Je eigen bedrijf starten is een spannend avontuur. Je gaat je misschien wel je droom realiseren en kan nu je eigen koers gaan bepalen. Maar het opzetten van een succesvolle onderneming vergt ook de nodige planning, organisatie en toewijding. In dit artikel bespreken we de essentiële stappen om je eigen bedrijf te starten.

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Inhoudsopgave

Let op: Wanneer je een eigen onderneming start, houd dan naast alle stappen die je gaat doorlopen rekening met de bepaalde branche waarin je gaat starten. En kijk welke verschillende regels gemeentes hanteren voor de vestiging van een nieuw bedrijf.

1. Een goed ondernemingsplan opstellen

Of je nou een eigen winkel start, een grafisch ontwerper bent, of een online bedrijf start. Een onderneming starten begint met een gedegen businessplan. Dat is een goed begin voor startende ondernemers. Hierin beschrijf je je zakelijke idee, doelgroep, producten of diensten, welke vaardigheden nodig zijn, een concurrentieanalyse en marketingstrategie. Ook geef je inzicht in je financiële prognoses en investeringsbehoeften.

Het ondernemingsplan helpt je niet alleen je gedachten te ordenen maar geeft jou en potentiële investeerders of financiers inzicht in de kosten van je plannen en hoeveel winst je nodig hebt om rond te komen. Het is een goede start.

Je ondernemingsplan is jouw visitekaartje aan bijvoorbeeld een bank of particuliere investeerders. Zij kijken zeker niet alleen naar je idee, en hoe je plan er financieel gezien voorstaat, maar ook naar wie jij bent en wat je al gedaan hebt. Dus zeker als je geld nodig hebt, is een businessplan een belangrijk onderdeel om je bedrijf te starten.

Laat zien waarom jij gaat ondernemen en waarom dat een goed idee is. Welke ondernemerskwaliteiten heb jij in huis? Hoe flexibel, en enthousiast ben je? Hoe staat het met je doorzettingsvermogen? Hoeveel potentiële klanten heb je al? Beschik je over de benodigde creativiteit en passie voor je product of dienst? Als ondernemer moet je risico’s durven nemen maar je hebt ook commercieel inzicht nodig en als startende ondernemer moet je betrouwbaar zijn en onnodige risico’s vermijden.

2. Rechtsvorm kiezen

Er zijn verschillende rechtsvormen waaruit startende ondernemers kunnen kiezen, zoals een eenmanszaak, vennootschap onder firma (vof) of een besloten vennootschap (bv). De rechtsvorm bepaalt onder andere je aansprakelijkheid, maar ook welke belastingen je moet betalen en of je belastingvoordelen krijgt. Afhankelijk van je persoonlijke situatie en de aard van je onderneming bepaal je welke rechtsvorm voor jou de meeste geschikte is. Raadpleeg een juridisch adviseur om de juiste keuze te maken.

3. Inschrijven bij de Kamer van Koophandel (KvK)

Zodra je een rechtsvorm hebt gekozen, moet je je bedrijf inschrijven bij de KvK. Hier ontvang je een uniek KvK-nummer, wat essentieel is voor je administratie en communicatie met overheidsinstanties. De inschrijving in het handelsregister van de KvK kosten eenmalig € 75.

Heb je een besloten vennootschap opgericht? Dan komt er meer kijken bij de start van je bedrijf. Je moet bij een notaris een akte laten opstellen en minstens 1 eurocent in de bv storten. De notaris helpt je verder met de officiële oprichting van het bedrijf. 

Na inschrijving geeft de KvK jouw gegevens door aan de Belastingdienst. Dat hoef je niet zelf te doen. Als de Belastingdienst jou als btw-ondernemer opneemt in de administratie, krijgt je je omzetbelastingnummer en btw-identificatienummer (btw-id).

4. Financiën en administratie opzetten

Het bijhouden van een goede zakelijke administratie is wettelijk verplicht voor elke onderneming. Zorg voor een overzichtelijke boekhouding die voldoet aan de eisen van de belastingdienst. Overweeg het gebruik van boekhoudsoftware of huur een boekhouder in om je te ondersteunen bij financiële zaken.

Neem je ook personeel aan? Dan moet je ook een loonadministratie bijhouden.

Zorg dat je op de hoogte bent van de mogelijkheden van ondernemersaftrek. Om in aanmerking te komen voor belastingvoordelen moet je minimaal 1.225 uren in een jaar aan je bedrijf besteden. Deze gemaakte uren houd je bij in een urenadministratie.

