De Zaak praat je bij over de afgelopen week

Elke week geeft de redactie van De Zaak een update van belangrijke thema’s en ontwikkelingen die spelen in de wereld van ondernemers. Zo kun jij goed het weekend in! En er gebeurde weer genoeg…

Inhoudsopgave

Snel inzicht in de belangrijkste ondernemerszaken: met de Top 3 Scans van De Zaak: de AOV Scan, de Aftrekposten Scan en de Pensioen Scan

Verplichte AOV – Voorstel in voorjaar 2024 verwacht

De regering heeft eerder dit jaar samen met werknemers- en werkgeversorganisaties een pensioenakkoord gesloten. Een belangrijk onderdeel van deze overeenkomst is de invoering van een verplichte AOV voor zelfstandig ondernemers.

Waarschijnlijk zal het wetsvoorstel in de lente van 2024 voltooid zijn. Na goedkeuring door zowel de Tweede als de Eerste Kamer, zal de nieuwe wet in werking treden. Hoe de verplichte AOV eruit gaat zien is momenteel nog onduidelijk. Het Ministerie van Sociale Zaken is bezig met het uitwerken van de wet. Dit zijn de verwachte kernpunten:

  • Betaal je als ondernemer inkomstenbelasting over je bedrijfswinst? Dan wordt een AOV verplicht. Deze verplichting geldt ook voor partners die meewerken in het bedrijf.
  • De jaarlijkse premie voor de verzekering zal liggen tussen 7,5 en 8 procent van je meest recente inkomen.
  • De uitkering bij arbeidsongeschiktheid bedraagt 70 procent van het laatstverdiende inkomen, tot een maximum van 100 procent van het wettelijk minimumloon. Er geldt een eigenrisicoperiode van één jaar, waarin je zelf voor financiële dekking moet zorgen. Na dit jaar gaat de uitkering in.
  • De betaalde premie is fiscaal aftrekbaar.

 

Advies van De Zaak: Te duur, te dwingend, een te lange wachttijd. De verplichte AOV stuit op veel weerstand bij freelancers. Maar of de verplichte AOV er nu komt of niet: het is belangrijk om na te denken over een financieel vangnet bij arbeidsongeschiktheid. In dit artikel lees je welke mogelijkheden er zijn. Benieuwd welke premie jij zou betalen voor een voordelige AOV? Hier krijg je een snel en vrijblijvend aanbod.


Grijp je kans! Op 15 januari start subsidieaanvraag internationaal zakendoen

Mkb’ers kunnen een aanvraag indienen voor de subsidieregeling Demonstratieprojecten, Haalbaarheidsstudies en Investeringsvoorbereidingsprojecten (DHI). Deze regeling helpt Nederlandse ondernemingen die zaken willen doen in het buitenland. Het goede nieuws: DHI is met twee jaar verlengd.

De regeling speelt een belangrijke rol in het ondersteunen van duurzame ontwikkeling in ontwikkelingslanden. Voor het jaar 2024 is een budget van € 8,5 miljoen gereserveerd voor de DHI-subsidieregeling. Hiervan is 4 miljoen euro bestemd voor projecten in ontwikkelingslanden, bekend als DGGF-landen. € 4,5 miljoen gaat naar projecten in andere landen.

Vanaf 15 januari 2024 kan de subsidieaanvraag worden ingediend. De deadline voor het indienen van deze aanvragen is 31 december 2024. Na deze datum zal de mogelijkheid voor het aanvragen van subsidie met een jaar worden verlengd. De regel ‘wie het eerst komt, het eerst maalt’ is van toepassing op deze aanvragen. Door zo vroeg mogelijk een aanvraag in te dienen, vergroot je de kans op het verkrijgen van financiering via de DHI-subsidie.

Advies van De Zaak: Nederlandse mkb’ers die internationaal willen ondernemen met de DHI-regeling, doen er goed aan om snel te handelen. De kans op financiering is groter bij vroege aanvragen. Dus zet jouw plannen op papier en dien ze tijdig in. Meer weten over internationaal zakendoen? In dit artikel lees je waar je rekening mee moet houden.


26 miljoen beschikbaar voor aantrekkelijker maken winkelstraten

Het kabinet gaat financiële steun bieden aan negen gemeenten voor het opknappen van winkelgebieden. Het doel is om bezoekers terug te trekken naar fysieke winkels en dorpen en steden levendig en aantrekkelijk te houden.

