termijn geen aangifte hebt gedaan.

Aangifte per maand, kwartaal of jaar

De btw-aangifte moet je doen over een aangiftetijdvak dat de Belastingdienst vaststelt (per maand, kwartaal of jaar). In de meeste gevallen zal dat een kwartaal zijn.

  • Per maand

Wil je liever per maand aangifte doen? Dan kun je met een brief aan je belastingkantoor vragen om een maandaangifte. Daarnaast kan een maandaangifte soms verplicht zijn. De fiscus kan je hiertoe verplichten als zij de aangifte of betaling niet op tijd ontvangt.

  • Per jaar

Een aangifte per jaar is onder voorwaarden mogelijk. Op de website van de Belastingdienst lees je meer over de voorwaarden voor een jaaraangifte. Als je hieraan voldoet, kun je met een brief aan je belastingkantoor vragen om een jaaraangifte.

Uitstel voor het doen van aangifte

De Belastingdienst geeft ondernemers alleen in uitzonderlijke gevallen uitstel voor het doen van aangifte. Het moet dan gaan om een ernstige calamiteit.

Op haar website geeft de fiscus hiervan als voorbeeld een brand of overstroming die je computers hebben beschadigd. Geen reden voor uitstel is het kwijtraken van de inloggegevens die nodig zijn voor de btw-aangifte. Uitstel moet je schriftelijk aanvragen bij je belastingkantoor.

Btw-aangifte doen in 3 stappen

De Btw-aangifte doe je eenvoudig binnen de 3 volgende stappen:

#1: De werkwijze kiezen

De btw-aangifte kun je op verschillende manieren doen:

  • Op het beveiligde gedeelte van de website van de Belastingdienst, in het ‘Mijn Belasting Zakelijk’ portaal. Je vult hierbij een digitaal formulier in. Per onderdeel krijg je extra uitleg door op het icoontje met het vraagteken te klikken.

  • Via je boekhoudpakket.

  • Via je accountant of belastingadviseur.

  • Elektronische btw-aangifte

Tip

Hoe je de aangifte omzetbelasting ook doet, zorg ervoor dat de gegevens in je in- en verkoopadministratie altijd up-to-date zijn. Dat scheelt tijd bij de aangifte omzetbelasting.

#2: De Btw berekenen

De btw kun je op twee manieren berekenen:

  • Factuurstelsel

Lever je goederen of diensten aan ondernemers? Of aan rechtspersonen die geen ondernemer zijn, zoals verenigingen of stichtingen? Dan ben je verplicht om een factuur te sturen.

Bij het berekenen van de btw ga je uit van het factuurstelsel. Je berekent de verschuldigde btw dan op basis van de in het aangiftetijdvak ontvangen en uitgereikte facturen. Beslissend is daarbij de dagtekening van de factuur.

  • Kasstelsel

Lever je voornamelijk goederen of diensten aan particulieren? Dan werk je met een kas- en bankadministratie. Bij het berekenen van de btw ga je uit van het kasstelsel. Je berekent de verschuldigde btw dan aan de hand van de in het aangiftetijdvak daadwerkelijk ontvangen bedragen.

Op de website van de Belastingdienst vind je een overzicht van de ondernemers voor wie het kasstelsel verplicht is.

#3: De Btw-aangifte opsturen

De uiterste inzenddatum van de btw-aangifte vind je terug op het beveiligde gedeelte van de website van de Belastingdienst.

De uiterste inzenddatum verschilt per tijdvak:

Tijdvak
Uiterste inzenddatum btw-aangifte
Maand
De laatste dag van de maand die volgt op de maand waarover je aangifte doet
Kwartaal
De laatste dag van de maand die volgt op het kwartaal waarover je aangifte doet
Jaar
Vóór 1 april van het eerstvolgende jaar

 

Als aangiftedatum geldt de dag waarop de aangifte door de Belastingdienst is ontvangen.

Herinnering btw-aangifte

Wil je een herinnering krijgen om btw-aangifte te doen? Dan heb je de volgende mogelijkheden:

  • Stel e-mailherinneringen in. Hiervoor ga je naar het beveiligde gedeelte van de website van de Belastingdienst. Daar kun je bij de gebruikersinstellingen e-mailherinneringen instellen. Je vult hiervoor je e-mailadres in en geeft met een vinkje aan dat je ze wilt ontvangen.

  • Gebruik de app Btw-Alert. Op je smartphone of tablet krijg je dan een berichtje als het tijd is voor de btw-aangifte. Ook zet de app een herinnering in je agenda. Lees op de website van de Belastingdienst meer over de app Btw-Alert.