5. Zakelijke bankrekening openen

Scheid je zakelijke en persoonlijke financiën door een aparte zakelijke bankrekening te openen. Dit maakt het gemakkelijker om je financiën te beheren.

Een zakelijke rekening kost meer dan een persoonlijke rekening, maar je hebt wel al je zakelijke inkomsten en uitgaven in een handig overzicht (goed voor de administratie) en je uitstraling is een stuk professioneler omdat je de rekening op naam van je bedrijf opent. Daarnaast biedt een zakelijke rekening meer mogelijkheden. 

6. Verzekeringen regelen

Als startende ondernemer is het de moeite waard om relevante verzekeringen af te sluiten, zoals een aansprakelijkheidsverzekering en een arbeidsongeschiktheidsverzekering. Deze verzekeringen beschermen je tegen onverwachte risico’s en bieden gemoedsrust tijdens het ondernemen.

De risico’s die je als ondernemer loopt, zijn niet gedekt door particuliere verzekeringen. Je kunt schade die je als ondernemer veroorzaakt bijvoorbeeld niet verhalen op een persoonlijke aansprakelijkheidsverzekering.

En wat gebeurt er als je incasso’s niet worden betaald? Hiervoor moet je als ondernemer toch denken aan een bedrijfsverzekering, beroepsaansprakelijkheidsverzekering, zakelijke rechtsbijstand e.d. In dit artikel lees je alles over verzekeringen voor starters. 

Tip: zorg ook voor goede algemene voorwaarden, waarin duidelijke afspraken staan over de rechten en plichten van jou, maar ook je klanten.

7. Marketing en acquisitie

Nu je je nieuwe bedrijf begint, heb je een goede bedrijfsnaam nodig, zodat de doelgroep je makkelijk kan vinden.

Een zakelijke website kan een goede manier zijn om online klanten te vinden. Je kiest dan eerst een domeinnaam (internetadres).

Promoot jezelf en je diensten actief om klanten te werven. Maak gebruik van online kanalen zoals sociale media en een professionele website om jezelf te presenteren.

Daarnaast kunnen netwerkevenementen en mond-tot-mondreclame ook waardevol zijn om je klantenkring uit te breiden. Sluit je aan bij relevante netwerken en blijf in contact met andere ondernemers en andere bedrijven uit je branche.

Blijf jezelf ontwikkelen en zorg dat je op de hoogte blijft van ontwikkelingen in je vakgebied. Zo blijf je aangesloten en kun je anticiperen op alle ontwikkelingen in de markt.

8. Regelgeving en vergunningen

Onderzoek welke specifieke vergunningen of inschrijvingen nodig zijn voor jouw branche, product of dienst. Denk aan branchespecifieke vergunningen, zoals een horecavergunning of een taxivergunning, als die van toepassing zijn op je bedrijf.

Soms moet je aan bepaalde beroepseisen voldoen.

9. Je bedrijf huisvesten

Waar ga je precies werken? Neem de tijd om hier even over na te denken, ook als je bedrijf uit jezelf en je laptop bestaat. Je kunt de kosten voor je werkruimte aftrekken, mits het een zelfstandige ruimte is. Je kunt dus niets aftrekken als je vanuit je eigen woonkamer werkt. Wel als je een schuurtje of tuinhuis als bedrijfsruimte inricht. Een eigen ingang of opgang is een vereiste. Daarnaast kunt je ook gaan werken in een bedrijfsverzamelgebouw. Dat is meteen goed om een netwerk op te doen. Als je een apart bedrijfspand hebt, moet het brandveilig zijn. De gemeente kan helpen met het uitzoeken van de wetten en regels die gelden voor jouw bedrijfspand.

Een eigen bedrijf starten, wat kost het?

Natuurlijk weet je dat je voor een goede start van je bedrijf een ondernemingsplan moet schrijven waarin je ook de investeringen en kosten opneemt. Een eigen bedrijf starten vraagt ook financiële offers.

Het is essentieel om deze kosten goed in kaart te brengen, zodat je een realistisch beeld krijgt van wat je kunt verwachten bij het opzetten van je onderneming. We sommen nog even de te verwachten kosten voor je op.

Inschrijvingskosten KvK

De inschrijvingskosten variëren, maar houd rekening met een bedrag tussen de € 75 en € 125, afhankelijk van de rechtsvorm die je kiest.

Juridische en notariskosten

Als je bijvoorbeeld kiest voor een bv-structuur, kunnen juridische en notariële kosten aanzienlijk zijn. Maar tegenwoordig kun je al een bv oprichten vanaf € 299. De juridische kosten voor het opstellen van Voorwaarden en andere contracten valt weinig algemeens over te zeggen.