In totaal wordt 26 miljoen euro geïnvesteerd in verbeteringen, zoals het vernieuwen van gevels, het optimaliseren van wandelroutes en het toevoegen van meer openbare zitplaatsen. De gemeenten die financiële steun ontvangen zijn Apeldoorn en Westervoort in Gelderland, Emmen in Drenthe, Enschede in Overijssel, Nissewaard in Zuid-Holland, Sluis en Terneuzen in Zeeland en Someren en Waalwijk in Noord-Brabant.

De steun komt uit de derde ronde van een subsidieprogramma. De vierde en laatste fase van deze regeling staat gepland voor medio volgend jaar. De totale subsidie omvat 100 miljoen euro, verdeeld over vier toewijzingsperioden. Voor de afsluitende ronde – met een budget van 22 miljoen euro – kunnen gemeenten aanvragen indienen van 20 mei tot 1 juli 2024.

Advies van De Zaak: Heb je een winkel of horecazaak in een van de betrokken gemeenten? Grijp dan deze kans om de winkelstraten aantrekkelijker te maken. Denk aan samenwerking met de gemeente voor gevelrenovatie of verbetering van de openbare ruimte. Dit kan een boost geven aan de lokale economie en meer klanten naar je zaak trekken. Wees proactief betrokken bij de plannen van de gemeente om optimaal van deze subsidie te profiteren.


Eindejaarsbonus: Alles over de fiscale regels van kerstpakketten

Het einde van het jaar komt eraan. Hét moment om je medewerkers in het zonnetje te zetten. Veel werknemers ontvangen elk jaar in de aanloop naar Kerstmis een kerstpakket. Als werkgever ben je trouwens niet verplicht een pakket te geven. Het is een soort bonus, te vergelijken met een oudejaarsuitkering of een bedrijfsuitje.

Het kerstpakket valt onder belastbaar loon voor de werknemer, tenzij het voldoet aan de zogenaamde ‘vrije ruimte’ in de werkkostenregeling. De vrije ruimte is een percentage van de fiscale loonsom van de werkgever. Die is in 2023 tijdelijk omhooggegaan naar 3 procent over de eerste 400.000 euro van de fiscale loonsom.

Let op: als uitgaven de vrije ruimte van je werknemer overschrijdt, moet je 80 procent belasting betalen over het bedrag dat boven de vrije ruimte uitkomt.

Advies van de Zaak: Een kerstpakket geven is niet alleen een blijk van waardering, maar ook fiscaal aantrekkelijk. In dit artikel lees je alles over de fiscale regels voor het geven van een kerstpakket. Overweeg om kerstpakketten slim in te zetten binnen de werkkostenregeling. Blijf wel binnen de vrije ruimte om extra belasting te voorkomen.

Picture of Nanda den Hartog

Nanda den Hartog

Als redactiecoördinator bij De Zaak zorg ik ervoor dat er dagelijks interessante artikelen voor ondernemers op onze website staan en ben ik de drijvende kracht achter het weekoverzicht. Dat ik zelf ondernemer ben geweest komt daarbij goed van pas. Door deze ervaring en mijn redactionele skills begrijp ik op welke informatie en tips ondernemers écht zitten te wachten.
Lees ook…
Elke vrijdag geeft de redactie van De Zaak een overzicht van het nieuws en belangrijke ontwikkelingen van de afgelopen week. Zo kun jij als ondernemer…
Elke week geeft de redactie van De Zaak een update van belangrijke thema’s en ontwikkelingen die spelen in de wereld van ondernemers. Zo kun jij goed…
Elke vrijdag geeft de redactie van De Zaak een overzicht van het nieuws en belangrijke ontwikkelingen van de afgelopen week. Zo kun jij als ondernemer…
Elke week geeft de redactie van De Zaak een update van belangrijke thema’s en ontwikkelingen die spelen in de wereld van ondernemers. Zo kun jij goed…
Elke vrijdag geeft de redactie van De Zaak een overzicht van het nieuws en belangrijke ontwikkelingen van de afgelopen week. Zo kun jij als ondernemer…
Elke vrijdag geeft de redactie van De Zaak een overzicht van het nieuws en belangrijke ontwikkelingen van de afgelopen week. Zo kun jij als ondernemer…