Tip

Het is slim om op tijd te beginnen met de aangifte, zodat je niet voor verrassingen komt te staan. Controleer daarbij ook of je alle inloggegevens bij de hand hebt en of deze nog werken. Als je ze kwijt bent, kan het soms even duren voordat je nieuwe hebt.

Btw op tijd betalen

Niet alleen de aangifte moet je op tijd inzenden, ook moet je de verschuldigde btw op tijd betalen aan de Belastingdienst. Dat moet je vroeg genoeg doen, zodat de fiscus de btw op tijd ontvangt. De uiterste ontvangstdatum van de betaling vind je op het beveiligde gedeelte van de website van de Belastingdienst.

De uiterste ontvangstdatum verschilt per tijdvak:

Tijdvak
Uiterste ontvangstdatum betaling
Maand
De laatste dag van de maand die volgt op de maand waarover je aangifte doet
Kwartaal
De laatste dag van de maand die volgt op het kwartaal waarover je aangifte doet
Jaar
Vóór 1 april van het eerstvolgende jaar

 

Het gaat hierbij om de datum waarop de verschuldigde btw op de rekening van de Belastingdienst moet staan. Dus niet om de datum waarop je het bedrag moet overmaken.

Let op

Banken hebben soms enkele dagen verwerkingstijd nodig. Ook kan de betaling langer duren in het weekend en op sommige feestdagen. Houd hier dus rekening mee bij de betaling.

Kortdurend uitstel van betaling

Onder voorwaarden kun je kortdurend (maximaal 4 maanden) uitstel van betaling krijgen. Op de website van de Belastingdienst lees je meer over de voorwaarden voor kortdurend uitstel van betaling. Als je hieraan voldoet, kun je dit telefonisch aanvragen via de BelastingTelefoon.

Btw-aangiften startende ondernemer

Als startende ondernemer schrijf je je in bij de Kamer van Koophandel. Je krijgt dan direct een brief mee met je btw-nummer. Vervolgens ontvang je de eerste btw-aangifte digitaal of op papier. Ook voor deze eerste aangifte geldt dat je deze op tijd moet indienen en betalen.

Kleineondernemersregeling

Heb je een kleine omzet? Dan moet je net zo goed btw betalen en aan administratieve verplichtingen voldoen, tenzij je gebruikmaakt van de kleineondernemersregeling. Je betaalt dan minder en soms zelfs helemaal geen btw. En in het laatste geval kun je zelfs ontheffing van de btw-verplichtingen krijgen.

Met je Btw-aangiftes aan de slag

btw-aangiftes lijken in de basis altijd vervelend en tijdrovend te zijn. Vandaar dat de informatie uit dit artikel zo waardevol is. Het maakt je btw-aangiften een stuk overzichtelijker. Binnen de kortste keren heb je het juiste btw-bedrag te pakken. Je eerstvolgende btw-aangifte is daarmee een koud kunstje.

Jouw eerstvolgende btw-aangifte

Laat je btw-administratie als btw-ondernemer voortaan niet links liggen en kies voor een snelle, overzichtelijk ingediende btw-aangifte. Digitaal btw-aangifte doen was nog nooit zo makkelijk.

Iedereen die wel eens de boekhouding heeft gedaan, weet dat dit niet het leukste werk is en ook nog eens tijdrovend kan zijn. Gelukkig sta je er niet helemaal alleen voor. De onderstaande tools kunnen je hier namelijk goed bij helpen:

 



Toch liever je boekhouding uit handen geven? Via een boekhouder of belastingadviseur want dan kan jij je focussen op wat echt leuk is: je bedrijf. 

Gerelateerd lezen:

• Aftrekposten voor ondernemers
• Boekhoudblunder I 5 boekhoudblunders: zo voorkom je ze
• 12 vragen en antwoorden over afschrijven

Pensioen Scan 2022
Bouw jij al op een slimme manier je pensioen op? Check nu in 2 minuten welke van de 8 pensioenopties voor jou een zorgeloze oude dag oplevert, met maximaal rendement én inzet van al je belastingvoordeel.
.
Beleggen in vastgoed is een langetermijnbelegging. Benieuwd wat jouw opties zijn? Lees meer in de brochure. Prognose gemiddeld jaarrendement over 7 jaar: 8,1%.
Lees ook…
i.s.m.
Werkkapitaal is hard nodig voor investeringen en groei van je bedrijf. Maar dan moet het wel beschikbaar zijn en niet vastzitten in voorraden en…
Een boekhouder is verantwoordelijk voor de boekhouding van een bedrijf. De boekhouder zorgt onder andere voor jouw maandelijkse en jaarlijkse…
Binnen de vennootschapsbelasting (vpb) kun je verliezen uit een jaar verrekenen met andere jaren. Dat heet verliesverrekening vpb. Wat kun je hiermee…