Administratieve kosten

Overweeg de kosten voor boekhoudsoftware, het inhuren van een boekhouder of accountant en eventuele kosten voor facturatie en betalingsverwerking.

Zakelijke rekening

Banken brengen kosten in rekening voor het aanhouden van een zakelijke rekening, transacties en het uitgeven van betaalkaarten.

Marketing en promotie

Om klanten te werven, en aan je naamsbekendheid te werken, moet je investeren in marketing en promotie. Denk aan de kosten voor het bouwen en hosten van een professionele website, drukwerk, advertenties en social media-beheer.

Werkruimte

Als je een fysieke werkruimte nodig hebt, moet je rekening houden met huurkosten, nutsvoorzieningen en eventueel kantoormeubilair.

Verzekeringen

Het afsluiten van relevante verzekeringen, zoals aansprakelijkheidsverzekeringen en arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, is belangrijk om jezelf en je bedrijf te beschermen. De premies variëren op basis van je beroep en risicoprofiel.

Opleiding en training

Blijf investeren in jezelf en je vaardigheden door het volgen van relevante opleidingen en trainingen. Deze kosten kunnen variëren, afhankelijk van het type cursussen of workshops dat je wilt volgen.

Branchespecifieke vergunningen

Afhankelijk van je branche en activiteiten kunnen er branchespecifieke vergunningen of inschrijvingen nodig zijn. Deze kunnen extra kosten met zich meebrengen.

Controle Belastingdienst

Gratis whitepaper: Belastingdienst Controle, wat nu?!

Hoe vaak gebeurt het, hoe voorkom je het en stappenplan als het tóch gebeurt.


Kun je een bedrijf starten zonder geld?

Als je jouw tijd niet als geld berekent, is er best veel mogelijk zonder geld. Begin met spullen die je al hebt. Werk vanuit huis in plaats van een werkplek te huren. Hoe kun je vanaf je laptop thuis beginnen?

Een webshop

Een website maak je eenvoudig zelf via templates op het internet. Als je onderneming groeit, kan je een specialist inschakelen. Koop in via een groothandel als bij jou een bestelling wordt geplaatst, zodat je geen opslag nodig hebt.

Affiliate marketing

Promoot producten en diensten voor anderen tegen een commissie. Bijvoorbeeld via jouw blog of social media-pagina. Dit is een business waarin je veel geld kan verdienen!

Heb je een technisch beroep waarvoor toch echt materiaal vereist is?

Zorg dat je een kleine verzameling hebt van veelvuldig aangewend gereedschap. Groter gereedschap kan je huren bij een professioneel verhuurbedrijf. Als je staat ingeschreven als zzp’er kan je als zakelijke klant voor een voordelige tarief spullen huren. Deze kosten bereken je weer door aan jouw klant.

Start een onderneming met subsidie

Er is een voordelige regeling als je begint met ondernemen vanuit een ww-uitkering. Daarnaast zijn er vanuit de overheid veel subsidies en winstvrijstellingen voor mensen die een eigen bedrijf starten.

Conclusie en advies van De Zaak: een eigen bedrijf starten, kan op vele manieren. Zorg dus dat je uitgebreid vooronderzoek doet naar alle mogelijkheden. En mocht je een bedrijf starten waarvoor je extra geld voor nodig hebt, en de oplossing staat nog niet in dit artikel, vergeet dan ook de alternatieve financieringsmogelijkheden niet.

Is jouw pensioenpot al gevuld een zorgeloze oude dag? Check binnen 2 minuten welke pensioenopties voor jou (fiscaal) het beste zijn. Start de gratis Pensioen Scan van De Zaak.

Marlies Bonnike

Marlies Bonnike

Marlies Bonnike is uitgever, schrijver en redacteur. Zij startte haar loopbaan bij een internationale tijdschriftenuitgeverij, had haar eigen pr-bureau en was directeur van een tijdschriftenuitgeverij. Ze was de mede oprichter en eigenaar van Editio, een online schrijversacademie.
Lees ook…
De wereld rondreizen terwijl je werkt, of het reizen combineren met je werk. We noemen hen digital nomads. Digital nomads zijn niet afhankelijk van een…
Affiliate marketing is een populaire strategie om producten en diensten van je bedrijf via externe online partners onder de aandacht te brengen bij een…
Affiliate marketing maakt een razendsnelle groei door. Deze vorm van online marketing is zeker ook interessant voor kleinere en middelgrote ondernemers…