1. Doe ervaring op
Het begint met ervaring opdoen en bijsturen. Begin met één van je producten of diensten en bied deze duurzamer aan. Liefst iets dat klanten al van jou kennen, maar dan met verantwoorde inslag. Denk aan brood met biologische grondstoffen, milieuvriendelijke bedrijfsmiddelen die de CO2-uitstoot verlagen of het isoleren van bestaande gebouwen. Kijk daarbij naar het laaghangende fruit. Is er een product of dienst waarmee je snel aan de gang kan?
2. Faseer en stel vragen
Faseren is handig omdat jouw klanten zo aan je duurzame assortiment kunnen wennen en je kan uitproberen welke producten bij je assortiment passen. Vraag je klanten en leveranciers tussentijds naar hun mening en anticipeer hierop.
3. Geef klanten een keuze
Bied zowel duurzame als minder duurzame opties aan. Bijvoorbeeld verf die helemaal of voor een deel gemaakt is op basis van natuurlijke bronnen. Jouw klanten kunnen dan zelf kiezen en hebben de tijd om met je mee te veranderen.
4. Betrek leveranciers
Vraag je leveranciers of producenten of zij wellicht duurzamere oplossingen weten en gebruik wederzijdse kennis. Wellicht kun je samen de stap naar duurzaam inkopen zetten.
5. Op de werkvloer
Betrek je werknemers. Wellicht hebben zij ideeën of weten ze alternatieven. Een slager kan bijvoorbeeld goedkopere verlichting op groene stroom gebruiken voor zijn energieslurpende vitrine. Zet maatschappelijk verantwoord ondernemen regelmatig op de agenda, geef ruimte voor nieuwe ideeën en beloon medewerkers voor hun groene inzet.
6. Toon het je klanten
Bezig met een groen project? Maak het bekend. Je bent een autobedrijf en gebruikt recyclede onderdelen om de circulaire economie te stimuleren? Laat dat dan zien in je communicatie. De geloofwaardigheid van je boodschap wordt groter als je hierbij prestatie-indicatoren (financiële cijfers, of het tijdspad, e.d.) vermeldt.
7. Gebruik kennis en passie binnen je bedrijf
Benut nieuwe kennis om duurzaam ondernemen binnen je bedrijf een impuls te geven. Zet stagiaires in – of andere nieuwe mensen met een passie voor duurzaamheid. Bijvoorbeeld: een stagiaire die voor een installatiebedrijf onderzoekt hoe met duurzame investeringen in zonneboilers minder fossiele brandstoffen kunnen worden gebruikt.
8. Leer van anderen
Hoe pakken andere ondernemers het aan? Ondernemers uit dezelfde branche, of misschien juist wel uit andere hoek. Zijn er voorbeelden die je zo kunt vertalen naar jouw beleid? Wat dacht je van deze: een hotel verhuurt ‘green rooms’ die, ondanks de 5 procent hogere prijs, onverminderd populair zijn.
9. Maak gebruik van subsidie
De overheid stimuleert duurzaam ondernemen met verschillende subsidies. Van Milieu Investeringsaftrek (MIA) en investeringen in hernieuwbare energie (SDE++) en goede isolatie tot allerlei andere financiële regelingen.
Whitepaper Controle Belastingdienst
Klaar voor een groene toekomst?
Met deze tips kun je vandaag nog beginnen met het verduurzamen van je bedrijf. Elke kleine stap helpt en inspireert anderen om hetzelfde te doen. Maak gebruik van beschikbare subsidies en betrek je klanten en medewerkers bij je groene initiatieven. Zo maak je niet alleen je bedrijf toekomstbestendig, maar draag je ook bij aan een betere wereld.