De overgrote meerderheid van de ondernemers in Nederland investeert in zichzelf om vakkennis op peil te houden. Driekwart geeft hier tot € 1.500,-  per jaar aan uit. Dit blijkt uit onderzoek van De Zaak en ING Economisch Bureau onder 550 ondernemers.

Crisis heeft weinig invloed op opledingsbudget
90% van de zzp’ers investeert in de eigen opleiding. De groep ondernemers met personeel in dienst die de eigen vakkennis op peil houdt, is iets kleiner: 79%. Het verbeteren van vakkennis is de belangrijkste reden om geld uit te geven aan opleiding. Daarnaast is ‘mijzelf aantrekkelijk maken voor klanten en opdrachtgevers’ een zwaarwegend argument.

‘Geen toegevoegde waarde’
Van de ondernemers die niet in zichzelf investeren, doet ruim een derde dit niet omdat ze van mening zijn dat dit geen toegevoegde waarde heeft. Voor ondernemers met personeel in dienst is ‘geen tijd’ de belangrijkste reden (49%) om niet in de eigen opleiding te investeren. Naarmate het aantal werknemers toeneemt, neemt de drang om in zichzelf te investeren af bij ondernemers. Voor zzp’ers is ‘geen geld’ de belangrijkste reden.  

Opleidingsbudget personeel gelijk gebleven
Bij driekwart van de ondernemers bedraagt het opleidingsbudget per werknemer tot € 1.500,- op jaarbasis, vergelijkbaar dus met het bedrag dat aan de eigen opleiding wordt uitgegeven. Volgens ondernemers is dit bedrag net zo hoog als 3 jaar geleden.

Lees het volledige onderzoeksrapport (pdf) »

Share on print
Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter

Lees ook…